Annons

Äntligen: Årtiondets viktigaste uppdatering av DXO Photolab 9

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
... eller som Petapixel skrev i rukriken:

DxO PhotoLab 9 Is ‘Biggest Upgrade’ to the RAW Photo Editor in 20 Years

Eftersom ju Fotosidan är så hårt fokuserad på all hårdvara så har man ännu inte noterat att DXO Photolab genomgått det största tekniklyftet på decennier med Photolab 9 som just släppts helt traditionsenligt i september.

Jag hittade talande nog heller inte någon naturlig plats att lägga denna tråd för det finns ingen rubrik som samlar Foto-mjukvara på ett naturligt sätt - fanns inte det förr?

Nåväl:

Huvudnumret är att man verkligen tagit tag i det länge saknade och efterfrågade AI-stödet och integrerat detta även med andra viktiga tidigare tekniker som U-point "Control Points". Äntligen har man nu även fått till en verklig integrering av AI-stödet och "presets" som nu blivit verkligt smarta precis som de som funnits i Capture One ett bra tag är. Dessa smarta presets kommer precis som i fallet med Capture One att starkt lyfta arbetsflödenas effektivitet och användarnas produktivitet. Det var ju de verkligt intuitiva, flexibla och effektiva AI-maskningsverktygen i samspel med AI-stödet i presets som också tidigare lyfte Capture One till helt nya effektivitets nivåer.

DXO verkar verkligen ha lyckats med precisionen i maskningstekniken även i jämförelse med både Lightroom och Capture One. Även skärpning och brusreducering med Deep Prime kan nu riktas bara mot en enskild mask och det har heller aldrig tidigare gått att göra. Med denna uppgradering blir Photolab ett betydligt mer professionellt alternativ till både Lightroom och Capture One än det varit tidigare. Photolab har hittills främst attraherat entusiaster som uppskattat den högre bildkvalitet som Photolab Deep Prime kunnat ge främst bilder tagna i svagt ljus på höga ISO. Varken Lightroom eller Capture One kan matcha det som kommer ur Photolab Deep Prime och så har det varit länge. Deep Prime i version 3 har funnits som Beta ett tag och släpps även den officiellt nu.

Photolab betalar man en gång för utan prenumeration till skillnad från både Lightroom och Capture One och det har skapat en viss migration från Lightroom med användare som ogillar livslånga prenumerationsförhållanden. Nu behöver dessa inte sakna den AI-stödda maskningen i Lightroom heller.

Personligen blir jag lika förvånad varenda gång jag läser in bilder från min Sony A7IV i datorn att JPEG-bilderna direkt ur kameran är så pass dåliga som de är och vilken skillnad det gör med efterbehandling i just Photolab. Jag har just tagit ett antal bilder med mina tre nya mycket bra Viltrox- objektiv (85mm 1.4, 27mm 1,2 för APS-C och ett 40mm 2,5) och den känslan jag fick inför de JPEG-bilderna var inte mycket bättre än vanligt - men efter ett varv genom Photolab är det något helt annat. Bildkvaliteten Photolab ger är verkligen svårslagen.

En uppgradering till version 9 kostar en dryg tusenlapp vilket är 1/15 av vad mina tre nya objektiv kostade och då pratar vi kinesiska priser på 1/3 av vad Sony GM-objektiven kostar! På marginalen är det en skitpeng men det är en skitpeng som gör all skillnad i världen. Ändå detta ständiga fokus på ofta svindyr hårdvara som sällan har någon dramatisk inverkan på bildkvaliteten om man jämför med den skillnad som en mjukvara som Photolab eller Capture One faktiskt kan ge på riktigt. Jag har aldrig begripit detta gnäll man ofta ser över mjukvarupriser på någon tusenlapp medan man sällan ser liknande kommentarer kring svindyr fotohårdvara trots att den senare oftast ger betydligt mindre marginell nytta bildkvalitetsmässigt än en simpel mjukvaruppgradering för en spottstyver ofta ger.

Nedan några länkar:

Petapixel: https://petapixel.com/2025/09/02/dx...-upgrade-to-the-raw-photo-editor-in-20-years/

Fstoppers: https://fstoppers.com/reviews/dxo-photolab-9-out-amazing-ai-masks-and-more-709773

Petapixel: https://petapixel.com/2025/09/02/dx...fast-raw-photo-editor-without-a-subscription/

Senast ändrad:
Det får bli uppdatering på DXO nästa gång jag byter dator. Jag älskar Silver effex men använder det för sällan.

Ser fram emot att uppgradera från version 7. Kanske kommer de nya maskverktygen att minska tiden jag använder i Affinity för att kunna använda lager, och det vore ett stort plus. Sitta vid datorn och redigera är jag egentligen inte road av, så det får gärna gå snabbt och enkelt,

Jag förstår om folk som kör Lightroom inte vill lämna allt de har gjort en gång i Lightroom och migrera allt till exv. Photolab men beroende på hur man använt Lightroom så kan det faktiskt gå smidigare än ni anar även om ni aldrig kommer få med er era redigeringsmetadata ni har i Lightrooom-databasen.

Om man dock vill migrera trots att man exv har lagt in XMP-metadata på sina bilder i Lightroom så går även det fint om man bara exporterar ut XMP-metadata från databasen till bildfilskatalogerna.

Att ta in bilderna i Photolab 9 är busenkelt för till skillnad från Lightroom så jobbar Photolab direkt mot filsystemet. Enklast är om man har alla sina bildfilsfoldrar under en enda gemensam toppfolder.

Nedan ser ni min toppfolder som heter Bilder Behandlade - under den ligger alla mina bildfoldrar. Vill man indexera dessa så markerar man bara toppfoldern och högerklickar foldern och väljer "Index a folder". Sedan är det bara att låta Photolab tröska igenom allt.

Alla keywords och andra IPTC-metadata man använt i Lightroom kommer läsas in automatiskt men det finns idag inget enkelt sätt att importera exv. den "vokabulär" man använt tidigare i Lightroom.

Senast ändrad:
Ser fram emot att uppgradera från version 7. Kanske kommer de nya maskverktygen att minska tiden jag använder i Affinity för att kunna använda lager, och det vore ett stort plus. Sitta vid datorn och redigera är jag egentligen inte road av, så det får gärna gå snabbt och enkelt,
Ja det är ju som sagt det som är grejen nu. Jag har ju varit beroende av att göra vissa jobb tidigare i Capture One men kommer nu bara använda CO vid reprofoto då tethering i CO är bäst.

Precis som i CO kan man nu i Photolab utgå från de AI-maskningar man gjort i Photolab och sedan med hjälp av dessa skapa en dynamisk preset som automatiskt anpassar sig till alla de bilder man markerar. Man kan exv. skapa en mask med AI Animal som val och sedan exv. välja Background och anpassa dem exv. genom att softa bakgrunden med Unsharp. Sedan kan man välja valfritt ett antal andra bilder som man vill påverka på liknande sätt. Den typen av arbetsflöden har vi som kör Capture One kunnat använda länge redan.

Jag har själv en massa djurbilder som jag inte rört på 10 år då jag dragit mig för insatsen men med denna typ av verktyg blir det mycket mer hanterbart. Innan dessa nya verktyg fanns i Photolab så tror jag många Photolab-användare inte ens kunde föreställa sig vilket effektivitetslyft den typen av arbetsflöden faktiskt kan ge. Många av Photolabs användare är och har tills nu mest varit entusiaster som inte har foto som yrke och som prioriterat max bildkvalitet över effektivitet och produktivitet.

Vi entusiaster har ju all tid i världen kan vi ju tycka men så länge Photolab saknat dessa effektiva AI-styrda masknings- och presetsverktyg, så har PL inte varit ett realistiskt alternativ för proffs som inte kan kosta på sig den tid en entusiast möjligen tycker sig ha. De proffsen har istället gått till Capture One som även är ett klart mer kompetent alternativ än Lightroom.

Jag tror att Photolab 9 har en bra chans att dra till sig ett berättigat intresse även från tidigare Lightroom-användare. Däremot har jag svårare att se några större migrationsströmmar från Capture One-sidan. CO är idag ett moget och mycket effektivt alternativ som redan har en del på plats som Photolab kommer behöva jobba med de närmaste åren. På många sätt är faktiskt Capture One enklare att använda idag trots att det i grunden är ett mycket avancerat proffsverktyg.

Senast ändrad:
Däremot har jag svårare att se några större migrationsströmmar från Capture One-sidan. CO är idag ett moget och mycket effektivt alternativ som redan har en del på plats som Photolab kommer behöva jobba med de närmaste åren. På många sätt är faktiskt Capture One enklare att använda idag trots att det i grunden är ett mycket avancerat proffsverktyg.
Jag kör fortfarande Capture One 21. Du verkar ha en nyare version. Om du jämför Photolab 9 med senaste Capture One, vilket skulle du välja för Fuji och Sony om du köpte nytt? Numera kan man ju inte uppgradera, utan det är nytt program till fullpris som gäller, så man kanske ska gå vidare.

Jag kör fortfarande Capture One 21. Du verkar ha en nyare version. Om du jämför Photolab 9 med senaste Capture One, vilket skulle du välja för Fuji och Sony om du köpte nytt? Numera kan man ju inte uppgradera, utan det är nytt program till fullpris som gäller, så man kanske ska gå vidare.

Problemet är att jag inte kan välja personligen eftersom jag ju behöver tethering-stödet svårt i Capture One.

Men om jag var ny användare och hade ett bra grafikkort som till skillnad från mitt 3060 Ti 8GB fungerar även med den senaste 581.15 drivisen från Nvidia så skulle jag nu rekommendera Photolab och det just för bildkvaliteten både i previews och output i filer och print. Den fina integreringen med de gamla Local Adjustments som Control Points är en verklig höjdare.

Capture One har bara en stor svaghet och har fortfarande bäst och effektivaste arbetsflödena och den svagheten är brusreduceringen som de verkar helt glömt bort. Men man kan ju alltid använda Topaz. Nya Photolab 9 har ju fått ännu bättre stöd för just X-transkamerorna. Capture One är även min favorit när det gäller retusch av porträtt. Vad som skiljer C1 från alla andra tycker jag just är att de byggt smarta effektiva applikationer som gränsnitt mot de smarta AI-funktionerna och det ger mycket smidigare hantering än det rena råa AI-gränssnittet.

Jag tror designen av Photolabs AI-plattform lovar mer för framtiden än något annat jag sett tidigare men jag tror man behöver något år till för att slipa av kanterna lite till men som 1.0-version är Photolabs AI-masking förvånande "färdig". Med tanke på vad vi sett tidigare i version 7 och 8 så är det stort förvånande. Det är som om t.o.m. de tidigare så spretiga och kritiserade gränssnitten helt plötsligt fallit på plats när AI-maskiningen pluggats in. Även de gamla befintliga lokal redigeringsverktygen har förfinats och plötsligt även de fått nya och kompletterande roller i förhållande till de nya AI-funktionerna. Så det är verkligt imponernade till skillnad från den mess de skapat då version 9 verkar utvecklat med en 17 generationer gammal drivrutinsversion från Nvidia (573.24 istället för 580.xx eller 581.15 som är den senaste. Verkligt pinsamt för DXO och de är så sura på mig för dessa påpekanden att de censurerat en del av mina inlägg i vanlig ordning. Det är liksom inte första gången när man inte varit odelat positiv.

Jag var den som upptäckte att inte ens den funkade för mig utan jag och andra kör nu på 572.83

Ladda ner en 30-dagars och pröva. "Seeing is believing".

Senast ändrad:
Mycket intressant... med tipset om Nvidia drivrutin 573.24 för att DXO 9 ska gå runt - som jag just skaffat. Kört CO flera år, men blev nyfiken

Mycket intressant... med tipset om Nvidia drivrutin 573.24 för att DXO 9 ska gå runt - som jag just skaffat. Kört CO flera år, men blev nyfiken
Det är 573.24 som är den officiella rekommendationen problemet är bara att Nvidia gjort massor av kort under åren bl.a. mitt 3060 Ti och till det finns ingen 573.24 att ladda ned ens så därför har jag och andra själva testa en hel del drivrutiner själva och det tog tid innan jag hittade 572.84. Det hade nämligen hunnit komma 17 stycken som var nyare än den så jag gick på lanseringstiden så jag hamnade nära den som officielkt rekommenderades.

Att just 573.24 rekommenderas beror nog på att det var den som utvecklarna faktiskt haft i sina maskiner. Jag tror den kom i mars i år. Så det innebär inte att den är rätt för dig. Vad som är det beror på vilken GPU du faktiskt har. Jag tycker du ska pröva först med den som gäller nu för den har funkat för en del med helt nya kort. Om den inte går så kan du testa med den officiella eller den jag nu kör. Nåväl detta är ju nu en ordentlig finne i röven på DXO som försöker skadebegränsa bl.a. genom att censurera en del som mig i forumet. Denna bad will är ju inget de vill ha nu just under lanseringen.

Senast ändrad:
Alternativet är som sagt att prenumerera om man vill ha det senaste. Det har kommit väldigt mycket nytt sedan den sista perpetual licensen jag köpte. Antar att jag också har samma som du - men den har jag arkiverat.

Senast ändrad:
Sitter med ett Nvidia 3090 Ti och det funkar bra med driv: 581.15.
Det gick bra att nedgradera till 573.24... men hur Dox 9 reagerar... vet jag ännu inte p g a div strul med programmet och har kontakt med Dox support:
Hello Roger,

We appreciate you sharing these details with us.
I'm sending this over to the team to investigate.

Please bear with us as this kind of troubleshooting can take time, and we'll update you as soon as we have information to share.

Jag använder DxO Pure RAW. Det ger bara brusreducering och objektivkorrigering, de saker DxO gör bäst. Sedan kan man använda vilket program man vill för att redigera bilderna när de är brusreducerade.

Sitter med ett Nvidia 3090 Ti och det funkar bra med driv: 581.15.
Det gick bra att nedgradera till 573.24... men hur Dox 9 reagerar... vet jag ännu inte p g a div strul med programmet och har kontakt med Dox support:
Hello Roger,

We appreciate you sharing these details with us.
I'm sending this over to the team to investigate.

Please bear with us as this kind of troubleshooting can take time, and we'll update you as soon as we have information to share.

Nu förstår jag inte. Funkade 581.15 med Photolab 9 eller inte?? Om jag är rätt informerad har detta kort hela 24 GB minne. Med det skulle jag nog testa 581.15 med Photolab också. Det finns inget självändamål att nedgradera om det funkar med senaste drivrutin.

Man märker direkt om det är något fel - i alla fall har jag gjort det. Man kan ofta inte ens skapa en mask utan att få "Internal Error ....". Likaså vid export eller print.

Vad är det för strul med programmet?

Här får ni en länk till vad jag nog funnit är den bästa och mest ambitiösa och pedagogiska genomgång jag hittills sett om Photolab 9 och inte minst de nya AI-maskverktygen. Den är värd att se i sin helhet även om det är en del reklam.

Jag tycker också att det kan vara bra att själv kolla läget kring de problem en del användare faktiskt har och har haft med Photolab 9 så här långt

Strulet uppstod när jag trött och okoncentrerad vid ett första test skulle ange var bearbetad bild skulle landa... och lyckades tydligen skapa total digital förvirring. Nu går det inte ens att ladda in programmet... bara ruta som omtalar felfunktion. SBS problem är väl den övergripande diagnosen.
24 GB minne, stämmer.

Vid tillfället när jag testade tycks allt ha fungerat inledningsvis med en senare driv. än 572.24 - dock ingen notering om exakt vilken.
581.15 installerad jag efter att fel uppstått.

Strulet uppstod när jag trött och okoncentrerad vid ett första test skulle ange var bearbetad bild skulle landa... och lyckades tydligen skapa total digital förvirring. Nu går det inte ens att ladda in programmet... bara ruta som omtalar felfunktion. SBS problem är väl den övergripande diagnosen.
24 GB minne, stämmer.

Vid tillfället när jag testade tycks allt ha fungerat inledningsvis med en senare driv. än 572.24 - dock ingen notering om exakt vilken.
581.15 installerad jag efter att fel uppstått.

Hej! Ge inte upp för det här fixar du. Nedan ser du en kondenserad sammanställning över läget:

1757494354684.png

Ibland kan lite mer textbaserad AI göra underverk också när man kör fast:). Jag använder det jättemycket själv. Senast för ett par dagar sedan lät jag Chat GPT 5 göra en utredning, rekommendation med beslutsunderlag för hur vi skulle kunna få ner våra jättehöga kostnader för drift av våra tak och stuprörsslingor i vår BRF.

Jag ville undersöka om det fanns liknande möjligheter som vi använder för smart styrning av våra bergvärmepumpar med Smart Price Adaption som ju anpassar värmningen efter priserna på Nordisa Elprisbörsen NordPool - och det är klart att det kommit fram sådan teknik också sedaan föreningen för några år sedan installerade det system vi nu har.

Senast ändrad:
Up and running. Fick hjälp jag behövde av supporten.
Funkar nu utmärkt att köra DxO Photlab 9 med senaste drivrutin för mitt Nvidia 3090

Om du använder datorn främst för bild/video kör deras studio-drivrutin istället för deras gaming-drivrutin. Studio brukar alltid vara stabilare, den uppdateras inte heller lika ofta.

Installera Nvidia App på datorn, den kommer se till att du har rätt drivrutin.

ANNONS
Götaplatsens Foto