Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ändra Kontrast, m.m...

Produkter
(logga in för att koppla)

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Hej!

Jag är helt ny på det här med att fota, och undrar en sak om Photoshop. Jag läseralltid att folk skriver att de "Ändrar färgkontrast", "mättnad" och lknande saker. Jag förstår vad det är och så, men hur gör man det i Photoshop? (Är säker något jätteenkelt som jag inte visste...) Har Photoshop 6.0, alltså en ganska gammal version.

Hej!

Jag är helt ny på det här med att fota, och undrar en sak om Photoshop. Jag läseralltid att folk skriver att de "Ändrar färgkontrast", "mättnad" och lknande saker. Jag förstår vad det är och så, men hur gör man det i Photoshop? (Är säker något jätteenkelt som jag inte visste...) Har Photoshop 6.0, alltså en ganska gammal version.

Som vanligt kan man göra på många olika sätt, men det sämsta enligt mig är att använda "brightness/Contrast" i din version av PS. Den är brutalt dålig, men blev användbar när CS3 lanserades.

Mitt tips är att använda nivåer (levels). Där kan du se hur ändlägena i din bild ligger i förhållande till det optimala omfånget. Dra reglagen in mot histogrammet som bilden visar.

Ofta får man lite större färgmättnad på köpet, men vill du förstärka ytterligare kan du använda "Hue/Saturation". Ligger under Image/Adjustments.

Bilagor

• levels.jpg
    levels.jpg
    90.4 KB · Visningar: 357
ANNONS
Götaplatsens Foto