Annons

Öppet brev till Canon, många rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Det har väl inte så mycket med 4K-video att göra, men jag har för mig att du har rätt (fast jag begriper inte riktigt vad du menar med "app").
Med app men ar jag att det fanns (och fortfarande finns) ett program för din smartphone eller surfplatta att använda tillsammans med kameran för att snabbt ladda över bilder till nätet eller kunna använda telefon/surfplatta att titta på, betygsätta och sortera bilder samt använda telefonen som en remote där du t o m kan ändra exponering etc
 

bach7617

Aktiv medlem
Finns det sådana? Youtube tycks överbefolkas av klickmonster och folk som försöker vara så provocerande som möjligt (eller sådana som inte har någon aning om vad de pratar om).
Nej dom finns mest på forum tror jag ... :-D
Kolla in t ex Tony & Chelsea Northrup https://www.youtube.com/watch?v=XXzCzE0Ahzw 120.000 har sett videon redan och det innan säkert alla fototidningar hunnit recenserat 6D mark II.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Finns det sådana? Youtube tycks överbefolkas av klickmonster och folk som försöker vara så provocerande som möjligt (eller sådana som inte har någon aning om vad de pratar om).
En åsikt behöver inte vara orimlig bara för att den är provocerande. Det finns några som bygger sina uttalanden på clickbait och nonsens-provokationer, men det finns också många som framför fullt rimliga resonemang. Tony Northrup och ThecamerastoreTV är två nämnvärda som totalsågat t.ex 6Dii med väldigt begripliga och insiktsfulla resonemang. Provocerande ja, men fullt rimliga.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej dom finns mest på forum tror jag ... :-D
Kolla in t ex Tony & Chelsea Northrup https://www.youtube.com/watch?v=XXzCzE0Ahzw 120.000 har sett videon redan och det innan säkert alla fototidningar hunnit recenserat 6D mark II.
Tony Northrup har tappar allt förtroende hos mig efter sin "recension" av Sigma MC-11 och motsvarande Metabones-adapter. Där svamlade han rejält utan att veta vad han pratade om.

F.ö. så borde folk som skriver recensioner åtnjuta högre förtroende rent allmänt. En massa löst prat i en video är inte mycket att ha.
 

PMD

Aktiv medlem
En åsikt behöver inte vara orimlig bara för att den är provocerande. Det finns några som bygger sina uttalanden på clickbait och nonsens-provokationer, men det finns också många som framför fullt rimliga resonemang. Tony Northrup och ThecamerastoreTV är två nämnvärda som totalsågat t.ex 6Dii med väldigt begripliga och insiktsfulla resonemang. Provocerande ja, men fullt rimliga.
Om vi lämnar Northtup därhän (eftersom han inte verkar vara speciellt kompetent) så undrar jag hur TheCameraStore sågade EOS 6D II? Onödigt låg dynamik på bas-ISO och avsaknad av 4K-video är väl de enda egentliga felen på kameran? Och ett högt pris, förstås, men det felet delar den med alla nyintroducerade kameror.
 

bach7617

Aktiv medlem
F.ö. så borde folk som skriver recensioner åtnjuta högre förtroende rent allmänt. En massa löst prat i en video är inte mycket att ha.
Jag håller med dig att man definitivt ska vara kritisk och att det finns många exempel på bedrövliga "tester" men fotobloggarna typ Chelsea och Tony N har snart en miljon prenumeranter så de är oundvikligen opinionsbildande och har definitivt en maktposition inte ointressant för någon kameratillverkare.
 

afe

Aktiv medlem
Antalet läsare eller kommentarer på en blogg säger inte något alls om huruvida det som skrivs är relevant eller inte (och det är förstås kameratillverkarna medvetna om).
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Om vi lämnar Northtup därhän (eftersom han inte verkar vara speciellt kompetent) så undrar jag hur TheCameraStore sågade EOS 6D II? Onödigt låg dynamik på bas-ISO och avsaknad av 4K-video är väl de enda egentliga felen på kameran? Och ett högt pris, förstås, men det felet delar den med alla nyintroducerade kameror.
Samt som redan nämnts, till och med sämre videokvalitet och ISO-prestanda än sin 5 år gamla föregångare. Även avsaknad av hörlurskontakt (vilket t.ex. 80D har), dubbla kortplatser, och mycket annat som konkurrenterna erbjuder för samma eller lägre pris.

Grejen är du att måste se det större sammanhanget istället för att endast haka upp dig på huruvida en viss produkt är duglig eller ej. Alla dessa små saker bevisar på en ovilja från dem att hänga med i utvecklingen och erbjuda samma värde för pengarna som sina konkurrenter. Många av dessa detaljer är märkliga även sett jämfört med deras egna produkter, till exempel att 80D som är en APS-C-kamera har modern sensor med bra dynamik samt hörlursuttag vilket båda saknas på 6Dii.

Det är inte första gången som Canon stryper sina produkter med märkliga begränsningar, och samtidigt som alla märken gör det mer eller mindre, så är det just nu Canon som gör det betydligt mer än andra. Det handlar som sagt inte om huruvida en viss begränsning/avsaknad av en funktion påverkar produktens användbarhet i sig, för utan tvekan är t.ex. 6Dii användbar, utan om hur det bevisar ett medvetet val från märket att begränsa produktens användningsområde trots att nämnda egenskaper:

1. Finns hos konkurrenters produkter inom samma prisklass. Ibland till och med lägre prisklass (t.ex. att relativt billiga kameror från Panasonic och Fuji har 4K utan problem, focus peaking m.m).
2. Finns hos märkets egna produkter i lägre prisklass (t.ex. nämnda 80D med hörlursuttag och bättre sensorteknik). När produkter i lägre prisklasser har dessa funktioner så förväntar sig användare givetvis att nästa uppföljare av en högre modell, t.ex. 6D, ska ha dem eftersom de bevisligen går att inkludera. När en produkt som 6Dii då kommer och saknar dessa funktioner som den borde ha rent logiskt sett, så blir användare besvikna med all rätta. Det är som om nästa Volvomodell helt plötsligt skulle sakna farthållare. Inte okörbar, men givetvis märkligt då konkurrenter samt märkets övriga bilar har det. Det handlar om förväntningar.
3. Inte skulle kosta särskilt mycket att inkludera. Till exempel, såvitt jag vet, så är spotmätning på Canonkameror alltid centrerad, istället för att följa med fokuspunkten som hos alla andra märken, till och med mobiltelefoner klarar detta.
4. Fanns hos föregående modell. Gamla 6D har som redan nämnts en inställning som ger bättre videokvalitet än 6Dii, som helt saknar den möjligheten.

Alla dessa saker har byggt upp en irritation hos användare som vill känna att de blir rättvist behandlade av sitt märke. I stort sett alla andra märken visar att de ger sina användare betydligt mer för priset, och arga Canonanvändare har börjat se ett mönster av ovilja från Canon att prestera, utöver normala begränsningar som prisklass, hårdvara osv. Fujifilms hela X-system är bara 5 år gammalt, dvs lika gammalt som 6D-serien, ändå har de redan flertalet modeller med 4K. Nikon släpper D7500 med 4K och 51-punkters AF. För att inte nämna D750 som tre år senare fortfarande är bättre än 6Dii på allt (utom video-AF) trots samma introduktionspris. När då en produkt som 6Dii kommer, som utan tekniskt rimlig förklaring är sämre på alla sätt än konkurrenters produkter (utom just...... video-AF) i samma prisklass så har det helt enkelt fått bägaren att rinna över för folk.

Om du undrar hur de sågar den: https://www.youtube.com/watch?v=GNrpuUES3Sw&t=5s
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är mycket bättre att göra så än att klaga.

Kameror är för sjutton verktyg. Man köper det som passar en bäst.

Jag tror att det är få hobbysnickare som skulle klaga på att Bahco numera gör dåliga skruvmejslar (made in China). Man köper väl skruvmejslar av något annat märke istället?

Varför bemödade man sig med att ge 80D AD/ON chip och högre DR till en kundgrupp som förmodligen inte är fotonördar av allra högsta klass med diger utrustning redan inköpta.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Att rent allmänt vädra sitt missnöje kan kännas skönt (det vet jag av egen erfarenhet :), men om det ska ha någon effekt så måste man rikta det rätt. Beslutsfattare hos Canon sitter knappast och läser forumtrådar på Fotosidan (eller forumtrådar någon annanstans. Att skriva brev till rätt person med sina klagomål och synpunkter kan kanske vara lite bättre, men det ska nog till rätt många brevskrivare för att ett stort bolag ska börja ta hänsyn till det i sin planering.

Så visst, ventilera lite missnöje är helt OK (men räkna inte med att det spelar någon roll), och köp sen rätt verktyg för det du vill göra. Det senare har större påverkan.
Jag tror du har fel. Med mitt gnäll drar jag ett strå till stacken för att påverka. vi är många som påverkar stacken just nu. Det går inte att jämföra med tidigare kritik som Canon och i stort sett alla som släpper kameror får vid nysläpp. Irritationen är massiv och slår gamla dr debatten med råge. I fallet med dr fick Canon backa och hosta upp lite fickpengar. Jag tror det blir likadant denna gång. Det kan nog komma en modell som överraskar positivt inom en snar framtid. Däremot kanske jag tar dig på orden och säljer av ändå. Canons herre på täppan mentalitet kanske inte ska gynnas med mer pengar. Har inte bestämt mig då jag tillhör den lite mer trögflyttade kundgruppen som noga överväger stora affärer (stora för min ekonomi vill säga :).
 

rronnbac

Aktiv medlem
Som konsument tycker jag ibland att Canons otroligt utstuderade segmentering irriterar, men hade jag suttit i deras ledning så hade jag kanske fattat samma beslut: Med femtio procent av marknaden är de de facto sin egen värsta konkurrent.

Deras konsumentkameror står sig väl, visst de tar inte in 4k, men det är ju bara några få procent av köparna som bryr sig.

Det finns dock en aspekt på Canon som jag uppskattar - att de funkar, är genomtänkta, är buggfria etc.

Med risk för att irritera märkeslojalister så kan man ju faktiskt konstatera att t.ex Sony försummar ergonomi, har sina issues med överhettningar etc, Fuji släpper kameror som kräver tjogtals med buggfixar (även om de samtidigt inkluderar nya features). T.o.m. Nikon slarvar med kvalitetskontrollen, t.ex. D750 som nu är inne på sin är det fjärde omgång med garantireparationer. Jag har tre fotokompisar som har D750 - samtliga har fått byta slutare, och har flera andra issues.

En av de saker man betalar för hos Canon är faktiskt den konservativa attityden och att de släpper produkter där man (oftast iaf) slipper sånt rassel.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Samt som redan nämnts, till och med sämre videokvalitet och ISO-prestanda än sin 5 år gamla föregångare. Även avsaknad av hörlurskontakt (vilket t.ex. 80D har), dubbla kortplatser, och mycket annat som konkurrenterna erbjuder för samma eller lägre pris.

Grejen är du att måste se det större sammanhanget istället för att endast haka upp dig på huruvida en viss produkt är duglig eller ej. Alla dessa små saker bevisar på en ovilja från dem att hänga med i utvecklingen och erbjuda samma värde för pengarna som sina konkurrenter. Många av dessa detaljer är märkliga även sett jämfört med deras egna produkter, till exempel att 80D som är en APS-C-kamera har modern sensor med bra dynamik samt hörlursuttag vilket båda saknas på 6Dii.

Det är inte första gången som Canon stryper sina produkter med märkliga begränsningar, och samtidigt som alla märken gör det mer eller mindre, så är det just nu Canon som gör det betydligt mer än andra. Det handlar som sagt inte om huruvida en viss begränsning/avsaknad av en funktion påverkar produktens användbarhet i sig, för utan tvekan är t.ex. 6Dii användbar, utan om hur det bevisar ett medvetet val från märket att begränsa produktens användningsområde trots att nämnda egenskaper:

1. Finns hos konkurrenters produkter inom samma prisklass. Ibland till och med lägre prisklass (t.ex. att relativt billiga kameror från Panasonic och Fuji har 4K utan problem, focus peaking m.m).
2. Finns hos märkets egna produkter i lägre prisklass (t.ex. nämnda 80D med hörlursuttag och bättre sensorteknik). När produkter i lägre prisklasser har dessa funktioner så förväntar sig användare givetvis att nästa uppföljare av en högre modell, t.ex. 6D, ska ha dem eftersom de bevisligen går att inkludera. När en produkt som 6Dii då kommer och saknar dessa funktioner som den borde ha rent logiskt sett, så blir användare besvikna med all rätta. Det är som om nästa Volvomodell helt plötsligt skulle sakna farthållare. Inte okörbar, men givetvis märkligt då konkurrenter samt märkets övriga bilar har det. Det handlar om förväntningar.
3. Inte skulle kosta särskilt mycket att inkludera. Till exempel, såvitt jag vet, så är spotmätning på Canonkameror alltid centrerad, istället för att följa med fokuspunkten som hos alla andra märken, till och med mobiltelefoner klarar detta.
4. Fanns hos föregående modell. Gamla 6D har som redan nämnts en inställning som ger bättre videokvalitet än 6Dii, som helt saknar den möjligheten.

Alla dessa saker har byggt upp en irritation hos användare som vill känna att de blir rättvist behandlade av sitt märke. I stort sett alla andra märken visar att de ger sina användare betydligt mer för priset, och arga Canonanvändare har börjat se ett mönster av ovilja från Canon att prestera, utöver normala begränsningar som prisklass, hårdvara osv. Fujifilms hela X-system är bara 5 år gammalt, dvs lika gammalt som 6D-serien, ändå har de redan flertalet modeller med 4K. Nikon släpper D7500 med 4K och 51-punkters AF. För att inte nämna D750 som tre år senare fortfarande är bättre än 6Dii på allt (utom video-AF) trots samma introduktionspris. När då en produkt som 6Dii kommer, som utan tekniskt rimlig förklaring är sämre på alla sätt än konkurrenters produkter (utom just...... video-AF) i samma prisklass så har det helt enkelt fått bägaren att rinna över för folk.

Om du undrar hur de sågar den: https://www.youtube.com/watch?v=GNrpuUES3Sw&t=5s
Hittar ingen likeknapp "Like". ;)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Som konsument tycker jag ibland att Canons otroligt utstuderade segmentering irriterar, men hade jag suttit i deras ledning så hade jag kanske fattat samma beslut: Med femtio procent av marknaden är de de facto sin egen värsta konkurrent.

Deras konsumentkameror står sig väl, visst de tar inte in 4k, men det är ju bara några få procent av köparna som bryr sig.

Det finns dock en aspekt på Canon som jag uppskattar - att de funkar, är genomtänkta, är buggfria etc.

Med risk för att irritera märkeslojalister så kan man ju faktiskt konstatera att t.ex Sony försummar ergonomi, har sina issues med överhettningar etc, Fuji släpper kameror som kräver tjogtals med buggfixar (även om de samtidigt inkluderar nya features). T.o.m. Nikon slarvar med kvalitetskontrollen, t.ex. D750 som nu är inne på sin är det fjärde omgång med garantireparationer. Jag har tre fotokompisar som har D750 - samtliga har fått byta slutare, och har flera andra issues.

En av de saker man betalar för hos Canon är faktiskt den konservativa attityden och att de släpper produkter där man (oftast iaf) slipper sånt rassel.
Bra reflexion och något jag håller med om även om irritationen är stor mot Canon inom andra områden. Det är inte bara att sälja så fort något inte är bra utan väga in alla faktorer. Sen i ärlighetens namn har väl Canon haft sina problem. Af i 1d mkiii var sannerligen inte problemfri men du skev oftast ;).
 

Bengf

Aktiv medlem
Som konsument tycker jag ibland att Canons otroligt utstuderade segmentering irriterar, men hade jag suttit i deras ledning så hade jag kanske fattat samma beslut: Med femtio procent av marknaden är de de facto sin egen värsta konkurrent.

Deras konsumentkameror står sig väl, visst de tar inte in 4k, men det är ju bara några få procent av köparna som bryr sig.

Det finns dock en aspekt på Canon som jag uppskattar - att de funkar, är genomtänkta, är buggfria etc.

Med risk för att irritera märkeslojalister så kan man ju faktiskt konstatera att t.ex Sony försummar ergonomi, har sina issues med överhettningar etc, Fuji släpper kameror som kräver tjogtals med buggfixar (även om de samtidigt inkluderar nya features). T.o.m. Nikon slarvar med kvalitetskontrollen, t.ex. D750 som nu är inne på sin är det fjärde omgång med garantireparationer. Jag har tre fotokompisar som har D750 - samtliga har fått byta slutare, och har flera andra issues.

En av de saker man betalar för hos Canon är faktiskt den konservativa attityden och att de släpper produkter där man (oftast iaf) slipper sånt rassel.

Totalt sett över ett antal år så har nog Sony fått betydligt mera kritik över sina kameror än vad Canon fått så det är sant som du säger, DSLF-FF har haft lite längre tid på sig att finslipa och förbättra sina kameror, så där rent generellt så uppfattar jag nog Canonägare som ganska så lojala av sig, för den skull skall nog inte Canon snåla in för mycket bara, nästa generation av tänkbara System kamera köpare är ännu inte inlåsta med många objektiv i skåpen.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Canon kanske vet att 80% av målgruppen antingen inte ens pratar om DR eller är fullt införstådda med att det tillgängliga är mer än tillräckligt för sin typ av fotografering. Och att försöka mätta spec-följarna med varje release är inte ekonomiskt försvarbart. De hittar oftast alltid en svag punkt ändå och är "beredda att byta märke".

Då har man råd att balansera med sina modeller, kalkylera med vissa avhopp samt hitta en vettig produkt till slutanvändaren. Rätt eller fel? Finns inget givet svar på den frågan. Men Canon kommer fortsätta sälja sin 6D serie och det är en förbaskat bra kamera. Och man kan sin målgrupp.

Det är egentligen inte alls konstigt att konkurrenterna erbjuder lite annat för pengarna. Så sker i alla branscher. Att stå upp som "underdog" ställer sina krav. På teknik-orienterade fotoforum är det inte ovanligt med analogier från bilbranschen så här kommer en till. Japanska bilar har alltid erbjudit mycket mer lull-lull för pengarna än motsvarande europeiska konkurrenter.

Min uppfattning är att kameran fått medelgoda till goda resultat på de flesta större sajter. Inget att bråka om. Men det kan ju bli intressant att gå tillbaka till den här tråden om några år när kameran jobbat sig in på marknaden ordentligt. Då har vi ett tydligare facit i hand.

BTW! Den här Northrup som det talas om.

Han har en hemsida.

http://www.northrupphotography.com/shop/

Just sayin.... som det heter på amerikanska :)
 
Senast ändrad:
ANNONS