Annons

Ägare till S2Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

leand

Aktiv medlem
Är ni nöjd me den o vad det är fördelar och nackdelar av den digitalkamera? Mycket intresserar av att höra er åsikt om det...

Inte ägare men..

Jag har bara läst bra saker om den, kanske lite batteritörstig, men det är ju dom flesta "systemkamerorna".

Tips kanske är att vänta tills den nya S3 kommer, då rasar antagligen S2:eek:rna i pris lite.

//P

Re: Inte ägare men..

Pettran skrev:
Jag har bara läst bra saker om den, kanske lite batteritörstig, men det är ju dom flesta "systemkamerorna"

Det är väl snarare systemkamerorna som inte är batteritörstiga.

10D, D100, 300D..är alla strömsnåla.

Känner en kille med en S2 hans batterier är slut på nolltid... brukar köra med batterieliminator.

Jag har en liten fuji602Z den klarar runt 300bilder med fulladdade Ni-Mh

S2 är inte "de flesta systemkamrorna".

10D/300D kan man ta 650 bilder med en laddning.

D100 ska vara ännu strömsnålare.

Min S2:a är inte särskillt batterikrävande. Kameran går ganska länge på en uppsättning. Den är säkert varken bättre eller sämre än andra motsvarande kameror.

I övrig är S2 en bra kamera som ger bra bildkvalitet tycker jag, jag ger mig inte in på hårklyverier, men skillnaderna mellan kamerorna i denna klass är inte särskillt stora vad gäller bildkvalitet. Jag gillar den automatiska vitbalansen, den fungerar jättebra! Låg brusnivå. Den är sköna att hålla i. Tyvärr är autofokusen slö, den känns plastig och lite billig och den är inte så snabb på serietagningar.

Totalt sätt är den en bra kamera, inte dålig eller fantastisk, utan helt enkelt bara bra!

Mvh/Fredric

Fredric C skrev:
Min S2:a är inte särskillt batterikrävande. Kameran går ganska länge på en uppsättning. Den är säkert varken bättre eller sämre än andra motsvarande kameror.

"Problemet" med S2 är att den använder en enklare typ av batterier vilket ger sämre batteritid...runt 450 bilder enligt testerna, vilket ju inte är så pjokigt heller.

Pettran skrev:
Så det är Nikons kamerahus som suger ström alltså :)
Njaäää, med D100 och batterigrepp med dubbla batterier har jag kört runt 1900 bilder och indikatorn fortfarande visat full laddning. Och jag använder displayen friskt.

sagan skrev:
"Problemet" med S2 är att den använder en enklare typ av batterier vilket ger sämre batteritid...runt 450 bilder enligt testerna, vilket ju inte är så pjokigt heller.

Vad är "enklare typ" av batterier? Själv använder jag NiMH 1800 och 2100 mAh. Jag har i och för sig inget att jämföra med, men jag tycker att 450 bilder låter lite i underkant baserat på min erfarenhet med kameran sedan 13 månaders användning i ganska varierande temperaturer.

mvh
Fredric

Här kommer mina erfarenheter av S2 Pro. Jag har haft den en 3-4 månader och har väl taget en 3 tusen bilder med den. Inte så mycket som jag velat göra pga tidsbrist tyvärr.

I det stora hela kan man väl säga att jag är mycket nöjd med kameran. Jag hade tidigare Minolta D7i.

Om man sammanfattar det hela så blir det så här:

+ Mycket bra bilder, lite brus och mycket bra vitbalans.
+ Bra batteritid. Jag upplever inga problem med drifttiden, har inte exakt mätt antal bilder på en uppsättning batterier, men den går länge. Nu kommer jag ju ifrån Minolta D7 så jag är inte direkt bortskämd :)
+ Firewire
+ Bra reglage, funktionsknapparna fungerar mycket bra.
+ Fungerar med Nikons blixtar, kräver inte DX-blixar. (se även minus)
+ Jag tycker den är tillräckligt snabb för det jag fotar. Dvs, jag har inte testat den på sport mm

- Vill helst a 2 uppsättningar batterier. Detta är en av de vamligaste klagomålen, men jag har faktiskt inga problem med det. Vill man kan man sätta dit en MB-16 (efter viss modifiering) så räcker batterierna ännu längre.
- Inget vertkalavtryck. Jag har heller inga problem med det.
- Ingen elektrisk utlösare. Det retar mig lite, skulle vilja använda min remote radio.
- Jag har haft lite problem med blixtexponering. Det har blivit 1 till 1,5 steg överexponerat. Vet inte om det beror på min SB-26.
- Plastig, är det ett minus egentligen? Den är ju inte lika tålig som min F4, det är helt klart, men däremot får man inte ont i axeln efter en dag med kameran runt nacken heller.
- Det finns ingen exponeringsmätare om man använder sig av AIS-objektiv. Går iofs att använda lös mätare eller histogram, men det är lite dumt.
- Reglaget för manuell och automatisk fokusering är pyttelitet.

Ja, det är väl det jag kommer på rakt upp och ner. I det stora hela kan man väl säga att jag är mycket nöjd, och skulle inte tveka att köpa en igen.

leand skrev:
Är ni nöjd me den o vad det är fördelar och nackdelar av den digitalkamera? Mycket intresserar av att höra er åsikt om det...
Fördelarna är dubbelexponering i kameran, spotmätning, mycket lite brus i bilderna precis som Canons D10. Nackdel är ingen spegeluppfällning om man använder långa tele. Batterikapaciteten tycker jag är bra förutom litiumbatteriet som ibland kan ha lite dålig hållbarhet men ofta beroende på fabrikat, jag brukar använda energizer som funkar bra och håller länge. Annars väldigt fin bildkvalite

ANNONS
Götaplatsens Foto