Annons

Vad innebär det att vara ambassadör för ett märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man kan tycka vad man vill men idag kan ingen runda att det egna ansvaret ökar för att själv ta ansvar för sitt lärande. Idag kan det se ut precis hur som helst eftersom även Grundskolans och Gymnasierna mer är ren business än något annat. Lärarrollen innehåller rena insäljningsinslag och skolorna gör av med en ansenlig del av skolpengen på ren reklam. Inte ens skolan är idag fri från "ambassadörer" men de som går där antar jag trots det är där för att lära sig något. Det är nog i de sammanhangen lika korkat att skjuta budbärarna istället för att använda tiden till att lära sig något.

Även i skolklasser finns folk som hellre tar sig ett skratt på någon annan elevs bekostnad än följer med för att lära sig något och det är fine för det brukar vara de som försöker koncentrera sig på lärandet som får de bästa betygen och sedan kan komma in på de utbildningar de är intresserade av. I det finns det trots allt någon rättvisa. De andra får hitta andra vägar i livet än fortsatta studier och det är fine det med men kanske inte alltid vad de hade hoppats på av sin skolgång. Jag såg en del sådan besvikelse när jag delade ut betygen under de ca 9 år jag undervisade i ungdomsskolan.

Visst är jag en "ambassadör" men till skillnad från lärare och skoledningar i privatskolor så är jag inte ambassadör för någon skola eller skolkoncern utan för livslångt lärande, i precis vilken form det må komma. Det innefattar precis all info, vilket innefattar allt som kan hjälpa oss utnyttja våra fotoverktyg bättre. En stor del av Fotosidans möten och inte minst bloggarna ger ju bra möjligheter till att lära av varandra och i sina bästa stunder fungerar det som i gamla studiecirklar. Fotosidan är dessutom utpräglat köp och sälj. Så jag är nog rätt förvånad över att dessa "ambassadörsfobiker" överhuvudtaget står ut med allt underförstått köp och sälj på FS.

Kanske tror man inte att man är utsatt för påverkan från dessa multi-"ambassadörer" som gör reklam för precis allt som de får betalt för på ett eller annat sätt. Möjligen flyger dessa "multiambassadörer" under fobikerradarn för att det inte uttryckligen står Canon, Nikon eller Sony på dem.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Det blir mycket svammel som vanligt. Annars vore det intressant om någon verkligen visste vad en ambassadör gör och under vilka villkor, i stället för att bara blarra på.
Jag håller med dig, Jan Olof. Ursprungsfrågan från Jonas Danielsson om märkesambassadörer är helt klart intressant. Varför har detta fenomen fått fäste i fotobranschen? Är det bevisat kommersiellt gångbart? Är ett reklambudskap mer trovärdigt om det kommer från en känd person som har fått betalt för att framföra budskapet?

Det är synd att ämnet svamlas bort i maratonlånga och uppfostrande utsvävningar om skolsystem, lärande, boktips, Ronny och Ragge, och annat ovidkommande.

(Jag förväntar mig nu en respons på cirka 100 rader text här inunder. 😉)
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Har stått på andra sidan som fotodistributör. så här ser jag på dte.

"Ambassadör" är väl kanske bara ett modeord och låter kanske trevligare än reklampelare, för en reklampelare är ju köpt. För mig som företag så är det ingen skillnad, en influenser eller ambassadör är ju också köpt för att uttala sig positivt i olika sammanhang om produkt och varumärke.
Sedan är det nog inte heller så transparent alla gånger vilka som är sponsrade/köpta av olika företag. Om fotograf X talar sig väldigt varm om en produkt på socialamedier hur kan vi vara säkra på att personen inte gör det i någon form av ersättning?

Känner dock flera fotografer som haft integritet nog att tacka nej till rabatter för att de inte vill bli beroende eller känna sig köpta.

Då ambassadörer ofta är folk som säljer sig men inte alltid är de bästa fotograferna, det verkar vara viktigare att ha många följare om man skall bli ambassadör än att ta bra bilder.

Har inte själv gett produkter till influenser eller andra rabatter för att produkterna skall synas i socialamedia eller köpt ambassadörer.
Däremot har jag flera gånger fått använda fina bilder ifrån fotografer som använder mina produkter, detta har skett utan ersättning. Tack snälla fotografer!

Fördelar skulle väl vara gratis prylar eller rabatt på produkter.

Nackdelar att man säljer ut sig och representerar ett märke och måste tala positivt om detta varumärke och kanske också förknippas med detta varumärke.
Man ses inte som oberoende och inte trovärdig i alla sammanhang (gällande fotografi).
Lägga ned en massa tid på socialamedier och hela tiden lyfta fram produkt
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vaddå ställa in "Auto ISO:n"? Det låter som att du inte begripit ett enda dugg av det du inte orkat/velat titta på. Du har nog missat poängen återigen p.g,a. dina begränsande fördomar. Om du har svårt att lita på vad han säger för att du har fördomar om att en sådan person som är flaggad som "ambassadör" så tycker jag lite synd om dig. Du kan väl ändå enkelt verifiera det han säger med en egen empirisk kol eller hur?
Nu var det inte funktionen som var det viktiga med denna gubben. Han är köpt av sony därför blir han trovärdighet noll särskilt på hans tester.

jag har sett hela video och ja den handlar om auto iso mer eller mindre hela.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det blir mycket svammel som vanligt. Annars vore det intressant om någon verkligen visste vad en ambassadör gör och under vilka villkor, i stället för att bara blarra på.
Den enda vedertagna definitionen av ambassadör är väl ett politiskt sändebud i annat land (ungefär).
Men som modeord i dagligt tal brukar det betyda ”en som rekommenderar en vara eller varumärke” (ungefär).

Att en del tillverkare av kameror har etablerat något de kallar ambassadör betyder inte att det finns en genomgående standard i branschen avseende innebörden av detta.

Så vi kan svamla på ett tag till.

Frågan är om man kan köpa kundernas lojalitet, eller om man måste förtjäna den.
 

acke

Avslutat medlemskap
Frågan är om man kan köpa kundernas lojalitet, eller om man måste förtjäna den.
Det finns alla sorters kunder och köpbeteenden.

I ena änden av skalan finns de som gillar känslomässiga argument och vill köpa och utforska nya grejer snabbt. ”Early adopters” brukar de kallas på engelska. Möjligen finns det ett större teknikintresse i denna grupp.
I andra änden finns de extremt rationella som noggrant kartlägger alla för- och nackdelar och har tålamod att invänta ett antal tester och utvärderingar av produkten. Den sistnämnda gruppen har inget behov av att vara ”först”, utan väntar hellre på ”rätt” köptillfälle.

De flesta av oss ligger väl någonstans mittemellan dessa extremer. Självklart styr ekonomin också. Har man gott om pengar så är det väl mer sannolikt att man shoppar snabbt och spontant.

Min gissning är att ambassadörer och influencers har lättare att påverka de konsumenter som styrs av känslomässiga argument. Själv är jag mer åt det rationella hållet och blir snarast misstänksam av insmickrande och känslomässig reklam. Att idoler, kändisar och auktoriteter ställer upp i reklam mot betalning, det ger inget större intryck på mig (hoppas jag iaf).

Alla är vi olika. 😊
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag lyssnade idag på Matti Sulanto och varför han slutade som ambassadör för Lumix. Bl.a ville han inte avslöja vad som hänt mellan Panasonic och honom.
Han är den ende ambassadören som jag har kikat på mer än en gång på tuben.
Det verkas som att en del ambassadörer inte har några privilegier eller ersättning från dem de representerar. De är väl PR-värdet som driver på antar jag. Eller också är det meningen att vi ska tro så.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns alla sorters kunder och köpbeteenden.

I ena änden av skalan finns de som gillar känslomässiga argument och vill köpa och utforska nya grejer snabbt. ”Early adopters” brukar de kallas på engelska. Möjligen finns det ett större teknikintresse i denna grupp.
I andra änden finns de extremt rationella som noggrant kartlägger alla för- och nackdelar och har tålamod att invänta ett antal tester och utvärderingar av produkten. Den sistnämnda gruppen har inget behov av att vara ”först”, utan väntar hellre på ”rätt” köptillfälle.

De flesta av oss ligger väl någonstans mittemellan dessa extremer. Självklart styr ekonomin också. Har man gott om pengar så är det väl mer sannolikt att man shoppar snabbt och spontant.

Min gissning är att ambassadörer och influencers har lättare att påverka de konsumenter som styrs av känslomässiga argument. Själv är jag mer åt det rationella hållet och blir snarast misstänksam av insmickrande och känslomässig reklam. Att idoler, kändisar och auktoriteter ställer upp i reklam mot betalning, det ger inget större intryck på mig (hoppas jag iaf).

Alla är vi olika. 😊
Ja, alla är vi olika
… men alla passar vi in i mallen.
191563E9-816E-4505-8472-74F6C91DDABB.png
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De bästa ambassadörerna för ett varumärke är såklart de kunder som är så nöjda med produkter de köpt att de gärna rekommenderar dessa till folk i sin omgivning.
Företagen försöker med olika medel få oss alla att bli den sortens ambassadörer. Efter varje köp vi gör får vi en enkät - ”skulle du kunna rekommendera …. till en vän eller kollega”.
De som svarar nio eller tio på den frågan får en länk till vart de kan skriva sin rekommendation och publicera den så att hela världen kan läsa positiva omdömen. Den som svarar lägre får istället möjlighet att posta sin kommentar till företaget.
 

Bengf

Aktiv medlem
De bästa ambassadörerna för ett varumärke är såklart de kunder som är så nöjda med produkter de köpt att de gärna rekommenderar dessa till folk i sin omgivning.
Företagen försöker med olika medel få oss alla att bli den sortens ambassadörer. Efter varje köp vi gör får vi en enkät - ”skulle du kunna rekommendera …. till en vän eller kollega”.
De som svarar nio eller tio på den frågan får en länk till vart de kan skriva sin rekommendation och publicera den så att hela världen kan läsa positiva omdömen. Den som svarar lägre får istället möjlighet att posta sin kommentar till företaget.
Ja precis så är det, Datorns genomslag bland konsumenter ( telefoner )- har skapat dessa förutsättningar, skrev trevligt om en sjukgymnasts genomgång av mig för flera år sedan, den rubriken var med länge. Finns nog en rädsla också för dåliga svar, brukar kolla på vad som sägs om dom alla Appar som vi blir överösta med. Vilken otroligt massiv reklam man kört länge med nu om ozon-apparater, och vad bra Stina och Nisse tyckte det fungerade i tvättstugan hur många namn kan vara påhittade tro ( finns en uppenbar fara här )
 

Terje H

Aktiv medlem
Har stött på ambassadörer för nikon, Canon och sony genom mässor, youtube eller sidor.

Vad innebär det att vara ambassadör för ett kameramärke?

Vad för man ut av det?

Vad är nackdelarna?

Finns det speciella regler vad man får säga och inte, förutom då om det är något med NDA.



Jag ser många problem med att vara ambassadör för ett specifikt märke.

Dels är det ett problem då de flesta som jobbar med foto har fler än ett märke, klart man har ett huvudmärke. Olika kameror har för och nackdelar och man använder det till olika typer av jobb

Trovärdigheten för en som människa skulle sjuka totalt. Skulle inte gå att argumentera för något som är bra på sitt ”egna” märke utan att bli totalt granskade eller bli tagen som köpt åsikt.

Jag har absolut inget problem att byta märke så länge jag får ut fördelar av det. Säg att man är nikon ambassadör och sen väljer att gå över till Fuji mellanformat för att man gillar det bättre och använder nikon till breda and butter jobb. Då lär väl inte nikon bli nöjda?

Vore intressant att höra från någon som varit eller har god kontakt med en.
För de flesta ambassadörer innebär det mer eller mindre fri tillgång till lån av utrustning, dessutom att olika nyheter behöver testas. Några enstaka har även sponsorkontrakt och får utrustning och vissa även lite pengar i plånboken. Sedan finns ju olika avtal om köp av utrustning till lägre pris. Det är lite olika, men ser man till mängden ambassadörer där flera är relativt okända fotografer, så handlar det nog i första hand om låneavtal utan att behöva betala något för lån.

Detta är inget nytt under solen, även på den analoga tiden fanns det sådana (ofta muntliga) - och då i första hand från Nikon, Canon, Pentax, Leica och Hasselblad.

Mvh Terje
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Samma sak gäller förstås all reklam där kändisar är inblandade. Inte sjutton blir jag sugen på att köpa en produkt eller tjänst bara för att Micke Persbrandt, Zara Larsson eller Zlatan gör reklam för den. Snarare tvärtom. Om reklammakarna inte kommer på några bättre argument än en kändis, då kan man undra om produkten verkligen är bra…?
Men du kanske lägger märket på minnet bättre om budskapet om dess förträfflighet framförs av någon du känner till, och kanske tycker bra om?

Jag tror att all reklam är bra reklam om det exponerar varumärket på ett sätt som är minnesvärt. Förutom ibland. Jag kan inte så många tvättmedelsmärken, men ett kommer jag alltid att minnas och aldrig köpa pga sloganen "ny drygare formulering".
 

PMD

Aktiv medlem
Märkligt nog fick denna MC-11 adapter ett mycket positivt mottagande och den såg bra ut på pappret för den stödde Sonys alla då nya fokusfunktioner och den var på pappret dessutom avsevärt billigare än det enda alternativet Metabones. Jag förstår än idag inte att en del högprofilerade Canon-yrkesfotografer som uppenbarligen använde den praktiskt i "reviews" inte märkte dessa problem (Jason Lanier m.fl.). Även Mars Lillnor som då använde Canon 80D parallellt med Sony hade exakt samma problem som jag. Jag testade massor med Canon-glas med flera x av adaptern hos Scandinavian med samma usla resultat. Det ska också sägas att Scandinavian tog tillbaka skräpet utan några vidare piruetter.
Sigma sa inte att MC-11 skulle fungera med Canons objektiv. Bara med (vissa av) Sigmas egna objektiv med EF-fattning.
 

PMD

Aktiv medlem
tyvärr tror jag både du och andra precis som jag skulle missat den trots att du ev. orkat läsa manualen.
Det går betydligt fortare att läsa en text än att titta på en Youtubevideo om samma sak. Det borde inte behöva vara så, men i stort sett alla som gör Youtubevideos tycks vara mycket förtjusta i att höra och se sig själva och tror att alla andra också är det. Därför blir en video med ett budskap som går att förmedla på någon minut i allmänhet en halvtimme lång.

Det här handlar om att kameran automatiskt (inom ett av dig begränsat intervall) väljer exponeringstid utifrån ditt objektivs aktuella brännvidd
(fast brännvidd eller dynamisk anpassning efter den brännvidd du valt på din zoom) så att du inte riskerar skakosärpa. Det enda du själv behöver välja är bländare. yrkesfotografer verkligen råd att inte använda det där det fyller sin funktion?
Det där tog inte många sekunder att läsa.
 

PMD

Aktiv medlem
I ena änden av skalan finns de som gillar känslomässiga argument och vill köpa och utforska nya grejer snabbt. ”Early adopters” brukar de kallas på engelska. Möjligen finns det ett större teknikintresse i denna grupp.
I andra änden finns de extremt rationella som noggrant kartlägger alla för- och nackdelar och har tålamod att invänta ett antal tester och utvärderingar av produkten. Den sistnämnda gruppen har inget behov av att vara ”först”, utan väntar hellre på ”rätt” köptillfälle.
Det finns väl också en grupp som inte bryr sig så mycket om vilket märke det är på hammaren eller skjutmåttet, men som ställer krav på funktionalitet, precision och kvalitet. Om en sådan person behöver ett verktyg snabbt så blir det nog ett rationellt köp med kort varsel.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På svenska är det nog så, men på engelska är det inte riktigt så entydigt. I svenskan använder vi numera en massa försvenskade engelska termer.
Apselut - men finns det därmed en (1) tolkning som gör att en ”ambassadör” i fotobranschen alltid innebär en och samma sak? (Det som mitt inlägg handlade om).

Ambassadeur är för övrigt namnet på fina fiskerullar från ABU.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
LG har hamnat i blåsväder, gissar på att många ambassadörer aldrig skulle ens ta upp detta offentligt. Jävligt intresserat och gissar på att det är precis lika i kameravärlden

 
ANNONS