Annons

Är Detta Bluff Igen ???????

Produkter
(logga in för att koppla)

SixBySix

Aktiv medlem
crimix skrev:
det sjuka är väl ändå att om man drar utomlands i ett par år så skrivs brottet av och personen kan komma hem till sverige igen med ett prickfritt register...
Anders... Vi vill inte ha skitstövlar som dig här på Fotosidan... stick någon annan stans och förstök lura folk på pengar. Stannar du kvar här får vi tag i dig förr eller senare !
 

jansta

Aktiv medlem
crimix skrev:
det sjuka är väl ändå att om man drar utomlands i ett par år så skrivs brottet av och personen kan komma hem till sverige igen med ett prickfritt register...
Vad trött man blir på en person som denna, så nonchalant!! Han förstör för alla andra som vill sälja och köpa. Är det dags att göra ngt av det som diskuterats tidigare från ansvariga??

Stort tack till Niclas som åter var vaken och alert!!
 

jansta

Aktiv medlem
Är det ngn som kan vet hur det gått med anmälningar från de tidigare tillfällen då han har annonserat ut prylar. Det var ju ett antal som betalade i förskott ocj losade pengar.

Förslag fanns att gå ihop och göra en gemensam anmälan, förstod att personen var identifierad så att det borde vara en "lätt match" för polisen.
Förutsatt att det kan ha prioritet annars blir det liggande, då är risken stor att denna typ an svindlerier ökar.
 

KGS

Aktiv medlem
Sicket bull. Du lär få hålla dej borta så länge som preskribtionstiden kräver o klarar du det på 8000 så...
 
Jag svarade (23/7) på "Mikael Staffansons" annons (135 2.0L).

IDAG svarade han mig med meddelandet nedan via mailadressen 940power@hotbrev.com:

-------
Hejsan!

Kul att du mailade på min annons! Har tagit bort det för att jag antar att du vill ha det.
Skicka över din address så skickar jag iväg paketet redan idag!
Jag står för frakten, det är bara någon hundring så det är inget att bråka över.

Mitt konto:
Skandiabanken
Clearing: 9150
Kontonr: 757.078-5

Tack i förhand för en snabb affär!

Mvh Mikael
--------

Så denna person är fortfarande igång med sina lurendrejerier. Jag har bett om hans telefonnummer. Skall se om jag kan få ut något mer information från honom.

Något ni vill att jag gör?

/Andreas
 

LittleCurious

Aktiv medlem
Jag har fått ett identiskt(!) mail som Andreas Nordenadler (meddelandet ovan) idag. Har dock inte satt in några pengar...

Han sitter förmodligen och läser dessa foruminlägg, så han har nog ganska bra koll på läget...för det andra kommer han nog inte att ge någon korrekt information. Men visst kan man alltid fråga...
 

jansta

Aktiv medlem
LittleCurious skrev:
Jag har fått ett identiskt(!) mail som Andreas Nordenadler (meddelandet ovan) idag. Har dock inte satt in några pengar...

Han sitter förmodligen och läser dessa foruminlägg, så han har nog ganska bra koll på läget...för det andra kommer han nog inte att ge någon korrekt information. Men visst kan man alltid fråga...
Jo han läser nog vad som skrivs. Ni som har kontakt kan inget göra om ni inte har satt in och forlorat pengar, det kan bara de drabbade göra i tidigare affärer.

Hoppas att det händer något i det tysta och att vi hjälps åt att ha koll på honom. Hoppas att de som är drabbade går samman och lämnar in en gemensam anmälan som Altin påpekade. Går det att spåra var han finns?

Jag uppmanar inte till aktion, men det vore bra om han visste att medlemmarna vet var han finns och hans rätta namn.
 

Peter.H

Aktiv medlem
Var inte så jävla godtrogna när ni handlar grejer på fotosidan eller över nätet!

Det finns en del saker man bör göra innan man för över pengar till nån som man endast haft mailkorrenspondans med, via en "anonym" mailadress.

* Köp aldrig något av någon, som du inte kan ringa till. Nu menar jag inte till nån med anonym kontantkortstelefon. Utan till ett existerande vanligt telefonnummer. Vill inte säljaren bidra med telefonnummer, fatta misstankar. KRÄV ATT FÅ RINGA UPP!

* Be att få komma och kika på grejerna om möjligt. Be säljaren skicka bilder. Fråga om det finns referenser från andra försäljningar - är man seriös, så finns det alltid sådana.

* Med nästan i stort sett ALLA dagens uppkopplingar hos sin internetleverantör, så får man en seriös "mail-adress", kika efter en sån!
hotmail, yahoo, och andra obskyra "regga dig på 1min adresser" är inte särskilt seriösa vid handel. Det visa undersökningar vid bedrägerier, att personer använder mail-adresser som är knepiga att spåra (även om det går).

* Man kan vara jätteseriös, även om man inte vart medlem sedan fotosidan startade. Även om chansen ökar att man är mer seriös, ju mer aktiv man är i forumet. Kika efter hur många meddelanden personen skrivit - detta är jätteenkelt! Om en medlem satt ut annons, och skrivit 0 meddelande - så är det en liten varningsklocka i sig (behöver dock inte vara det).

Att handla efter principen "bästa pris", kan bli riktigt dyrköpt.

Jag har själv köpt en del grejer här på forumet, och måste själv bara ge en eloge till de personer jag handlat av - dom har varit oförskämt seriösa. Jag hoppas att dom som köpt grejer av mig, tycker likadant.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nja, ser väl ut som en helt "legitim" person tycker jag, med hemsida och många bilder på Internet om man orkar söka runt lite.
http://www.kasper.se/

(Dock kan man ju fundera på om det verkligen är en privatannons enligt våra regler)
 

SixBySix

Aktiv medlem
NY BLUFF

Under digitalt säljes ligger en EOS 350D med kitoptik för 5000kr som säljs av Lars Andersson i Bollnäs på plats eller via förskott. Medlem sedan (samma dag) 2005-09-05.
Jag slår vad om en 88:an GB glass att detta är en bluffannons. Någon som vågar anta vadet?

Nedan finns mail där jag frågar efter telefon:

Tyvärr har jag inte det.

Mvh

Den 2005-09-05 skrev Niclas Vestman <proffsbild@hotmail.com>:
> Hej Lars
> Jag är intresserad av kameran du lagt in annons på fotosidan.se. Har du ett
telefonnummer som jag kan nå dig på. MVH, Niclas Vestman
>
> --
> Detta brev har skickats via "Kontakta medlem"-funktionen på Fotosidan
(www.fotosidan.se)
 

avslutat

Aktiv medlem
clindh skrev:
Enligt annonsören har han kvitto med sitt namn på och det är OK att använda Payson-garanti för transaktionen, så det torde väl borga för att det är en legitim affär.

https://www.payson.se/prod/guarantee/default.aspx?s_m=4&m_m=6
Jag tycker inte att de borgar för att det är en legitim affär. Metoden har ju hittills inneburit att någon påstått sig vara beredd att använda säkra betalningsmetoder och sedan ignorerat de intressenter som vill använda just dessa metoder. Påståendet om kvittot är inte heller något att fästa vikt vid. Dessutom tycks det i övrigt följa samma mönster som tidigare bluffannonser. Jag tycker nog att man ska vara ytterst försiktig med den annonsen.

MVH

Johnnie
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Genom att använda Payson så borgar det för en legitim affär, och det är det som vi rekommenderar alla köpare att använda.
 

avslutat

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Genom att använda Payson så borgar det för en legitim affär, och det är det som vi rekommenderar alla köpare att använda.
Jag är rädd för att ni ger annonsen en legitimitet som den inte förtjänar. Den som lever får se.

MVH

Johnnie
 
ANNONS