Annons

Äldre Canon optik - vad passar ??

Produkter
(logga in för att koppla)

johan b-lund

Aktiv medlem
Jag har precis gått över till den Mörka sidan och är med Canon. Således har jag en massa frågor och idag handlar det om äldre optik från den analoga tiden. Vad passar en 1Ds mkII, om optiken bara fungerar manuellt så är det inget hinder.

Kör så det ryker :eek:)

Alla EF objektiv passar.
EF-S objektiv passar inte.

Äldre FD objektiv kan användas med adapter. Fst ska man gå adapter vägen kan du ju även använda Nikon, Contax och en massa andra objektiv...

Allt som heter Canon EF passar utmärkt.
Canon EF-S passar bara kameror med mindre sensor, som 450D eller 50D.
Allt som heter Canon FD eller FDn passar inte.

Undantaget från denna regel är att det finns adaptrar mellan FD och EF. Problemet där är att FD är konstruerade för att sitta så nära filmen, att det inte finns plats för någon tom adapterring mellan kamera och objektiv. Objektivet kommer för långt fram, vilket gör att du inte kan fokusera på oändligt.
Alternativet är en adapter med optik inuti, för att korrigera detta. Sådana är (har jag hört, har aldrig provat) antingen dåliga eller mycket sällsynta och därför dyra, om man alls får tag i en. Förmodligen är de både och, alltså både dyra och dåliga.

Det finns säkert folk av annan åsikt, men de lär höra av sig då.
Själv hävdar jag att om man nu har köpt en modern Canonkamera ska man också ha optik som passar till, alltså från 1986 eller senare.

Jaha, det skrevs medan jag skrev, ser jag nu.

Tack så mycket !
Att EF-S inte passade det visste jag sedan innan men Adpter/FD förhållandet hade jag inte en aning om.

Förutom fokuseringsproblemet, är det värt att trixa med FD + adapter ?
Där finns ju oändligt mycket äldre optik ute på Beg marknaden :)

Har inte provat själv.
Men var på jakt efter en tunnare mellanring på ca 6mm och fick då en länk till en firma som byggde adaptrar för FD objektiv. De hade en med korrigeringslins och en utan som då fungerade som 6mm melllanring.

Jag vet att det finns dom som använder contax gluggar med adapter på sina Canon hus och är mycket nöjda med det.

ANNONS
Götaplatsens Foto