Annons

Överger Canon, vad rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Jessica,

Du skulle nog ta en titt på Fuji X-T1 (eller X-Pro2) innan du lägger upp motsvarande en hyfsad beg V70. Skall du inte skriva ut i A0 duger en APS-C långt. Autofokus är troligen något vassare om man läser test för Canon/Nikon, men i ett ridhus kommer ju ofta hästen i ett givet mönster, dvs du kan förfokusera. Jag har tagit en hel del och ser FF brännvid över 100mm som svårt, det är stora djur!
Jämfört med Canon/Nikon FF är Fuji'n en liten plutt som är lätt att bära med sig, flertalet proffs har till sin förvåning skrotat sina FF och kör X-T1 eller tillochmed X100S för sina kundjobb.
Själv är jag nöjd, ryggsäck ersatt av jackficka! Du kan i en väska på 12*20*25 bära 4 objektiv och 2 hus + batterier. En dylik uppsättning är bra under 65 000:-!

-J!
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Efter flera år som trogen Canonanvändare så har jag nu bestämt mig för att byta till Nikon då jag gillar deras färgåtergivning, skärpa mm bättre efter att ha testat en väns Nikon.

Jag kommer att ägna mig åt hästfoto, dvs mörka ridhus, snabba rörliga motiv som jag behöver ha skarpa i alla lägen och positioner.

Jag har en budget på ca 65.000:- och har planerat att köpa ett visst hus och ett visst objektiv som jag själv tror kan funka för ändamålet, men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker att jag ska ha?
Maximal speed, maximal ISO, maximal skärpa och mesta möjliga upplösning. Både objektiv och hus i budgeten.

(Och som sagt jag har en plan men det är alltid kul att kolla på för- och nackdelar.)
För 65k så får du en beg D4s (eller en D4) som är ett ISO monster, en AF som är riktigt bra, troligen så har du pengar över till både 24-70 och 70-200 i beg utförande.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Alla är ju olika, men själv skulle jag inte fatta ett sånt beslut på enbart subjektiva och känslomässiga upplevelser (även om det är de som i slutänden räknas) utan faktiskt ta mig tid att analysera exakt VAD som gör att man upplever den ena återgivningen som bättre än den andra, är det skärpa, mikrokontrast, tonkurvor, bokeh, etc. etc.

Vore jag i ett sånt läge skulle jag nog också vänta med beslutet tills både Nikons och Canons nya modeller kommer ut i handeln, recensionerna börjar droppa in och det finns möjlighet att klämma och känna på dem.

Personligen finner jag inte heller färgåtergivningen vara ett särskilt tungt vägande skäl, såtillvida man inte fotar jpeg och använder bilderna rakt ur kameran. Fotar man RAW så är skulle jag tro att 99% av färgåtergivningen sitter i efterbehandlingen.

Jag är säker på att TS blir nöjd vad hon än väljer att lägga sina pengar på, om inte annat för att det är så människans psykologi är, vi efterrationaliserar våra beslut.

Dessutom är det ju inte ett val mellan ett dåligt och ett bra alternativ, utan ett val mellan två bra alternativ, så visst kommer TS bli nöjd
 

martinator

Aktiv medlem
Hahaha.. ja nu borde jag ju ha sett detta inlägg komma litegrann.. Men jag skrattar ändå :)

Ett par av mina vänner som fotat med Canon och redan övergått till Nikon har konstaterat att de fått betydligt många fler bilder sålda sedan de bytte, att kunderna plötsligt tycker att bilderna är mer intensiva och "lite extra" jämfört med innan. De redigerar exakt lika, de har bara ändrat på själva kameramärket och objektivet. Nu är detta inte mitt huvudsakliga skäl, men det är ju en bonus om det stämmer.
Och oavsett om det stämmer eller ej så kommer jag ju att byta, så det spelar ju mindre roll om det stämmer eller ej :)
Göran Tunholm säljer ju uppenbarligen en hejdlös massa bilder trots att han kör med Canon... Men han har ju också rätt många år av erfarenhet, och jag tror det är här som mycket ligger. Känsla för tajming - när frambenen är precis rätt i förhållande till översta bommen, utsnitt osv. Just färgbiten är det minsta problemet då efterbearbetningen ändå är det som i mångt och mycket präglar slutresultatet. Visst gäller fortfarande devisen skit in, skit ut, men nyare kameror i de dyrare segmentet levererar inte skit - det är oftast fotografen som står för det problemet.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Hyr eller låna hem

Medan du funderar Jessica kan du väl hyra / låna hem en 1Dx (den som finns nu) och se om den kan vara något för dig. Riktigt grym kamera, och då slipper du byta objektiv osv.
 

snap01

Aktiv medlem
Ok, jag hade ÖVER LAG sämre utrustning. Men huset var inte heller nytt utan började ge sig på alla fronter, så det var inte så jättekonstigt att det tappade skärpa, då objektivet också var välanvänt och inte top notch. (ett 70-200 f/2,8 kan tilläggas)

Jag hade äldre och väl använda saker plus en skärm som jag inte hade kalibrerat. Som jag fortfarande får kalibrera om då och då för den dummar sig.

Egentligen undrar jag lite varför det är relevant vad jag HADE när den egentliga frågan är vad som är vettigt att införskaffa? Jag har en plan som sagt, men jag undrade över om det fanns alternativ som var vettiga. Och det gör det kanske men som det ser ut nu så kommer jag nog att fortsätta på den plan jag hade.
ok du tycker canon har sämre färger än Nikon men du har ingen kalibrerad skärm?
Du talar så mycket emot dig själv i ena inlägget vill du helst ha maximal upplösning nästa sekund så funderar du på Nikon D4????
det är marginell skillnad mot det du har idag i upplösning. Jag körde tex både canon/nikon samtidigt i många år hade bla D3x o canon 5 dmark 2 skillnaden som skiljer mest är att Nikon går åt (fel) håll när du tex vrider objektivet men allt är en vanesak jag körde bägge märkena pga jag hade ändå varit tvungen att ha dubbelt av det mesta ifall något pajjar o man är på jobb utomlands och då kunde jag får det bästa från varje märke.

Om vi går tillbaka till färger/kontrast/skuggpartier så tycker jag att tex fuji xt-1 ger klart snyggast bild rakt ut från kameran bättre än både ca/ni däremot så är det inga problem att ställa alla dessa 3 märken så bilden blir klockren.
Nikons bilder har alltid gått i lite grön/gulare på deras bilder medans canon alltid varit lite mer magenta i sina men det kvittar det handlar mer om att lära sig ställa bilderna på rätt sätt.

skärpa där har objektivet kanske störst betydelse ifall man tagit bilden utan rörelseoskärpa sedan har upplösningen en viss betydelse oftast så klarar man sig med en kamera över 20 miljoner pixlar o jämför du med D4 mot D810 så ger 36 milj bättre skärpa i vissa fall men den stora fördelen är att kunna beskära bilderna men har du rätt utsnitt från början så är det inte lika viktigt.
När jag hade D700 så räckte den inte alltid till i upplösningen den hade 12 milj pixlar om jag gjorde ett större bröllopsalbum med en panorama bild som hade måttet 50x25 så blev det inte mycket kvar då funkade canon 5d mark 2 bättre eller Nikon D800.

Om man tror att någon kamera är bättre så byt jag hade gått på D810 sedan optik som passar till det du ska fota. Jag hade sålt canon vad är det för vits att spara på en gammal kamera med gammal teknik? sälj den medans du får något för den. Ett alternativ till D810 är D750 den skulle säkert funka lika bra för dig.

Men mitt råd är att du känner på bägge kamerorna jag tycker att tex canon har betydligt bättre ergonomi o grepp än nikon nu vart visserligen D810 bättre än D800 men jag rankar canon högre där. Jag själv har alltid tyckt canon haft bättre menysystem o bättre display/skärm i soljjus men mitt råd är att känn på canons 1 serie eller nya 5 an o jämför be försäljningstället visa hur menysystemet är uppbyggt visa hur det fungerar sedan kläm o känn o välj det som känns bäst.

Jag kör nikon idag o fuji jag tycker inte att nikon är bäst på allt men dom är bra på rätt saker för mitt jobb som tex objektiv o blixtegenskaper o att kameran håller o dom har grym nps service för yrkesfotografer.

Jag slutade med canon pga dålig good will o dålig service/lagning.
 

Ulf_W

Medlem
Hade jag varit som du hade jag testat en nyare 1D innan jag börjat fundera på att byta system. Mk III:an är väl inte ens fullformat så det lär ju bli rejäl skillnad bara där.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag menar att det är så att Nikons kameror har varit vassare än Canon de senare åren, till största del på deras bättre sensorer.
Jag antar att du inte provat alla själv, utan läst tester. Om du läser dem noga kommer du att se att de fördelar som Nikon skaffat sig på senare år, när man kom ifatt och förbi Canon i sensorteknologi, de försvinner när man kommer några steg över bas-ISO för resp. kamera. Något som man nog gör rätt kvickt i häststallar, skulle jag föreställa mig. Jag vet inte, för jag hamnar bara där i anfall av kraftig desorientering, men det lilla jag har sett har inte varit speciellt upplyst, så att säga.

Ytterligare några steg upp på ISO-skalan och det är inte ovanligt att det är Canon som får bäst mätvärden. Med andra ord kan det vara så att det föreslagna bytet i det här sammanhanget rent av leder till sämre resultat än bättre. Förvisso på en skala som de flesta av oss är överens om att man inte kan se skillnad på, men ändå.

Personligen är jag av åsikten att har man väl en gång använt en Canonkamera, så inser man att Nikonkameror är hemst bakvänt konstruerade åbäken att använda. Det enda som sitter vettigare till är strömbrytaren (jämfört med 1D-serien).
Men det är min åsikt. Jag är medveten om att det finns de som tror det omvända.
 

iSolen.se

Guest
Att byta från Canon till Nikon för att man tror att bilderna blir skarpare och klarare... Och du tycker att det är konstigt att medlemmar kommer med ideér och förslag på vad som kan förändras/förbättras utan systembyte i den prisklassen? =)
Jag tycker nog bilder rätt ur kameran blir lite snyggare med nikon men det är lite personligt.

Dessutom blir bilder med D800 snyggare än D810, före justeringar men det beror på den nedlagda produkten CNX2 som gav ett ypperligt utgångsläge när man redigerade.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ser att någon nämnt att Fuji X-T1 ger bäst färger direkt ur kameran (jpeg), kul.
För min del och med 2 hästtokiga döttrar kan jag inte se vitsen med att släpa FF eller för den del APS från Canon eller Nikon. Störst biceps ger inte bäst bilder.
Smidigheten med mindre hus kan inte överskattas.
Fuji lär inte vara bra på blixt, men häst och blixt ger ofta väldigt överraskade ryttare så de delen kan man nog leva med. Däremot är Fuji bra med i höga ISO.

Jessica, kuta till en handlare och pröva Fuji. Jag är inte betald att säga det och rimligen inte heller(alla) de proffsfotografer som bloggar över lättnaden att slippa stora ryggsäckar med FF. Googla så ser du! Kan man ersätta en Canon FF med Fuji's X100 och leverera till betalande kunder bör det ligga något i Fuji's produkter

-J!
 

Bilagor

forstheim

Aktiv medlem
Ser att någon nämnt att Fuji X-T1 ger bäst färger direkt ur kameran (jpeg), kul.
För min del och med 2 hästtokiga döttrar kan jag inte se vitsen med att släpa FF eller för den del APS från Canon eller Nikon. Störst biceps ger inte bäst bilder.
Smidigheten med mindre hus kan inte överskattas.
-J!
Ett skönt och rejält grepp på kamerahuset kan heller inte överskattas!

Jag har aldrig känt på en Fuji XT-1, men jag föreställer mig att den inte är lika greppvänlig som t.ex. en Canon 5D MkIII. Nu finns det väl förvisso batterigrepp till Fujin som förbättrar greppet, men då ökar ju också både storlek och vikt på kameran.

Själv tycker jag att den storlek som Canon 6D har är perfekt. Med en fast vidvinkel, normal eller ett kort tele alla 90/2.8 eller liknande monterat på blir det ingen jättekamera att bära runt på och vikten är inte heller något man störs av. Orkar man inte bära på ett sådant kit behöver personen ifråga med all säkerhet träna sina biceps anser jag.. ;-)
 

lazzez

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla inlägg men det förvånar mig att du vill byta utan att prova de nyare Canon kamerorna.

Jag har haft ettorna sen just 1DMK3 och det är mycket bra kameror allihopa, ett mindre steg i 1dmk4 och med 1 dx ett rejält kliv då det gäller AF och bild kvalitet. Då räknar jag på höga ISO på lägre är det mer jämnt.
Visst har Nikon med fler övertag på DR,, men för de allra flesta klarar man sig bra med Canon.

Prova en 5dmk3 eller 1dx innan du byter det är mitt råd!

mvh Lars
 

stefohl

Aktiv medlem
Ok, jag hade ÖVER LAG sämre utrustning. Men huset var inte heller nytt utan började ge sig på alla fronter, så det var inte så jättekonstigt att det tappade skärpa, då objektivet också var välanvänt och inte top notch. (ett 70-200 f/2,8 kan tilläggas)

Jag hade äldre och väl använda saker plus en skärm som jag inte hade kalibrerat. Som jag fortfarande får kalibrera om då och då för den dummar sig.

Egentligen undrar jag lite varför det är relevant vad jag HADE när den egentliga frågan är vad som är vettigt att införskaffa? Jag har en plan som sagt, men jag undrade över om det fanns alternativ som var vettiga. Och det gör det kanske men som det ser ut nu så kommer jag nog att fortsätta på den plan jag hade.
När jag ser dina bilder på din blogg ser jag att du inte har koll på bildbehandling överhuvdtaget. Om du nu vill lyfta din bildkvalitet, så vore det värt att lägga ner en hel del av dina pengar på att lära dig bildbehandling. För om du tror att ett kamerabyte kommer ge dig ett stort lyft i kvalitet så vet jag av mycket lång erfarenhet av detta att det är ett rent självbedrägeri. Jag har testat kameror i många års tid och vet att kvalitetsskillnaden mellan olika kameror är marginell, jämfört med skillnaden i kompetens.

Visst skulle du kunna få en bättre kvalitet genom bytet till en modern Nikon, men som flera har påpekat så är det skillnader i bildkvalitet som man kan se vid bas-ISO helt borta när du arbetar vid högre ISO-tal. Att kalibrera en skärm med en bra kalibrator, det gör man inte för att skärmen dummar sig, det gör man eftersom en skärm förändrar sin färgåtergivning över tiden, så man måste göra om det med jämna mellanrum. En gång i månaden är väl ett lämpligt intervall.

Har du en bra skärm? Har du en bra kalibrator?
 

nutte

Aktiv medlem
Ser att någon nämnt att Fuji X-T1 ger bäst färger direkt ur kameran (jpeg), kul.
För min del och med 2 hästtokiga döttrar kan jag inte se vitsen med att släpa FF eller för den del APS från Canon eller Nikon. Störst biceps ger inte bäst bilder.
Smidigheten med mindre hus kan inte överskattas.
Fuji lär inte vara bra på blixt, men häst och blixt ger ofta väldigt överraskade ryttare så de delen kan man nog leva med. Däremot är Fuji bra med i höga ISO.

Jessica, kuta till en handlare och pröva Fuji. Jag är inte betald att säga det och rimligen inte heller(alla) de proffsfotografer som bloggar över lättnaden att slippa stora ryggsäckar med FF. Googla så ser du! Kan man ersätta en Canon FF med Fuji's X100 och leverera till betalande kunder bör det ligga något i Fuji's produkter

-J!
Kanske har du provat att fota dina hästtokiga döttrar i mörk miljö med din X-T1?
Jag körde X-T1 ett halvår, trevlig kamera men för mig funkade den kasst/långsamt med AF på rörliga motiv i mörk miljö-bytte sen till A6000 som är bättre på sånt men inte i närheten av vad de flesta bra klassiska DSLR klarar. Jag antar att även A7-varianterna är rätt dåliga på AF på rörliga motiv i svagt ljus. Spegellöst är behändigt men inte bra för sådana här krav än.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
... kan jag inte se vitsen med att släpa FF eller för den del APS från Canon eller Nikon. Störst biceps ger inte bäst bilder.
Smidigheten med mindre hus kan inte överskattas.
...!
Alla är vi olika.

Sedan jag skaffade min EOS 1D mk3 har jag svårt att gå tillbaka till min fjuttiga EOS 7D! Etttans grepp är en gudagåva till mig. Tyngden stör inte utan harmoniserar istället bra med en vanlig telezoom typ 70-200/2.8.

Jag sitter oftast ner och tar stöd med armbågarna mot knäna. Behöver varken momopod eller biceps.

Väskan kan dock bli tung om jag har två kameror mef telezoom med mig. Det skriver jag under på. Men tar gärna den lasten för att få fotografera med min gudagåva.

Petter...
 

nutte

Aktiv medlem
Kollade Sensorskillnaden rörande Dynamiskt omfång (svart till utbränt vitt) mellan ett par Canonkameror (5DmkIII resp 1DmkIV) och t ex Nikon D4 och den minskar med högt iso men är nästan ändå ett stegs skillnad vid t ex iso 12800 - och 7 steg mot nästan 8 steg (i screen - något lägre skillnad i print) gör synbar skillnad (för mig) men det finns ju många andra aspekter att fundera över vid kameraval.


http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-5D-Mark-III-versus-Nikon-D4-versus-Canon-EOS-1D-Mark-IV___795_767_629
 

Bilagor

tocar

Aktiv medlem
Har inte läst hela tråden, men kört Nikon innan och nu Canon i många år. Canons "nya"" 5DsR, den ger rejält "tryck" i bilderna och lämnar för glada färger ur kameran, så man får gå in och backa i inställningarna för profiler för att få mer naturtroget, men gillar man färg, så är den underbar.

Samt en dröm att trycka av den tysta mjuka spegeln ;)
 

peranders

Aktiv medlem
En äldre Canon med låg upplösning är troligen sämre än en nyare Canon med högre upplösningen. Frågan är hur mycket det skiljer mellan en Canon och en Nikon med motsvarande spec?

Jag antar att trådskaparen kör i RAW och då kan man ju tweaka det mest basala ganska lätt.

Denna bild är out of the box ur min sladdriga Canon 70D med kitobjektiv.

https://500px.com/photo/66187931/the-cat-missan-resting-on-a-stone-by-per-anders-sjöström?ctx_page=1&from=user&user_id=6855574

Att få rätta stunset i färgerna är lite pill i photoshop.

Tidigare inlägg om att Canonbilder säljer dåligt, ni måste skoja. På vilka kriterier köper man en hästbild?
 

Pocca

Aktiv medlem
Varför inte testa att hyra eller låna en nikon för den dag eller 2 för att se om bilderna blir bättre eller ej. En rätt snabb och enkel lösning för att ta reda på om den stora investeringen verkligen revulotionerar dina hästbilder eller ej.

Lycka till hur som helst!
 
ANNONS