Graylingman
Aktiv medlem
Fullt så enkelt är det inte att du kan bara genom en bild på wikipedia kan avfärda brospindelBrospindel??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fullt så enkelt är det inte att du kan bara genom en bild på wikipedia kan avfärda brospindelBrospindel??
Det är inte mina bilderDina bilder är tyvärr inte så bra, i mörkret är alla spindlar grå, liksom katterna. Andra sajter brukar ange olika förslag med procent för de olika förslagen, den norska gjorde det kanske, den svenska inte. Utifrån dina bilder var den säker på sin sak - vilket alltså är tveksamt. Bättre bilder nästa gång.
Det kanske var en bok för dagfjärilar? Detta är en s.k. nattfjäril - en mätare (du kan se det på att den inte har klubbor i ändan på antennen som dagfjärilarna har, dock svårt att se på bilden). Många mätare är dessutom aktiva även på dagen. De flesta appar även de som nämnts här kan bestämma mätarfjärilar med ganska stor säkerhet bara man får en skarp bild så man ser de fina mönstren som de brukar ha på vingarnas ovansida.Stort tack Per! Jag letade i min fjärilsbok och blev inte klokare….har aldrig sett den tidigare
Mvh
Göran
Ursäkta för sent svar, men kände att jag behövde klargöra.
Helt rätt! Det var en bok om dagfjärilar. Och den hade inte klubbor på antennerna. Stort tack!Det kanske var en bok för dagfjärilar? Detta är en s.k. nattfjäril - en mätare (du kan se det på att den inte har klubbor i ändan på antennen som dagfjärilarna har, dock svårt att se på bilden). Många mätare är dessutom aktiva även på dagen. De flesta appar även de som nämnts här kan bestämma mätarfjärilar med ganska stor säkerhet bara man får en skarp bild så man ser de fina mönstren som de brukar ha på vingarnas ovansida.
Hannarna lämnar ofta sina nät när de blivit könsmogna och vandrar omkring i jakt på honor, vilket gör att de kan hittas på oväntade platser långt från egna nät.
![]()
BBC Two - Coupling, Series 3, Perhaps, Perhaps, Perhaps, Here Comes The Spiderman
Steve and Jeff do a special performance for their friends.www.bbc.co.uk
Tack!Ursäkta för sent svar, men kände att jag behövde klargöra.
Du har här en adult hane av Larinioides sclopetarius -brospindel. Hos många hjulspindlar är könsskillnaderna (sexuell dimorfism) mycket stora. Honorna blir ofta betydligt större eftersom de ska producera och bära ägg, medan hannarna är mindre, lättare och mer rörliga. Det kan göra att de nästan ser ut som olika arter trots att de tillhör samma art, nämner detta eftersom tidigare rätta förslag blev förkastade p.g.a just könsdismorfism.
Hannarna lämnar ofta sina nät när de blivit könsmogna och vandrar omkring i jakt på honor, vilket gör att de kan hittas på oväntade platser långt från egna nät.
L. sclopetarius är en art som trivs nära mänskliga konstruktioner, särskilt broar, kajer och andra byggnader nära vatten. Den dras till platser där belysning lockar till sig stora mängder insekter, vilket ger god tillgång på föda. Därför är det också vanligt att hitta den på husfasader, balkonger och andra byggnader i våra stadsmiljöer.