Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

6 Mp för lite?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katlinka

Aktiv medlem
Hallå!
På Nikon D50 finns det 6,1 MP och en del säger att det är för lite för att kunna ha med i en tidning i A4 format.. Medans andra har pratat om att man måste förbättra bilden väldigt mycket..
Jag har alltid trott att en bild tagen på 5 mp kunde förstoras till A3 utan försämring av kvaliten..
Vem har fel?

Det beror nog på vilken tidning som skall publicera bilden. En bild på 30 ggr 20 cm från en 6 Megapixelkamera (3000 ggr 2000 pixlar) får "tätheten" 10 pixlar per millimeter (254 ppi/pixlar per tum). 254 är nog lägsta gräns för vad som brukar anses som hög kvalitet. Om tidningen kräver högre ppi måste bilden göras mindre (i centimeter räknat), eller interpoleras upp. Finnas många trådar om detta, med olika synpunkter i frågan.

Du behöver bara förstora en bild från en 6 mp kamera marginellt för att nå A4 och 300 ppi.

Om bilden är bra från början man man nå riktigt bra resultat även i storlek A3.

Jag har beskurna 2 mp bilder på väggarna i A3, på normalt avstånd ser det hur bra ut som helst.

Katlinka skrev:
(...) Vem har fel?

Alla har fel. :-]
6 MPix räcker i praktiken fint för de flesta tryck i A4.
5 Mpix blir inget vidare i A3, såvida man inte använder en lågupplöst skrivare, då spelar det ingen roll.

Slutsats: om bilderna räcker till beror på den slutliga reproduktionstekniken. Tryck med grovt raster på dåligt papper kräver inte så mycket upplösning, en digitalt exponerad fotokopia kräver desto mer...

det är rätt och det är fel
om du ska trycka en bild med 300ppi/tum 21 x 30cm så räcker inte din kameras upplösning till vad det gäller pixelantalet och vedertagen standard.
Nu är detta ett vagt mått då begreppet upplösning är mer än antalet pixlar. Dvs det finns kameror med betydligt fler pixlar än din som sammantaget uppvisar sämre återgivning av detaljer. Och det är detaljupplösningen som är av vikt inte antalet pixlar. Här skiljer sig kameror åt beroende på aa-filter, inlagd skärpning, optik, skakningsoskärpa genom handhavarfel mm,
Erfarenhetsmässigt betyder det att din kamera duger mycket väl till en A4, Du kan interpolera upp antalet pixlar=fuskar lite med upplösningen vilket inte märks i slutändan.
Mikael

PS för att ge ett konkret exempel. Flertal skolfotoföretag använder sig av Fuji S2 S3 och ställer kameran på det som motsvarar 3.2Mpix och gör därefter 20 x 30 kopior. Jag har aldrig hört någon klaga på upplösningen vad det gäller porträtten.

Senast ändrad:
Beror ju på vad bilden skall användas till.. vilken typ av tryck..

Dagstidningstryck klarar du med långt mindre än 6mp.

Se till att utnyttja hela formatet när du fotar. Beksär i kameran och inte efteråt, om du inte måste såklart;)

Jag har producerat superkvalitet med min 1D (4,15mp) upp emot A3.. och då menar jag typ OK utställningskvalitet!
Å andra sidan så har ju 1D större pixlar som kanske är bättre att interpolera upp..

Det har ju också med betraktningsavstånd att göra.
Du kan lätt producera bilder med flera meters bredd från din nikon 6mp.

Till tidning oavsett typ av tryck så kommer du långt med 6mp.. jag hade kännt mig trygg med mina 4,15mp..

Men såklart, mer är som regel bättre eftersom man såklart har "mer att gå på".

Fota på!

MVH Niclas,

Så ifall bilden är bra i sig så är det möjligt att få ut en bättre A4 bild?
Jag är ju väldigt ny inom foto så jag uppskattar er hjälp!

Jag har gjort 30x45 cm förstoringar från min fd D70 och de upplevdes som knivskarpa även granskade från 10cm. Men då var orginalet mycket skarpt och jag interpolerade i photoshop och skrev ut på crimson. Idag fick jag en 60x40cm lambdautskrift från crimson tagen med en D200 (10Mp) och ärligt talat hade den kvaliten funkat i de flesta tidningar.

Den stora frågan är nog egentligen vilken typ av tidning det är men om bilden är i bra kvalité i orginal skulle jag säga att den räcker till för 95% (förmodligen mer) av alla tidningars krav vid A4 förstoring. Optiken kan nog däremot göra en skildnad

Ja t ex dagstidningar har ju ganska lågt dpi emedan lite mer påkostade inredningsmagasin, arkitekturtidsskrifter, fotokonsttidningar mfl har betydligt bättre kvalité på såväl papper som färg och tryckteknik.

De flesta magasig har inte bilder som är så stora som A4,, bara undantagsvis.

Mät upp de bilder som ligger på plats typ 3 på en 10gradig skala där 1 är störst och 10 är de minsta.. så ser du att dessa bilder helt klart ligger inom A4,formatet..

Krånglade jag till det nu?

hehe, jaja

Fota på med 6mp och satsa på fullstora kvaltietsfiler i RAW,, då är det inget problem alls.

MVH Niclas,

Katlinka skrev:
Hallå!
På Nikon D50 finns det 6,1 MP och en del säger att det är för lite för att kunna ha med i en tidning i A4 format.. Medans andra har pratat om att man måste förbättra bilden väldigt mycket..
Jag har alltid trott att en bild tagen på 5 mp kunde förstoras till A3 utan försämring av kvaliten..
Vem har fel?
Det kan ju hända att bilden behöver beskäras, låt oss säga 50 crop. Då kan 6 mega pixel vara lite för lite. Jag antar att beskärningen kan vara en viktig faktor i sammanhanget. Om inga bilder behövdes beskäras så skulle förmodligen väldigt få vara i behov av mer än 6 mega pixel. Men så är ju inte fallet i dagens fotografi, utan beskärningen är för många ett livsnödvändigt redskap som räddar många bilder. personligen så upplever jag stor skillnad mellan 6 och 10 mega pixel vid beskärning av bilder.

Ja det är alltid viktigt, enligt mig.

Dels för kvaliteten men också för att på plats vara mer medveten om hur saker blir placerade inom formatet.. Där är sidorna en räddning, en räddning eftersom vi har frihet där inne och att vi inte behöver drass med det som kan lämnas utanför.

Fotografen lämnar ute detaljer för att rengöra situationen från onödiga och kanske störande detaljer, på samma gång så lägger målaren till det som är nödvändigt. Båda jobbar visuellt och tvådimensionellt men liksom omvänt.

När vi kommunicerar visuellt så utnyttjar vi formaten för att liksom poängtera och tydliggöra de motivelement vi väljer att visa.
Därför så är det enligt mig extra viktigt att ta hänsyn till det fulla formatet.
Men visst kan man jobba utifrån en senare beskärning MEn det är långt svårare.

MVH Niclas,

Hej!

Jag tog en bild med D50 som jag utnyttjade halva bilden på och blåste upp till 50 x 75. Framkallade på Crimson som ett test och blev förbluffad över hur bra den blev.

Så nu kommer det bli mera bilder på väggarna hemma.

Det enda som störde mig var att pappret var större än 50 x 75 snarare 51 x 78 eller något sådant.

mvh
agron

ja 6 är för lite - typ

Det beror i och för sig vad det är för tidning vi pratar om - men de flesta kör snarlika kvalitetskrav och i dessa fall får du interpolera (alltså dra upp) bilden ganska mycket.

Nu funkar dett för det mesta men varje litet fel som du har på bilden förstoras med bilden - brus, oskärpa, sensor damm etc.

dessutom blir det inte bra på riktigt om du dessförinnan har ttagit bort en del av bilden

testa i alla fall att dra upp den men använd ps2 eller ett anpassat resize program.

kom ochså ihåg att inte göra några som helstt editeringar före du upsizar

jag har sålt en del d70 bilder men helt ärligt har jag lagt många flera åt sidan för jag inte tyckt de räkte i upplösning.

personligen anser jag att när vi nu hamnar i 10 - 14 megapixel registret har vi en nivå som fungerar på alla sätt

de som känner att det är jobbigt att behöva uppgradera hela tiden kommer nog att bli ganska nöjda när de ser hur bra kvaliteten är i 10+

------------
http://stock-photo.blogspot.com

När Nikon D1 kom var det många proffs som bytte från analogt till digitalt. Frågan som var helt avgörande för de flesta var: "Räcker upplösningen till en snygg tidskriftsframsida?" och svaret blev ja! Det är möjligt att man skärpt kraven i takt med den förbättrade tekniken, men 2,7 megapixel räcker långt. Om man interpolerar en aning blir det en grymt snygg A4. Din kamera har mer än dubbelt så många megapixel...

Många professionella actionfotografer använder forfarande Nikon D2H med 4,2 megapixel. Det skulle de inte göra om det inte gick att sälja bilden som tidningsframsida.

Det är möjligt att du ser skillnad mellan 6 och 12 megapixel på en A4, men du får syna detaljerna extremt noga. Testa gärna att jämföra utskrifter i 200 och 300dpi! Skillnaden är mycket marginell!

/Pontus

Re: ja 6 är för lite - typ

advof skrev:
Det beror i och för sig vad det är för tidning vi pratar om - men de flesta kör snarlika kvalitetskrav och i dessa fall får du interpolera (alltså dra upp) bilden ganska mycket.

Nu funkar dett för det mesta men varje litet fel som du har på bilden förstoras med bilden - brus, oskärpa, sensor damm etc.

dessutom blir det inte bra på riktigt om du dessförinnan har ttagit bort en del av bilden

testa i alla fall att dra upp den men använd ps2 eller ett anpassat resize program.

kom ochså ihåg att inte göra några som helstt editeringar före du upsizar

jag har sålt en del d70 bilder men helt ärligt har jag lagt många flera åt sidan för jag inte tyckt de räkte i upplösning.

personligen anser jag att när vi nu hamnar i 10 - 14 megapixel registret har vi en nivå som fungerar på alla sätt

de som känner att det är jobbigt att behöva uppgradera hela tiden kommer nog att bli ganska nöjda när de ser hur bra kvaliteten är i 10+

------------
http://stock-photo.blogspot.com
Det låter vettigt.
Jag tycker 12Mpixel är min hos en digitalkamera vilket motsvarar inskannad dia 50 ASA med 4000dpi, dvs nästa generation digitalkamra Nikon D300. Man kan skanna in en småbildsdia med 6000 dpi och få mer detaljer vilket borde motsvara 18 Mpixel. Dvs nästa generation nikon proffskamra D3X. Här någonstans går gränsen för inskanning av småbildsdia.

Re: Re: ja 6 är för lite - typ

esbtse skrev:
Det låter vettigt.
Jag tycker 12Mpixel är min hos en digitalkamera vilket motsvarar inskannad dia 50 ASA med 4000dpi, dvs nästa generation digitalkamra Nikon D300. Man kan skanna in en småbildsdia med 6000 dpi och få mer detaljer vilket borde motsvara 18 Mpixel. Dvs nästa generation nikon proffskamra D3X. Här någonstans går gränsen för inskanning av småbildsdia.

Du kan scanna en småbild i ca 6000dpi men då skall du ha kameran på stativ samt ha en toppglugg för att se skillnader mellan 4000 och 6000dpi. Brytpunkten=max upplösning är just ca 6000dpi för en rätt exponerad dia vilket har visat sig i flertal praktiska tester.

Detsamma gäller bilder tagna med digitalkameror, de extra pixlarna gör oftast ingen nytta om inte kameran står stadigt på stativ, skakningar är ett utmärkt aa-filter och luddar till även om vi uppfattar bilden som skarp

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS