Annons

400 mm 5,6 - motljusskydd sitter fast

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Nej jag vill inte ta bort den helt och hållet utan jag vill dra den bakåt då jag inte behöver motsolskydd.

Nu sitter den ordentligt fast och jag kan inte vrida den för att flytta den bakåt. Hjälp!

Nej jag vill inte ta bort den helt och hållet utan jag vill dra den bakåt då jag inte behöver motsolskydd.

Nu sitter den ordentligt fast och jag kan inte vrida den för att flytta den bakåt. Hjälp!

Har den fått en smäll eller nåt så att den har hoppat ur spåren/gängorna?

Kan du ha fått in skräp/smuts eller så i spåren?

Annars kanske den bara har dragits åt hårt, så du får vrida rejält (medsols om man tittar "uppifrån" mot fronlinsen).

Den har inte fått smäll men det ser ut som att den är lite snett och sitter väldigt hårt.

Ja, alltså svårt att säga vad som är fel. Möjligen att det kan hjälpa med lite olja in i gängorna underifrån (typ 5-56) men det skulel vara alldeles för riskabelt för min smak. Kanske lite bra att lämna till ett serviceställe?

Vill helst inte vara utan objektivet eftersom jag kör med den så ofta :) Objektivet fungerar utmärkt annars. Jag får ta och lämna in på service under vintern då jag kör sällan med objektivet. Hur mycket kan det kosta att fixa problemet?

Risken är väl att de får "bryta" kloss motlöjusskyddet, o då behöver Du ett nytt o de är väl inte billiga.
Annars tror jag inte det tar speciellt lång tid, max en timme x gällande timpeng.

/L

Så som du besriver det så låter det som om du har fått "snegänga" på motljus skyddet, en liten bild på själva motljuskyddet där det sitter snett vore ju najs, är det så att det är snegängat så är det bara att ta i lite så borde det släppa.
// Jocke

Eftersom det låter det som om du har fått "snegänga" Kan jag ge ett tips. Använd ett par riktigt sträva gummihandskar som ger bra grepp och ta i utav bara f... I mitt fall gick det bra, fast jag fick ta i av tusan.
/sven

Hade samma problem med ett uv filter som jag råkade skruva på för hårt , tror jag , satt stenhårt fast , gick inte att rubba , fick ta ett par konst skinn vantar och ta i ut av bara den . Till sist så lossnade det . Tog en timme att få av det kan jag säga . Kan vara samma sak du råkat ut för eller att det har gängat snett . Var bara försiktig så du inte skadar kameran eller objektivet bara .

Nu är det LÖST! Jag och min sambo fick hjälpa varandra med massor gummi runt objektivt + motsolskydd. Till slut lyckas vi! Skitskönt säger jag bara. Nu slipper den in på service.

ANNONS
Götaplatsens Foto