Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad innebär det att vara ambassadör för ett märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har stött på ambassadörer för nikon, Canon och sony genom mässor, youtube eller sidor.

Vad innebär det att vara ambassadör för ett kameramärke?

Vad för man ut av det?

Vad är nackdelarna?

Finns det speciella regler vad man får säga och inte, förutom då om det är något med NDA.



Jag ser många problem med att vara ambassadör för ett specifikt märke.

Dels är det ett problem då de flesta som jobbar med foto har fler än ett märke, klart man har ett huvudmärke. Olika kameror har för och nackdelar och man använder det till olika typer av jobb

Trovärdigheten för en som människa skulle sjuka totalt. Skulle inte gå att argumentera för något som är bra på sitt ”egna” märke utan att bli totalt granskade eller bli tagen som köpt åsikt.

Jag har absolut inget problem att byta märke så länge jag får ut fördelar av det. Säg att man är nikon ambassadör och sen väljer att gå över till Fuji mellanformat för att man gillar det bättre och använder nikon till breda and butter jobb. Då lär väl inte nikon bli nöjda?

Vore intressant att höra från någon som varit eller har god kontakt med en.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag ska inte påstå att jag känner någon som är ambassadör för något stort kameramärke, men jag är i alla fall rätt ytligt bekant med en som varit men inte längre är. Kontrakten brukar som jag förstått det vara tidsbegränsade.

För hans del innebar ambassadörskapet att han fick viss sponsring när det gällde utrustning och en del utrustning fick han låna gratis. Dessutom fick han testa nya modeller osv innan de kom i handeln. Hur den ekonomiska biten i övrigt och andra avtal såg ut vet jag dock inte.
 

mikoto

Aktiv medlem
Man blir väl främst en ambassadör för ett märke för att man redan tycker att det är märket man själv tycker är bäst för en själv. Syftet med att vara en ambassadör är väl att visa hur ett märkes produkter kan användas på olika sätt för att få fram bra resultat eller vara kul att jobba med. Samt vara en nyhetskanal, man blir ju i princip en reklam för märket.

Men så länge man inte ingick i samarbetet och blev en ambassadör enbart för pengarnas skull så är det ju ens egna åsikter som kommer fram ändå. Även om man nog försöker undvika att peta för mycket på negativa punkter och lyfter de positiva.

Positiva saker kan vara dels att man kanske får utrustning gratis i viss utsträckning från företaget, oftast får man nog snarare låna eller köpa de till kraftigt reducerat pris. Samt att man kan ta del av information och kanske utrustning långt innan allmänheten.

Två ambassadörer jag följer lite är Robin Wong(Olympus) och Matti Sulanto(Panasonic). Robin Wong var under ett par månader ganska nyligen ute från ambassadör jobbet pga omstruktureringen av Olympus och producerade då ganska fort lite recensioner på produkter från andra företag som Canon och Fuji. De videorna är fortfarande kvar på hans youtube kanal dock så Olympus verkar inte stenhårda där, även om de nog föredrar att nya videos som produceras när han är ambassadör är Olympus produkter eller åtminstone M43(han har en del videos där han testar Lumix objektiv och även samarbetar med Matti Sulanto, men då produkterna är kompatibla med Olympus så är det nog en vänlig gråzon).

Matti Sulanto avslutade ganska nyligen sitt samarbete med Panasonic, finns en video om saken men som han förklarar det så var det främst för att det var svårt att kombinera sina övriga intressen(workshops etc.) i fotovärlden om det bara var Lumix som gällde i Finland där det är en begränsad mängd fotografer redan pga befolkningen och man styckar upp kakan ännu mera om den bara ska fokusera på Lumix skaran.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har också funderat lite på det där, och jag tycker inte det alls är enkelt. Minns att jag för några år sedan var aningen intresserad av att gå över från ett märke till ett annat, gick till en fotobutik för att kolla och känna. Försäljaren såg bara fördelar, och jag fick sedan veta att försäljaren personligen var ambassadör för just det märket. Det gjorde mig misstänksam, och till sist osugen på att byta märke.

Man ser också i en del fotoforum på nätet att där folk frågar om utrustningsråd så är det en del som alltid ger råd om att en modell från just ett visst märke passar bäst. De hemlighåller inte att de är ambassadörer, men det är inte heller så uppenbart. Det känns lite lömskt.

Sen är det väl inte särskilt problematiskt att kameratillverkare förser folk med utrustning där de vill synas. Men ibland blir det lite krystat, som när halva Magnum försågs med varsin Fuji mellanformatare för att göra en bok och fick sitta och snacka i videor om varför den var så bra. En del hade nästan lite svårt att hålla sig för skratt. Men framförallt kunde man inte missförstå vad dealen var.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns även gott om ”ideella” ambassadörer. Vi kallar dem fanboys. Det finns rätt många såna i vårt forum.

Influensers är en annan skara som har låg trovärdighet.

Oavsett etikett på budbäraren är det svårt att veta vem man kan lita på.

Källkritik är ett obligatorisk ämne i skolorna numera. Det viktiga är inte att kunna läsa, utan istället att kunna värdera vad man läser.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Man blir väl främst en ambassadör för ett märke för att man redan tycker att det är märket man själv tycker är bäst för en själv. Syftet med att vara en ambassadör är väl att visa hur ett märkes produkter kan användas på olika sätt för att få fram bra resultat eller vara kul att jobba med. Samt vara en nyhetskanal, man blir ju i princip en reklam för märket.

Men så länge man inte ingick i samarbetet och blev en ambassadör enbart för pengarnas skull så är det ju ens egna åsikter som kommer fram ändå. Även om man nog försöker undvika att peta för mycket på negativa punkter och lyfter de positiva.

Positiva saker kan vara dels att man kanske får utrustning gratis i viss utsträckning från företaget, oftast får man nog snarare låna eller köpa de till kraftigt reducerat pris. Samt att man kan ta del av information och kanske utrustning långt innan allmänheten.

Två ambassadörer jag följer lite är Robin Wong(Olympus) och Matti Sulanto(Panasonic). Robin Wong var under ett par månader ganska nyligen ute från ambassadör jobbet pga omstruktureringen av Olympus och producerade då ganska fort lite recensioner på produkter från andra företag som Canon och Fuji. De videorna är fortfarande kvar på hans youtube kanal dock så Olympus verkar inte stenhårda där, även om de nog föredrar att nya videos som produceras när han är ambassadör är Olympus produkter eller åtminstone M43(han har en del videos där han testar Lumix objektiv och även samarbetar med Matti Sulanto, men då produkterna är kompatibla med Olympus så är det nog en vänlig gråzon).

Matti Sulanto avslutade ganska nyligen sitt samarbete med Panasonic, finns en video om saken men som han förklarar det så var det främst för att det var svårt att kombinera sina övriga intressen(workshops etc.) i fotovärlden om det bara var Lumix som gällde i Finland där det är en begränsad mängd fotografer redan pga befolkningen och man styckar upp kakan ännu mera om den bara ska fokusera på Lumix skaran.
Problemet är att inget märke är bäst på allt och det är ju där problemet som jag ser det. Det blir framförallt tydligt när någon ska motivera hur bra deras egna blixtsystem när alla som är insatta i branschen vet att profoto och godox ekosystem är överlägset. Visst kan man lyfta fram bra saker om det märket som man gillar men att mörka dåliga sidor och även hitta omvägar för att lösa problem, då försvinner all trovärdighet.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har också funderat lite på det där, och jag tycker inte det alls är enkelt. Minns att jag för några år sedan var aningen intresserad av att gå över från ett märke till ett annat, gick till en fotobutik för att kolla och känna. Försäljaren såg bara fördelar, och jag fick sedan veta att försäljaren personligen var ambassadör för just det märket. Det gjorde mig misstänksam, och till sist osugen på att byta märke.

Man ser också i en del fotoforum på nätet att där folk frågar om utrustningsråd så är det en del som alltid ger råd om att en modell från just ett visst märke passar bäst. De hemlighåller inte att de är ambassadörer, men det är inte heller så uppenbart. Det känns lite lömskt.

Sen är det väl inte särskilt problematiskt att kameratillverkare förser folk med utrustning där de vill synas. Men ibland blir det lite krystat, som när halva Magnum försågs med varsin Fuji mellanformatare för att göra en bok och fick sitta och snacka i videor om varför den var så bra. En del hade nästan lite svårt att hålla sig för skratt. Men framförallt kunde man inte missförstå vad dealen var.

Håller med ambassadör är snarare i nivå med dammsugarförsäljare/ telefonförsäljare dvs så fort någon öppnar munnen så blir jag extremt skeptiskt till och med så att jag slutar lyssna även om det skulle vara ”rätt”


Undra hur mycket ”ambassadörer” det existerar i fotobutiker
Vore intressant att om fotosidan skickade ut 5 pers med dold kamera till olika butiker i Stockholm. Med olika krav och gärna kanske 2-3 ggr och se vad som händer
 

mikoto

Aktiv medlem
Det är en ganska dyster bild av ambassadörer som målas upp här :) Den måste ju inte vara falsk i alla fall, det nog fall där det tyvärr blir just så. Mattias upplevelse ovan är ju ganska tråkig.

Mig veterligen så får inte en ambassadör i en affär någon provision för att de säljer det märket, tanken är väl mer åt hållet:

Om vi erbjuder en person i butiken möjlighet att få en av våra bättre kameror att använda själv och fördjupa sig i kan den personen hjälpa visa intresserade kunder att se bra sidor och användningsområden som våra produkter kan användas för.

Det kan vara lite svårt att se utifrån när man tittar på Elektronikbutiker men när man börjar jobba i en så blir det fort så att man får svårt att hänga med i alla nyheter och hålla kunskaperna på alla områden färska konstant. Mycket av dagarna går åt till betydligt tråkigare saker som äter upp mycket av den energin som behövts. Då kan det vara en bra grej att skaffa lite olika ambassadörer i personalen som kanske inte får betalt direkt men får lite prylar så de får ett incitament att ägna lite mer tid åt att fördjupa sig i märket och få bättre kunskap. Ambassadör programmet blir då även personalutbildning samtidigt som reklam för märket.

Så om en kund kommer in och är intresserad av märke X så kan man erbjuda hjälp från den medlem i personalen som är mest kunnig om det.

Med det sagt så hade nog Mattias upplevelse ovan blivit otroligt mycket bättre om konversationen börjat med:

"Vad kul att du är intresserad av att byta till märke Y! Jag är ambassadör för de och kan väldigt mycket om deras produkter, så fråga mig vad du behöver och använder i dina produkter så förklarar jag vad som Ys produkter kan erbjuda."

Istället för att det nu inte presenterades och det inte går undvika att känna att det kanske fanns en dold agenda i hela samtalet efteråt.

Det är kanske lite som vanligt här i livet, så länge ambassadörskapet inte är dolt så är det lättaste att istället nyttja situationen till din egen fördel så gott du kan genom att fråga saker som bara en mer insatt borde kunna eller få djupare funktioner förklarade. Du blir bara lurad om du låter dig luras(det finns dåliga säljare med dock). De flesta försäljare med en fast tjänst på en bra arbetsplats vill i slutändan ha nöjda kunder som kommer tillbaka och köper mer, en missnöjd och lurad kund är en förlorad kund, så i slutändan behöver kunden få rätt produkt, om det inte är ens "eget" märke eller det man försökte styra mot så är det så.

Jag har fortfarande aldrig varit eller pratat djupare med någon ambassadör så min tanke ovan kan vara naiv. Men jag väljer fortfarande att se det som en möjlighet att lära mig lite mer från någon som är van och kunnig om ett märke. De är i slutändan inte anställda av företaget utan har bara ett samarbete oftast drivet av entusiasm, vilket kan vara en bra sak.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag var lite otydlig. Försäljaren dolde inte sitt ambassadörskap, men det kom fram sent i samtalet. Det fick mig ändå att tänka att jag kanske vänta lite. Menar bara att det kan bli problematiskt när rollerna är otydliga mellan privatperson, representant för en butik, representant för ett märke.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Egentligen behöver inte ”ambassadör” betyda en avtalad relation till varumärket.
Alla företag vill ha promoters eller ambassadörer i meningen att man vill att kunderna ska rekommendera produkterna till vänner eller bekanta.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag tänkte ju inte direkt på fanboys i forum eller butiker, utan lite mer seriöst än så:


Vad jag kan se är det just nu 2 svenskar i gänget.


och

 

acke

Avslutat medlemskap
Ambassadörsuppdraget innebär att man lånar ut sitt namn och goda rykte i syfte att göra PR för en produkt eller ett fabrikat, i utbyte mot en förmån av något slag. Jag har svårt att tro att det finns helt ideella ambassadörer.

Vi som är kritiskt tänkande konsumenter låter oss förstås inte påverkas av sådana banala grejer när vi köper utrustning. För oss kvittar det om Caniksony har hyrt in Nicke Lilltroll är ambassadör. Vi baserar våra köpbeslut på rationella argument och en stor portion källkritik, eller hur? 😉
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ambassadörsuppdraget innebär att man lånar ut sitt namn och goda rykte i syfte att göra PR för en produkt eller ett fabrikat, i utbyte mot en förmån av något slag. Jag har svårt att tro att det finns helt ideella ambassadörer.

Vi som är kritiskt tänkande konsumenter låter oss förstås inte påverkas av sådana banala grejer när vi köper utrustning. För oss kvittar det om Caniksony har hyrt in Nicke Lilltroll är ambassadör. Vi baserar våra köpbeslut på rationella argument och en stor portion källkritik, eller hur? 😉

Det håller jag helt med dig om man gör helt enkelt undersökning och testar noggrant innan man köper, ska man dessutom köp in sig i ett system ja då är det inget man gör bara sådär. Men blir extremt skeptiskt när det kommer ”köpta” åsikter.

Om du är nikonamasadör då kan du inte säga offentligt att Canon har bättre AF för video eller vad det nu kan vara. Kan tänkas stå i dessa avtal. Jag tror jag själv skulle bli utslängd från alla märken då ingen är perfekt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det håller jag helt med dig om man gör helt enkelt undersökning och testar noggrant innan man köper, ska man dessutom köp in sig i ett system ja då är det inget man gör bara sådär. Men blir extremt skeptiskt när det kommer ”köpta” åsikter.

Om du är nikonamasadör då kan du inte säga offentligt att Canon har bättre AF för video eller vad det nu kan vara. Kan tänkas stå i dessa avtal. Jag tror jag själv skulle bli utslängd från alla märken då ingen är perfekt.
Samma sak gäller förstås all reklam där kändisar är inblandade. Inte sjutton blir jag sugen på att köpa en produkt eller tjänst bara för att Micke Persbrandt, Zara Larsson eller Zlatan gör reklam för den. Snarare tvärtom. Om reklammakarna inte kommer på några bättre argument än en kändis, då kan man undra om produkten verkligen är bra…?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har stött på ambassadörer för nikon, Canon och sony genom mässor, youtube eller sidor.

Vad innebär det att vara ambassadör för ett kameramärke?

Vad för man ut av det?

Vad är nackdelarna?

Finns det speciella regler vad man får säga och inte, förutom då om det är något med NDA.



Jag ser många problem med att vara ambassadör för ett specifikt märke.

Dels är det ett problem då de flesta som jobbar med foto har fler än ett märke, klart man har ett huvudmärke. Olika kameror har för och nackdelar och man använder det till olika typer av jobb

Trovärdigheten för en som människa skulle sjuka totalt. Skulle inte gå att argumentera för något som är bra på sitt ”egna” märke utan att bli totalt granskade eller bli tagen som köpt åsikt.

Jag har absolut inget problem att byta märke så länge jag får ut fördelar av det. Säg att man är nikon ambassadör och sen väljer att gå över till Fuji mellanformat för att man gillar det bättre och använder nikon till breda and butter jobb. Då lär väl inte nikon bli nöjda?

Vore intressant att höra från någon som varit eller har god kontakt med en.
Ja och det visar ju bara hur korkade en del fotografer är som håller sig med förutfattade meningar om en människa vars uppgift bl.a. är att lyfta fram de möjligheter som finns med de produkter han/hon arbetar med. Borde vi inte istället vara lite mer öppna åtminstone tills vi fattat vad de faktiskt försöker säga.

Jag har haft stort utbyte av de tips och rekommendationer som exv Mark Galer som är Sony ambassadör kommit med. Vore jag inte riktigt korkad om jag sagt nej till en del råd han kommit med som helt förändrat och förbättrat mitt sätt att fotografera vid 70+? Det var ju han och inte någon annan med helt orörligt intellekt cementerat i fördomar som lyckades få fler än gubbar som jag över 70 att helt ändra mitt sätt att fotografera. En annan är ju Bertil Nordberg som tipsade mig och han är väl över 80.

Borde det inte vare betydligt yngre fotografer än vi som borde vara de som skulle varit mest öppna för den typen av input om man nu inte varit så fast i sina förutfattade meningar?

Det är aldrig försent att lära sig nya saker - oavsett om de kommer från en "ambassadör" eller inte.
 
Senast ändrad:
ANNONS