Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d rykten...

Produkter
(logga in för att koppla)
Time Laps är och förblir en grej man använder för film, tycker jag. En filmkamera filmar t.ex. fem sekunder varje minut eller vad man nu ställer in den på. I stillbildsformatet motsvarar det 120 bilder varje minut, sitt och sätt ihop det om du vill. ;)

Uppmanar du att man ska fota där fotoförbud råder? Ajabaja! *Skrattar*

KGS skrev:
Har ännu inte sett någon 5 megapixels videokamera...

Jag förstår inte denna fixering vid storleken, kan det ha andra bakomliggande faktorer? ;)

Det blir som att elda för kråkorna om man ska redigera ihop 5 MegaPixels bilder för en videosnutt eftersom en TV och videoformatet klarar sig gott och väl under en MegaPixel.

DV-CAM har 3CCD vilket piskar alla dSLR när det gäller färgåtergivning. Det finns bara en, mig veterligen, som har tre stycken CCD för att registrera färger, men den är i en helt annan prisklass.

Som sagt, det är en smaksak. Jag tycker bara att det är fel att använda sig av Time Laps utan rörliga bilder då det inte ger effekten dess fulla rätt. Blir alldeles för hackigt, om man nu inte kan ta 24 bilder i sekunden. ;)

Ingen som håller med?

Glock skrev:
Time Laps är och förblir en grej man använder för film, tycker jag. En filmkamera filmar t.ex. fem sekunder varje minut eller vad man nu ställer in den på. I stillbildsformatet motsvarar det 120 bilder varje minut, sitt och sätt ihop det om du vill. ;)

Uppmanar du att man ska fota där fotoförbud råder? Ajabaja! *Skrattar*

som sagt time-laps e en sak, oövervakad fotografering en annan, men struntsamma, "finessen" finns där o den som vill kan använda den. Merkostnaden tror jag är i princip noll kronor eftersom vi ändå leker med hyggligt avancerade datorer.

Uppmanar!? jag?? moi? peit moi¿? näääää... inte skulle väl jag... *s*

KGS skrev:
Ett annat kul användningsområde är att fota där fotoförbud råder... du går lugnt omkring med din kamera i galleriet, konsthallen, museét, Åhléns eller var du nu är o låter kameran jobba... sen får du redigera i efterhand förstås, det kan bli lite udda bilder *s*

Ge mig inga idéer nu, KG! :)

KGS skrev:

Men det här var ju bara ett exempel på vad en A1 kan som inte en 10D kan o något som borde vara lätt att implementera i dyra DSLR kameror också, kan inte kosta många Euro...

Funktionen finns inte inbyggd, men man kan fixa det lätt med fjärrkontrollen 80 TC N3...

Fast A1 verkar vara en liten godbit. Man dreglar lite...
Vet du hur effektiv bildstabilisatorn är...?

/Janne

Oj oj oj, EOS 10D nere i 14701 kr nu.

Specitek.se 14701kr
Datorhandel.com 14881 kr
Fotokungen (butik i Stockholm) 15290 kr
...

Var ska detta sluta!?

:)

Prisskillnaden på 300D och 10D är nu ca 5000:-
(Billigaste 300D:n ligger på ca 9500:)

Från att ha suktat på 300D börjar nu prisnivån på 10D bli intressant även för mig och jag följer med spänning prisutvecklingen.
(hm, kanske skulle ta och sälja min Ensoniq ASR-10 sampler...)

Så många IS objektiv finns det väl inte, men det finns nog så det räcker... men mina pengar räcker inte... de glasbitarna är dyra tingestar... Det billigaste jag hittar hos Dustin t ex är 5700+moms... då e vi raskt över de tjugotusen kronorna igen... liiiite för mycket för en "leksak"

Tänk så mycket smartare det är att sätta stabiliseringen i huset...

KGS skrev:
Så många IS objektiv finns det väl inte, men det finns nog så det räcker... men mina pengar räcker inte... de glasbitarna är dyra tingestar... Det billigaste jag hittar hos Dustin t ex är 5700+moms... då e vi raskt över de tjugotusen kronorna igen... liiiite för mycket för en "leksak"

Tänk så mycket smartare det är att sätta stabiliseringen i huset...

Jag är nog mer inne på att skaffa huset först och ett prisvärt beg. objektiv för runt 3000kr, eller kanske t o m "bara" ett EF 50/1,8 II för 1260 och sen lära mig kameran med detta objektiv samtidigt som jag spar till ett dyrare.
Jag gillar tanken att kunna "bygga på" kameran med finare och finare beståndsdelar (läs: objektiv) år efter år.

bjanha skrev:

Jag gillar tanken att kunna "bygga på" kameran med finare och finare beståndsdelar (läs: objektiv) år efter år.

Jo det är en fin tanke... men jag vet att jag vill ha nästa hus istället för 10D... o sen nästa... o så nästa... jag bara e sån... har hittills aldrig haft samma digitalkamera i mer än omkring ett år... men min analoga kamera har jag haft sen -84...

KGS skrev:
de glasbitarna är dyra tingestar... Det billigaste jag hittar hos Dustin t ex är 5700+moms... då e vi raskt över de tjugotusen kronorna igen... liiiite för mycket för en "leksak"
Äähhh...tänk bara på vad en bil kostar o rasar i värde. Trots det köper både kreti o pleti nya bilar titt som tätt. Jag känner många som har sportbilar som hobby o förfasar sig över mina dyra kameror...snacka om fel perspektiv :)

Linmajon skrev:
Äähhh...tänk bara på vad en bil kostar o rasar i värde. Trots det köper både kreti o pleti nya bilar titt som tätt. Jag känner många som har sportbilar som hobby o förfasar sig över mina dyra kameror...snacka om fel perspektiv :)

Så sant så sant... sålde bort Porschen förra sommaren... o en gång har jag köpt en fabriksny bil, det gör jag inte om... men det är kul att ha gjort det. Men man ska ju ha råd att uppgradera musikanläggningen också *s*

Linmajon skrev:
Varför inte jämföra med ett penthouse i centrala New York? Då blir ju din kamera ännu billigare........
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto