Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1976 köpte jag en Canon Ftb ql

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
En liten funderare bara, min gamla systemkamera fungerar perfekt fortfarande efter 30 år. Om jag köper en ny digital systemkamera i år. hur länge är den upp too date. ganska kort tid skulle jag tro. Har kikat lite på dom billigare dslrna o funderar lite på vilken som kan vara mest prisvärd. Eller om man skall köpa en långzomare istället...
Mvh Björn

Om du fotar i Jpeg, så kan du kolla på de bilderna i 5 år till. Sen kommer det säkert att finnas ett annat bildformat, och då spelar det ingen roll vilken kamera du har köpt.

Om du köpte en "skitdyr" NMT mobiltelefon på 90-talet, så har du inte så värst mycket glädje av den idag.

Om du köpte en "skitdyr" videokamera på tidigt 90-tal, så har du inte så stor glädje av den idag. Speciellt inte det som du spelade in på det mediat, om du inte har fört över det till annat media.

Allr har kortare livslängd idag. Jag kan fortfarande spela mina första LP skivor, men jag undrar om dagens ungar som laddar hem MP3:eek:r via mobilen, har kvar dem om 25 år....

supermax_fred skrev:
Om du fotar i Jpeg, så kan du kolla på de bilderna i 5 år till. Sen kommer det säkert att finnas ett annat bildformat, och då spelar det ingen roll vilken kamera du har köpt.

Möjligt att det kommer bli så men jag tycker å andra sidan att jag har hört det där resonemanget (varningarna) i flera år nu och jpg känns fortfarande väldigt starkt idag. Tror nog att det kommer dröja bra mycket längre än jpg försvinner.

supermax_fred skrev:

Håller inte med. Ett så pass välkänt format som JPEG kommer alltid att kunna läsas. I synnerhet av fria programvaror som GIMP, GQView eller Firefox.

RAW är nästan samma sak, dcraw kommer helt säkert att fortsätta understöda formatet även om de kommerciella konverterarna skippar det.

eldaren3 skrev:
hur länge är den upp too date.
Kunde inte låta bli och citera den dåliga svengelskan:)

Jag tror nog att kameran kommer att "fungera" om 30 år, det är nog rätt lika, objektiv finns inte att köpa längre, men det finns en hyffsad begagnatmarknad. Jag tror att jpg kommer att funka om 30 år, inte för att det inte finns bättre teknik utan just för att folk har gamla bilder i jpg. Det enda hotet som jag kan se är iofs windows, skulle windows bestämma sig för att man vägrar jpg så skulle det kunna vara kört(iom att inga 3:e parts program skulle tillåtas stödja jpg heller).
Men det scenariot är ytterst osannolikt.

Re: Re: 1976 köpte jag en Canon Ftb ql

bEPH skrev:
Jag tror nog att kameran kommer att "fungera" om 30 år, det är nog rätt lika,
Ja men med det förbehållet att det ofta exponeras så oerhört mycket med digitalare jämfört med analoga kameror, det sliter ju på slutare & även på annat.

//Larsa

missförstå mig rätt, jag tycker du skall köpa och njuta nu, verkligen NU.
Jag är en förespråkare för konsumtion, njut medans solen skiner och hjärtat slår, imorgon kan det vara för sent.
Men "hållbarhets" diskutioner brukar mer vara för att motivera en sur utgift snarare än verkligen hur länge man är nöjd med en produkt.

jeskata skrev:
RAW är nästan samma sak, dcraw kommer helt säkert att fortsätta understöda formatet även om de kommerciella konverterarna skippar det.
Raw är väl inte ETT format? Varje kamera har väl sitt eget format på datat som lämnat sensorn och blir till en raw-fil?
Det är väl därför leverantörerna av "oberoende" raw-konverterare alltid ligger snäppet efter hårdvaruleverantörerna?

Ja, jag kanske formulerade mig konstigt. Menade att dcraw kommer säkert att fortsätta understöda raw-filer från en gammal kameramodell långt efter att de kommerciella konverterarna skippat den.

jeskata skrev:
Ja, jag kanske formulerade mig konstigt. Menade att dcraw kommer säkert att fortsätta understöda raw-filer från en gammal kameramodell långt efter att de kommerciella konverterarna skippat den.

Undrar vad framtidens Rawkonverterare kan göra som dom som redan finns idag inte kan göra ?

Sparar du programmet du har idag så är väl framtiden inget hot för dina rawfiler.

kent.

Zoso skrev:
Sparar du programmet du har idag så är väl framtiden inget hot för dina rawfiler.
Jag skulle tippa att programmet inte går att köra rakt av om 30 år, eventuellt kanske det inte går att köra öht. inte ens genom nån emulator.

En vanlig kamera var ju svindyr även den på den tiden... 98 köpte jag en DV kamera den var svindyr värsta amatörkamera man kunde få för pengarna...men den rackarn håller fortfarande och har aldrig strulat för mig. Skulle den paja så har den betalt sig flera gånger om.

Om den du har är 30 år varför inte fira med en 30D den bör hålla tills det är dax att lämna in =D

Nu tror jag man kan handla hyfsat tryggt, det digitala har hittat sina former. Kanske.....

Jag har köpt en Nikon D50,den har SD-kort, vilket i dag är vanligt. Den tar jpeg-bilder som väl måste anses som "standard" i dag.

1999 fick jag en Fujifilm MX-2700, kostade 7000:- i Sverige då, den har ett Smart media-kort, det är inte så smart längre... Scadinavianph. har några på hyllan men så mkt mer är det nog inte.

Jag har plåtat en hel del med min Kodak Retina Ia från 1954, den kan jag köpa film till på macken....

JL

Zoso skrev:
Undrar vad framtidens Rawkonverterare kan göra som dom som redan finns idag inte kan göra ?

kent.

Tyvärr räcker det nog inte att spara prgramet utan även hårdvaran måste sparas. Möjligheterna att köra program som har 10 år på nacken är mycket begränsade och de program som skrevs för 30 år sen är i princip omöjliga att köra idag.
Med de arbeten som sker idag mot standardisering och öppna format så kommer det förmodligen bli bättre i framtiden, men sammtidigt kommer utvecklingen att kräva steg bort från gammal teknik för att kunna fortsätta utan allt för stort tyngande bagage.

För att svara på frågan dock, handla dig en kamera om du har råd och vill ha en. I morgon kanske någon skriver det perfekta programet:)

Så länge man har källkoden ska det förhoppningsvis gå att kompilera också på framtida arkitekturer och operativsystem, kanske med lite ändringar.

jeskata skrev:
Så länge man har källkoden ska det förhoppningsvis gå att kompilera också på framtida arkitekturer och operativsystem, kanske med lite ändringar.
Man kan nästan gissa att du inte tänker på officepaketet?:)

Det är under förutsättningen att C/C++ finns kvar och att processorerna ser hyffsat likadana ut då, dvs sekvensiell programstruktur osv. skulle det komma ett genombrott på processormarknaden som för en från dagens struktur så tror jag kanske att dagens program inte kommer att gå att kompilera.
Jpg om 30 år? Ganska säkert.
Enkel kompilering av dagens källkod? Ganska osäkert skulle jag gissa. Jag snarare hoppas på att det inte funkar för då innebär det att vi tagit stora kliv mot nåt ännu okänt bättre.

Mina diabilder går fortfarande att se på...
Vad bör man göra med sina digitala bilder om man vill kunna se på dom senare. Jag skriver inte ut så många, men det kanske är det enda riktiga.
Man har ju inte råd o möjlighet att skriva ut alla.

Det enklaste sättet att se på sina digitala bilder i framtiden måste väl vara att använda liknande utrustnig som du använder idag?

När man köper ny hård- och mjukvara måste man ju kolla så att den stödjer det format man redan använder, annars för man konvertera eller spara den gammla utrustningen, kasettband funkar ju inte i en cd-spelare

Det kommer alltid nån med skumma argument om att han minnsan har en kamera från 40-talet som funkar eller vinylskivorna från 70-talet fortfarande låter bra medan hårdisken med alla mp3 har krashat, att vinylen låter förutsätter ju att man har sparat på en skivspelare.

Lämnade in en gammal 120 film för framkallning och fick tillbaka den för labbet hade inte rätt process längre, så film funkar ju inte alltid heller.

//david, som har rullbandspelare, vhs, skivspelare, cc, 8mm- dia-projektor och 5.25 tums diskettläsare, 286, 486, pentium, dos, win3.11, win95, 98, 2000 kvar

Jag är helt övertygad om att det kommer att finnas program som kan göra om äldre rawformat till nyare när så krävs.

Jag oroar mig inte ett dugg för det faktiskt.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto