Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Här kommer mitt sista inlägg när det gäller denna spindel.

Det finns diverse automatiska artbestämningstjänster på nätet. De som allmänt anses vara de bästa är den svenska https://artfakta.se/sok-med-bild och den norska https://orakel.artsdatabanken.no/

Jag matade in dessa spindelbilder i de två tjänsterna och de är rörande överens - brospindel, Larinioides sclopetarius

Take it or leave it! Over and out!

Bilagor

• Screenshot 2025-08-19 073710.png
    Screenshot 2025-08-19 073710.png
    376.8 KB · Visningar: 13
  • Screenshot 2025-08-19 073822.png
    Screenshot 2025-08-19 073822.png
    136.8 KB · Visningar: 12
Dina bilder är tyvärr inte så bra, i mörkret är alla spindlar grå, liksom katterna. Andra sajter brukar ange olika förslag med procent för de olika förslagen, den norska gjorde det kanske, den svenska inte. Utifrån dina bilder var den säker på sin sak - vilket alltså är tveksamt. Bättre bilder nästa gång.

Dina bilder är tyvärr inte så bra, i mörkret är alla spindlar grå, liksom katterna. Andra sajter brukar ange olika förslag med procent för de olika förslagen, den norska gjorde det kanske, den svenska inte. Utifrån dina bilder var den säker på sin sak - vilket alltså är tveksamt. Bättre bilder nästa gång.
Det är inte mina bilder

Jag känner mig efter vidare efterforskning i alla fall nöjd med brospindel även om det det inte är bortom all tvivel.

Husspindlar har vi massor hemma och enligt min högst okvalificerade gissning var det inte en sådan och jag såg den i 3D i bra ljus.

Tror inte tekniken för det finns än. Så jag får be om ursäkt för att jag istället valde bilder och länk till bättre bilder istället.

Vad kan det här vara för krabat?

Hittad i en tvättho, där den var alldeles stilla. Förmodligen för att det var för halt för den att ta sig därifrån. Den verkade bli ganska glad över att få flytta därifrån till ett hörn i ett annat rum där den förhoppningsvis hittar byten.

Jag räknar till åtta ben, och uppskattade längden till cirka 8 mm. Falsk svart änka?

Bilagor

• spindel_tvättho.jpg
    spindel_tvättho.jpg
    402.3 KB · Visningar: 8
Stort tack Per! Jag letade i min fjärilsbok och blev inte klokare….har aldrig sett den tidigare
Mvh
Göran
Det kanske var en bok för dagfjärilar? Detta är en s.k. nattfjäril - en mätare (du kan se det på att den inte har klubbor i ändan på antennen som dagfjärilarna har, dock svårt att se på bilden). Många mätare är dessutom aktiva även på dagen. De flesta appar även de som nämnts här kan bestämma mätarfjärilar med ganska stor säkerhet bara man får en skarp bild så man ser de fina mönstren som de brukar ha på vingarnas ovansida.

Vad är detta för spindel, sedd i södra Sverige.Visa bilaga 178090

Visa bilaga 178089
Ursäkta för sent svar, men kände att jag behövde klargöra.
Du har här en adult hane av Larinioides sclopetarius -brospindel. Hos många hjulspindlar är könsskillnaderna (sexuell dimorfism) mycket stora. Honorna blir ofta betydligt större eftersom de ska producera och bära ägg, medan hannarna är mindre, lättare och mer rörliga. Det kan göra att de nästan ser ut som olika arter trots att de tillhör samma art, nämner detta eftersom tidigare rätta förslag blev förkastade p.g.a just könsdismorfism.

Hannarna lämnar ofta sina nät när de blivit könsmogna och vandrar omkring i jakt på honor, vilket gör att de kan hittas på oväntade platser långt från egna nät.

L. sclopetarius är en art som trivs nära mänskliga konstruktioner, särskilt broar, kajer och andra byggnader nära vatten. Den dras till platser där belysning lockar till sig stora mängder insekter, vilket ger god tillgång på föda. Därför är det också vanligt att hitta den på husfasader, balkonger och andra byggnader i våra stadsmiljöer.

Det kanske var en bok för dagfjärilar? Detta är en s.k. nattfjäril - en mätare (du kan se det på att den inte har klubbor i ändan på antennen som dagfjärilarna har, dock svårt att se på bilden). Många mätare är dessutom aktiva även på dagen. De flesta appar även de som nämnts här kan bestämma mätarfjärilar med ganska stor säkerhet bara man får en skarp bild så man ser de fina mönstren som de brukar ha på vingarnas ovansida.
Helt rätt! Det var en bok om dagfjärilar. Och den hade inte klubbor på antennerna. Stort tack!
Mvh
Göran

Ursäkta för sent svar, men kände att jag behövde klargöra.
Du har här en adult hane av Larinioides sclopetarius -brospindel. Hos många hjulspindlar är könsskillnaderna (sexuell dimorfism) mycket stora. Honorna blir ofta betydligt större eftersom de ska producera och bära ägg, medan hannarna är mindre, lättare och mer rörliga. Det kan göra att de nästan ser ut som olika arter trots att de tillhör samma art, nämner detta eftersom tidigare rätta förslag blev förkastade p.g.a just könsdismorfism.

Hannarna lämnar ofta sina nät när de blivit könsmogna och vandrar omkring i jakt på honor, vilket gör att de kan hittas på oväntade platser långt från egna nät.

L. sclopetarius är en art som trivs nära mänskliga konstruktioner, särskilt broar, kajer och andra byggnader nära vatten. Den dras till platser där belysning lockar till sig stora mängder insekter, vilket ger god tillgång på föda. Därför är det också vanligt att hitta den på husfasader, balkonger och andra byggnader i våra stadsmiljöer.
Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto