Annons

Öppet brev till Canon, många rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Det är mycket möjligt att nybörjare väljer bort den till förmån för annan kamera. Men jag är samtidigt inte lika övertygad om att en nybörjare dels sållar bland fullformatskameror samt är lika insatt på detaljnivå och/eller ligger på en fototeknisk nivå där sensorns något sämre DR innebär en förlust. Om vi inte går på konkreta fall som en missad exponering som skall räddas förstås. Fast det nämnde du iofs i ditt inlägg.

Nåja. Jag är givetvis inte blind och vet att många erbjuder mer för pengarna. Jag blev också förvånad över att 6D2:an inte fick samma DR siffror som min 5D4. Inte besviken, men lite förvånad då jag läste ett CPS nyhetsbrev för några år sedan. Vill minnas att Canons utvecklingschef sa att man i framtiden enbart skulle satsa på så kallad on-chip AD omvandling, som tydligen ger lägre brus på basiso.

Det stämmer att jag har ögonen på Fujifilm X-T2. Jag utvärderar, funderar, utvärderar och funderar lite till :). Testade en på ett bröllop häromhelgen och blev positivt överaskad. Skall testa en igen på ett nytt bröllop nästa helg.

Anledningen är varken missnöje eller att pröva något nytt i den bemärkelsen. Jag behöver fysiskt lättare utrustning på bröllop pga en muskelskada. Och det enda som egentligen tilltalat mig är Fuji som ger en kombination av lägre vikt, snygga bildfiler och ett trevligt objektivutbud som är framtaget ur ett fullformatsperspektiv. Jag börjar komma över "ångesten" att i största allmänhet lämna fullformatet och spegeln/optisk sökare. Det som fortfarande är ett frågetecken är ergonomi och i vilken grad man erbjuder professionell service.

Om jag slår till så kommer jag inte byta allt. Behåller då sannolikt 6D2:an, ett par gluggar och mina speedlights.
Jag tror försäljningen totalt skadas för även om du som nybörjare inte är mogen för fullformat så lockar nog inte ett system där nästa steg döms ut rejält (trots dess duglighet).

Tråkigt att det är en skada som påverkar ditt systemval men ändå blir det intressant. Väljer du att behålla din mkiv trots värk så säger det en hel del. Blir det xt2 kan du ge intressanta synpunkter på för och nackdelar. Håll oss uppdaterade :).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att "look and feel" är densamma mellan kameragenerationer är en fördel, inte en nackdel.

Annars har väl brevskrivaren kanske några poänger, men han har missat innovationer som Canon har presenterat de senaste åren. Kanske framförallt Dual Pixel AF.
... och Dual Pixel RAW och vad man kan och kommer kunna göra med det med möjligheten att få två bilder från exakt samma exponeringstillfälle.

AF i Live View mot huvudsensorn är ju bara en av de möjligheter den tekniken kan ge.

Jag kan väl också tycka att han har en poäng när han jämför vad man får av innovation och förnyelse med de prisökningar som skett. I det är väl heller inte Canon ensamma öppna för den kritiken.

Det känns ju lite konstigt att man ska behöva köpa tilläggsprodukter som Magic Lantern för att få en del av de funktioner som andra har som standard. Det är ju ren mjukvara och det borde Canon väl kunna skicka med. Varför låter man tredjepartsföretag stjäla det ljuset. Just sånt är väl ändå ett visst tecken på ett utvecklingsavdelningen inte riktigt är i synk med marknadens utveckling och förväntningar.

Man kan vara ur synk ett tag p.g.a. exv. produktcykelskäl men man kan inte vara det hur länge som helst. Om inte ens helt nya modeller riktigt tillfedställer kundkretsen så är ju det verkligt allvarligt om man inte uppdaterar firmware och den vägen köper sig tid. En ny flaggskeppsmodell lever ju ofta tre år och det finns exempel på de som levt dubbla tiden hos Canon. Det är lång tid.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Vad jag förstår så har Canon problem med videocodec där Panasonic sedan länge ligger långt före.
En vikbar touchskärm är en stor fördel på vilken kamera som helst oavsett om man filmar eller tar stillbilder.

Att jag använder Canon fullformat idag är en direkt fortsättning på att Canon 300D mer eller mindre drog igång den digitala revolutionen för 14 år sedan. Naturligt nog så införskaffades efter hand en del optik till systemkameran och successivt byttes kamerahusen ut. Det fanns ingen som helst anledning att byta kameramärke och det gör det inte heller idag.
Idag verkar det som det är en sport att byta hit och dit för att kunna hänga med i utvecklingen om man får uttrycka sig provocerande.
Det är väl närmast så att det spelar ingen som helst roll vilket märke man väljer idag om man ska starta från grunden.
Däremot tycker jag att man bör tänka sig för om man i huvudsak tar stillbilder eller om video är prioriterat.
För min del blev det att skaffa till ett micro-4/3 system för video. Med en del besvikelse över att Canon sedan EOS 5D Mark II har svikit videoentusiasterna.
 

PMD

Aktiv medlem
Kritik brukar skapa förändringar till slut
Oavsett så är det nog just dålig kritik Canon behöver för att skärpa sig.
Det är snarare konkurrens som behövs och skapar förändringar. Det spelar ingen roll hur mycket kritik Canon får om inte försäljningen påverkas negativt.

Försäljningssiffrorna för 6d mkii kan knappast ha gynnats av den massiva kritiken vilket är bra.
Som Martin Agfors brukar skriva så bör man inte utgå från forum för fotonördar när man försöker uppskatta hur världen ser på en företeelse. Vi är i kraftig minoritet, och de som klagar är i ännu mindre minoritet (oavsett vilket kameramärke som klagas på).

Jag är inte så säker på att Canon EOS 6D II säljer dåligt. Det är rätt svårt att veta.

Just det! Så det bästa sättet att sätta press på Canon är att inte köpa deras produkter.
 

PMD

Aktiv medlem
Det känns ju lite konstigt att man ska behöva köpa tilläggsprodukter som Magic Lantern för att få en del av de funktioner som andra har som standard.
Vilka funktioner tänker du på? (Jag är dåligt uppdaterad på finesser och avsaknad av finesser på sentida Canonkameror).

Magic Lantern är väl f.ö. gratis, om jag inte minns fel.
 

PMD

Aktiv medlem
Men alltså, är det ett argument med bäring idag?? Har de något val?
Det var en förklaring till varför 4K blir dyrare med en större sensor.

Klart att Canon har ett val. De väljer att inte konkurrera med sig själva, och har därför i instegsmodellerna inte med alla finesser som finns i high-end-modellerna

Det kan hända att Canon kommer att förlora marknadsandelar med den strategin, men deras track record genom åren är inte så dåligt, så jag tror att de inte är helt ute och cyklar.

Jag tror inte att vi behöver oroa oss för Canons omedelbara undergång på kameramarknaden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är snarare konkurrens som behövs och skapar förändringar. Det spelar ingen roll hur mycket kritik Canon får om inte försäljningen påverkas negativt.

Konkurrens har Canon det är ju för att andra märken gör bättre kamerahus som jag gnäller.


Som Martin Agfors brukar skriva så bör man inte utgå från forum för fotonördar när man försöker uppskatta hur världen ser på en företeelse. Vi är i kraftig minoritet, och de som klagar är i ännu mindre minoritet (oavsett vilket kameramärke som klagas på).

Helt rätt men vi tillfrågas ofta vad vi rekommenderar



Jag är inte så säker på att Canon EOS 6D II säljer dåligt. Det är rätt svårt att veta.


Just det! Så det bästa sättet att sätta press på Canon är att inte köpa deras produkter.
Jag med flera i 6d mkii tråden köpte inte huset fast vi var inne på att göra det vid släppet. Tror inte vi var ensamma.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte heller köpt EOS 6D II. Då är vi en handfull. En bra början, åtminstone.
Där fick ni, Canon! :)

(Man bör kanske köpa något motsvarande från en konkurrent till Canon också, för att det ska bli någon effekt.)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har inte heller köpt EOS 6D II. Då är vi en handfull. En bra början, åtminstone.
Där fick ni, Canon! :)

(Man bör kanske köpa något motsvarande från en konkurrent till Canon också, för att det ska bli någon effekt.)
Det var nog betydligt fler i vår lilla ankdamm som struntade i att byta upp sig. Det finns ju fler forum också och recensionerna har ju varit allt annat än positiva. Jag hoppas och tror Canon fått en näsbränna. Inget som påverkar i stort men kanske lite kännbart för dem iallafall. Kanske kostade det mer än att låta sensorn få ett dr värdigt fullformat:). Spekulationer visserligen men det är ju det enda vi kan göra. Canon kommer aldrig utåt erkänna att de gått för långt i sin spariver. Nästa släpp kanske blir en fingervisning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det var en förklaring till varför 4K blir dyrare med en större sensor.

Klart att Canon har ett val. De väljer att inte konkurrera med sig själva, och har därför i instegsmodellerna inte med alla finesser som finns i high-end-modellerna

Det kan hända att Canon kommer att förlora marknadsandelar med den strategin, men deras track record genom åren är inte så dåligt, så jag tror att de inte är helt ute och cyklar.

Jag tror inte att vi behöver oroa oss för Canons omedelbara undergång på kameramarknaden.

Ingen påstår att Canon kommer att gå under, säljer mest kameror i hela världen. men du kan ha rätt Canonägare struntar i DR och video, hantering/ergonomi, bästa trygghet säkraste köpet väger tyngre. går att köpa en panna för några tusenlappar om man vill smyga med 4K till nya 65 tums TV:n
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag är en av som tog mitt pick o pack o lämnade Canon. Vet att fler lämnade. Kan inte vänta ytterligare 5 år ifall Canon kommer släppa nåt som är av värde för min typ av fotograferning. Hade jag gjort det så kanske man hade köpt på sig mer kringutrustning och blivit ännu svårare att lämna Canon.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är en av som tog mitt pick o pack o lämnade Canon. Vet att fler lämnade. Kan inte vänta ytterligare 5 år ifall Canon kommer släppa nåt som är av värde för min typ av fotograferning. Hade jag gjort det så kanske man hade köpt på sig mer kringutrustning och blivit ännu svårare att lämna Canon.
Det är mycket bättre att göra så än att klaga.

Kameror är för sjutton verktyg. Man köper det som passar en bäst.

Jag tror att det är få hobbysnickare som skulle klaga på att Bahco numera gör dåliga skruvmejslar (made in China). Man köper väl skruvmejslar av något annat märke istället?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är mycket bättre att göra så än att klaga.

Kameror är för sjutton verktyg. Man köper det som passar en bäst.

Jag tror att det är få hobbysnickare som skulle klaga på att Bahco numera gör dåliga skruvmejslar (made in China). Man köper väl skruvmejslar av något annat märke istället?
Vad tror du om att både vädra sitt missnöje och sedan byta märke om kundernas åsikter inte räknas?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det var nog betydligt fler i vår lilla ankdamm som struntade i att byta upp sig. Det finns ju fler forum också och recensionerna har ju varit allt annat än positiva. Jag hoppas och tror Canon fått en näsbränna. Inget som påverkar i stort men kanske lite kännbart för dem iallafall. Kanske kostade det mer än att låta sensorn få ett dr värdigt fullformat:). Spekulationer visserligen men det är ju det enda vi kan göra. Canon kommer aldrig utåt erkänna att de gått för långt i sin spariver. Nästa släpp kanske blir en fingervisning.
Instämmer. Första tecknet lär bli en prissänkning följt av en tidigarelagd 6D III eller att man släpper en kamera med anmat namn för att slippa erkänna att man gjort fel - kanske 4D eller 8D. Dessa då med en nyare sensor med bättre DR bl a.

Detta sagt innebär ju förstås inte en olycklig kombination av pris/prestanda på 6D II att Canon är dåligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad tror du om att både vädra sitt missnöje och sedan byta märke om kundernas åsikter inte räknas?
Att rent allmänt vädra sitt missnöje kan kännas skönt (det vet jag av egen erfarenhet :), men om det ska ha någon effekt så måste man rikta det rätt. Beslutsfattare hos Canon sitter knappast och läser forumtrådar på Fotosidan (eller forumtrådar någon annanstans. Att skriva brev till rätt person med sina klagomål och synpunkter kan kanske vara lite bättre, men det ska nog till rätt många brevskrivare för att ett stort bolag ska börja ta hänsyn till det i sin planering.

Så visst, ventilera lite missnöje är helt OK (men räkna inte med att det spelar någon roll), och köp sen rätt verktyg för det du vill göra. Det senare har större påverkan.
 

bach7617

Aktiv medlem
Det var en förklaring till varför 4K blir dyrare med en större sensor.

Klart att Canon har ett val. De väljer att inte konkurrera med sig själva, och har därför i instegsmodellerna inte med alla finesser som finns i high-end-modellerna
Jag kanske missminner mig men när jag köpte min 6D strax efter lanseringen så hade den en nyhet (wifi och app) som inte introducerats i det högre segmentet vid den tidpunkten. Kommer jag ihåg rätt?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kanske missminner mig men när jag köpte min 6D strax efter lanseringen så hade den en nyhet (wifi och app) som inte introducerats i det högre segmentet vid den tidpunkten. Kommer jag ihåg rätt?
Det har väl inte så mycket med 4K-video att göra, men jag har för mig att du har rätt (fast jag begriper inte riktigt vad du menar med "app").

Det var nog rätt tänkt av Canon att införa WiFi och GPS i EOS 6D. Det är finesser som hobbyfotografer förmodligen uppskattar. Kamerorna i "proffssegmentet" var inte så betjänta av att ha WiFI inbyggt. En separat WiFi-sändare har bättre prestanda och för riktigt bra prestanda är ju sladdnät bättre.
 

bach7617

Aktiv medlem
Beslutsfattare hos Canon sitter knappast och läser forumtrådar på Fotosidan (eller forumtrådar någon annanstans. Att skriva brev till rätt person med sina klagomål och synpunkter kan kanske vara lite bättre, men det ska nog till rätt många brevskrivare för att ett stort bolag ska börja ta hänsyn till det i sin planering.

Så visst, ventilera lite missnöje är helt OK (men räkna inte med att det spelar någon roll), och köp sen rätt verktyg för det du vill göra. Det senare har större påverkan.
Jag är övertygad om att Canon dagligen kollar på respekterade youtube bloggare för att höra inte bara deras synpunkter men även försöka följa svansen av deras följare. Oavsett vad du säljer idag så är marknaden snabbfotat och inte alltid lojal. Hur många miljoner fler bilder tas det per dag idag än när, låt säga, Canon 6D lanserades? Och hur många av dem tas med en kompakt eller dslr? Färre skulle jag tro. Kameramarknaden är inte omättlig ( om man inte kan ringa med "kameran" vill säga...)
 
ANNONS