Annons

Folk som spottar ur sig fler blogginlägg per dag

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Borde man inte begränsa detta lite? Nu är det två personer som har skrivit 4-5 inlägg i rad, och puffar därför bort massa andra bloggar från förstasidan. Rätt trist om jag får säga det.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kanske kunde man (istället för att visa varje bloginlägg separat på förstasidan), visa bara senaste inlägg i varje blogg, där? Då skulle man ju ändå kunna ha valfrihet att publicera inlägg i den takt man ösnskar, utan att tränga undan det andra på samma sätt som man gör nu?
 

Makten

Aktiv medlem
Kanske kunde man (istället för att visa varje bloginlägg separat på förstasidan), visa bara senaste inlägg i varje blogg, där? Då skulle man ju ändå kunna ha valfrihet att publicera inlägg i den takt man ösnskar, utan att tränga undan det andra på samma sätt som man gör nu?
Det låter som en bra lösning:) Nån slags tidsgräns, kanske 12 timmar, för att nästa inlägg ska synas på förstasidan.
 

j2^

Aktiv medlem
En flytande tidsgräns är väl kanske att föreslå? Låt varje person aldrig ha mer än ett inlägg på förstasidan, typ?

"Senaste bloggare" istället för "Senaste blogginlägg", typ?
 

Billingen

Aktiv medlem
Borde man inte begränsa detta lite? Nu är det två personer som har skrivit 4-5 inlägg i rad, och puffar därför bort massa andra bloggar från förstasidan. Rätt trist om jag får säga det.
Du fick det, du gjorde det, och jag håller med dig! Bra förslag har lagts fram för att förbättra situationen och jag hoppas bara att FS-redaktionen läser och tar till sig.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Borde man inte begränsa detta lite? Nu är det två personer som har skrivit 4-5 inlägg i rad, och puffar därför bort massa andra bloggar från förstasidan. Rätt trist om jag får säga det.
Alla med lite respekt för andra och en aning ödmjukhet i sej borde kunna inse detta själva och samla ihop dagens bloggning i ett enda blogginlägg. Men tyvärr så är det några som inte besitter dessa egenskaper...
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Live and let live

Martin mfl.
Jag tycker att ni överreagerar, de sk "bloggspamarna" brukar vara självregerande, och det brukar även hjälpa att lämna en kommentar i vederbörandes blogg.

Men en massa begränsningar tror jag blir kontaproduktivt, i värsta fall kommer fler bra bra bloggare lämna FS.

Är det så viktigt att få synas? Om man nu vill "boosta" besökssiffrorna - är det då inte bättre att använda verktyg utanför SF, som tex sökmotoroptimering, microblogar, bloggportaler osv?

Mvh
/Johan E
 

elbe

Avslutat medlemskap
Martin mfl.
Jag tycker att ni överreagerar, de sk "bloggspamarna" brukar vara självregerande, och det brukar även hjälpa att lämna en kommentar i vederbörandes blogg.

Men en massa begränsningar tror jag blir kontaproduktivt, i värsta fall kommer fler bra bra bloggare lämna FS.

Är det så viktigt att få synas? Om man nu vill "boosta" besökssiffrorna - är det då inte bättre att använda verktyg utanför SF, som tex sökmotoroptimering, microblogar, bloggportaler osv?

Mvh
/Johan E
Lev och låt leva innebär väl oxå att man i en begränsad värld frivilligt hjälps åt att dela på utrymmet...

Det handlar nog inte att synas utan kanske mer att inte bli dränkt av de som lever men inte låter leva.

Påtvingade begränsingar är ofta kontraproduktiva medans jag tror att frivilliga kan vara väldigt produktiva, både för andras som för egen del.
 

Billingen

Aktiv medlem
Martin mfl.
Jag tycker att ni överreagerar, de sk "bloggspamarna" brukar vara självregerande, och det brukar även hjälpa att lämna en kommentar i vederbörandes blogg.

Men en massa begränsningar tror jag blir kontaproduktivt, i värsta fall kommer fler bra bra bloggare lämna FS.

Är det så viktigt att få synas? Om man nu vill "boosta" besökssiffrorna - är det då inte bättre att använda verktyg utanför SF, som tex sökmotoroptimering, microblogar, bloggportaler osv?

Mvh
/Johan E
Hur saker och ting "brukar" vara är väl ändå ett tomt argument? Nu handlar det om hur det faktiskt är på FS. Medlemmar som har fått kommentarer om sitt spammande fortsätter att spamma.

Varför skulle begränsningar i antalet blogginlägg vara kontraproduktivt? FS har ju en mängd begränsningar, exempelvis i antalet bilder man kan ladda upp i pooler eller ansöka om till Galleri FS över viss tid. Inte har väl det varit kontraproduktivt? Tror du verkligen att någon av de bloggare du tycker är bra skulle lämna FS bara för att de inte får skriva mer än ett blogginlägg om dagen?

Din slutkommentar får mig att undra om du överhuvudtaget har förstått problemet. Skriver man en blogg vill man självfallet att någon ska läsa den, gärna många. Det handlar inte om att vilja "'boosta' besökssiffrorna". Och varför skulle vissa behöva anstränga sig genom att gå utanför FS bara för att några medlemmar spammar och breder ut sig?

Det hela handlar om respekt, om att vi måste dela på utrymmet även i cyberrymden. Den som på ett möte eller ett seminarium ständigt begär ordet och håller låda så att andra inte får komma till tals, den personen brister i respekt mot övriga närvarande. På samma sätt förhåller det sig med bloggspammarna.

För övrigt ser jag detta problem som en parallell till diskussionerna som ganska länge förts om det enorma bildflödet i kritikpoolerna och bristen på bildkommentarer. Det känns som att FS håller på att spricka. Kanske har FS vuxit sig för stor för sina idémässiga och organisatoriska ramar. Kanske är det dags att tänka om från grunden, bryta ner FS i mindre enheter. Men det är en annan diskussion.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Om man nu har en blogg så måste man väl få skriva hur man vill i den. Retar ni er på det så läs den inte då. Skulle det vara så att det påverkar någon senaste blogginläggs lista så är det inte bloggaren det är fel på utan hur listan är implementerad.

Så det så ;-)


Annar tycker jag Jan Johansson förslag var bra:

"En flytande tidsgräns är väl kanske att föreslå? Låt varje person aldrig ha mer än ett inlägg på förstasidan, typ?

"Senaste bloggare" istället för "Senaste blogginlägg", typ?"


M
 

paddmannen

Aktiv medlem
Skall man ta diskussionen lite längre så kan man ju konstatera att de allra flesta bloggarna är totalt meningslösa och intetsägande.
Folk som inte har något att berätta - och som berättar det. Om och om igen.

Kanske finns det en minuskul andel bloggare som faktiskt kan skriva flera intressanta inlägg per dag.
I sådana fall måste väl detta vara bättre än den talanglösa ett-inlägg-i-månaden-bloggaren som skriver inlägg av typen: "Blev lite sent igår, så man var trött i morse".

Låt oss sedan lägga till sär skrivnings sjukan som gör att man knappt vågar läsa vad folk skriver av rädsla för att se sitt modersmål misshandlas.

Lösningen är kanske att fs väljer ut de lite bättre bloggarna och listar dem separat.
 

Makten

Aktiv medlem
Om man nu har en blogg så måste man väl få skriva hur man vill i den.
Ja, men det behöver ju inte betyda att den ska få ta hur mycket plats man vill, i det begränsade utrymme som finns på förstasidan. Tänk dig extremscenariot att någon skriver 20 inlägg på raken. Vips, så har personen "stulit" hela förstasidan.

Man skulle ju kunna tänka sig att om man skriver ett inlägg till samma dygn så listas det som någon slags underrubrik tillsammans med förra inlägget, på förstasidan.

----------------------------

Förresten vill jag återigen ta upp frågan om hur äldre inlägg visas. Nu måste man gå upp i listen med månader till höger för att se äldre inlägg i en blogg. När man skrollar ner så upplevs det som att man kommit till bloggens första inlägg, trots att det kan finnas hundratals tidigare. Varför inte en knapp längst ner med "äldre inlägg" som öppnar hela bloggen?
 

emtre

Aktiv medlem
.. Varför skulle begränsningar i antalet blogginlägg vara kontraproduktivt? ..
Det vore kontraproduktivt då problemet (som det beskrivs ovan) inte är antalet blogginlägg per bloggare utan antalet blogginlägg som en och samma bloggare har på förstasidan vid ett och samma tillfälle.
Om någon begränsning ska till över huvudtaget så bör det nog rimligtvis handla om hur många blogginlägg av en och samma bloggare som visas på förstasidan per dygn/valfri tidsperiod.

/Maria
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Ja, men det behöver ju inte betyda att den ska få ta hur mycket plats man vill, i det begränsade utrymme som finns på förstasidan. Tänk dig extremscenariot att någon skriver 20 inlägg på raken. Vips, så har personen "stulit" hela förstasidan.
Ja men det har ju bara att göra med att visningen på förstasidan är dålig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Melker, Maria & co: varför är rätten att få skriva så många blogginlägg man vill varje dag så viktig?
Varför tycker du att det är så viktigt att någon annan (t ex du) ska bestämma hur många inlägg och hur ofta andra bloggare får skriva? Hela idén är så bisarr att jag är förvånad över att någon tar den på allvar.
 

Billingen

Aktiv medlem
Varför tycker du att det är så viktigt att någon annan (t ex du) ska bestämma hur många inlägg och hur ofta andra bloggare får skriva? Hela idén är så bisarr att jag är förvånad över att någon tar den på allvar.
Ja du Erland, för det första så är det en oerhört simpel debatteknik att undvika frågan med en motfråga. För det andra så hade du inte behövt ställa frågan överhuvudtaget om du hade bemödat dig om att läsa hela tråden där jag redan har tagit upp detta. Låt mig citera mig själv:

"Det hela handlar om respekt, om att vi måste dela på utrymmet även i cyberrymden. Den som på ett möte eller ett seminarium ständigt begär ordet och håller låda så att andra inte får komma till tals, den personen brister i respekt mot övriga närvarande. På samma sätt förhåller det sig med bloggspammarna."

För övrigt så är FS en intresseförening som i vissa avseenden styrs och måste styras av policys och regler. Redaktionen har rätten att bestämma reglerna, men själv tycker jag det är bra om också medlemmarna kommer med synpunkter och förslag på förbättringar och lösningar på det som upplevs som brister och problem med FS. Du tycker tydligen att den principen är bisarr.
 

ErlandH

Aktiv medlem
JLåt mig citera mig själv:

"Det hela handlar om respekt, om att vi måste dela på utrymmet även i cyberrymden. Den som på ett möte eller ett seminarium ständigt begär ordet och håller låda så att andra inte får komma till tals, den personen brister i respekt mot övriga närvarande. På samma sätt förhåller det sig med bloggspammarna."
Fast den där jämförelsen haltar väl lite. Att någon annan skriver en massa inlägg på sin blogg påverkar väl inte hur mycket du kan skriva på din?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Fast den där jämförelsen haltar väl lite. Att någon annan skriver en massa inlägg på sin blogg påverkar väl inte hur mycket du kan skriva på din?
Nej den jämförelsen haltar inte alls på den gemensamma bloggtjänst som FS tillhandahåller medlemmar som betalt för ett visst medlemsskap, minst silver tror jag.

Däremot haltar jämförelsen om någon skulle klaga på min bloggfrekvens på min högst privata bloggsida eller min eventuella aktivitet på Facebook e.d.

Av nån anledning så tror jag att om en "bloggkåt" på FS skulle skapa en privat blogg på Blogger eller nåt och därmed verkligen kunna utnyttja en obegränsad bloggmöjlighet, utan hänsyn till andra och med garanti att alltid ligga först på sin egen bloggsida, så skulle "bloggkåtheten" försvinna som en fjärt med vinden...

Jag tror du håller med ;-)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej den jämförelsen haltar inte alls på den gemensamma bloggtjänst som FS tillhandahåller medlemmar som betalt för ett visst medlemsskap, minst silver tror jag.
Menar du på allvar att andras bloggande minskar din möjlighet att blogga? Då är det en märklig tjänst FS har hittat på...
 
ANNONS