Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
72 dpi från Canon 20D
- Trådstartare Bjucke
- Start datum
Krille
Aktiv medlem
Det går inte att ställa om och det spelar heller ingen roll. Bildens upplösning räknat i dpi betyder ingenting för tryckkvaliteten. Det enda viktiga är att den är tillräckligt stor, räknat i MB (och ej interpolerad till denna storlek). Däremot är det irriterande att Canon väljer 72 dpi som utgångsupplösning eftersom bilderna blir så förbannat stora på skärmen när man öppnar dem och isynnerhet om man ska skicka dem obehandlade i ett e-mail. Borde vara 200 eller 300 dpi istället.
stone
Aktiv medlem
ulltand skrev:
Ngn som vet varför det finns ett sådant värde öht?
I princip det enda är väl att de skall bli i "rätt storlek" då man monterar in dem i tex indesign eller quark.
även de fysiska måtten i diverse bildinfo får ju mer eller mindre realistiska värden med.
ulltand
Aktiv medlem
Anade att det var enda anledningen. Jag jobbade en hel del med PageMaker en gång i tiden...stone skrev:
I princip det enda är väl att de skall bli i "rätt storlek" då man monterar in dem i tex indesign eller quark.
Och när man klistrade in bilder så lade de sig olika beroende på dess storlek per tum. Oerhört irriterande!
Jag gjorde då fyrfärgsannonser i PageMaker (helsides i 260-300 dpi-tidningar). Vad använder man i dag? Photoshop rakt av, eller?
raderad12
Aktiv medlem
kmelin skrev:
har en känsla av att det är för att en monitor inte klarar mer än 72dpi, men vet inte mer än er andra![]()
Det där hör till PC barndomen, när skärmarna inte kunde ändra upplösning, idag ligger de flesta mellan 80 - 100 PPI beroende på inställning. Tro inte på myter, ta fram tumstocken å räkna själv vettja, mät din skärm, kolla vilken upplösning du kör (t ex 1024x768), dela sedan det större talet med hur många tum bred din skärm är (själva visningsytan).
Ni med *nix maskiner kan testa följande kommando:
"xdpyinfo | grep dots"
Själv har jag 81x81 på min 17 tummare som jag kör i 1024x768.
Det slarvas dock mycket med begreppen DPI och PPI.
PPI = Pixels per inch.
DPI = Dots per inch, vilket har med skrivare att göra, som bekant så brukar det vara 3 färger, vilket betyder att det går åt 3 dots för att åstadkomma det en pixel visar på skärmen.
Senast ändrad:
Bjucke
Aktiv medlem
Besked från Canon
Jag pratade med Canons kundservice i dag och fick reda på att ändringen från 180 dpi på 10D till 72 dpi på 20D har skett på "användarnas önskemål" och inte går att göra något åt. Det blir till att köra med makron i Photoshop eller automatisera på annat sätt i arkivprogrammet.
Korkat är det i alla fall. Vem skriver ut i 72 dpi? Vem förminskar en bild i layouten så att en 72 dpi-bild får plats i bildramen?
Jag pratade med Canons kundservice i dag och fick reda på att ändringen från 180 dpi på 10D till 72 dpi på 20D har skett på "användarnas önskemål" och inte går att göra något åt. Det blir till att köra med makron i Photoshop eller automatisera på annat sätt i arkivprogrammet.
Korkat är det i alla fall. Vem skriver ut i 72 dpi? Vem förminskar en bild i layouten så att en 72 dpi-bild får plats i bildramen?