Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
AF-finjustering på D7000?
- Trådstartare ramses2
- Start datum
Gucco
Avslutat medlemskap
Justering
Jag kan bara tala för mig själv, min K200D var oskarp med Pentax FA 35mm f2. Den skickades till Kameraservice och kom åter med det absolut krispigaste skärpa. Min K5 var oskarp med Pentax FA 35mm f2 och skickades till Kameraservice. Därifrån till belgien där hela mjukvaran i kameran byttés ut på garantin. Där är nu skarp, men då jag kör ISOtal från 3200-12800 (utan blixt) inte lika krispig som K200D med blixt. Eventuellt kommer jag att finjustera kameran med Focus21(http://focustestchart.com/focus21.pdf) något. Det är vanligt att behöva justera objektiven mot kameran ja. Ibland räcker det inte och kameran behöver professionell omvårdnad
Jag kan bara tala för mig själv, min K200D var oskarp med Pentax FA 35mm f2. Den skickades till Kameraservice och kom åter med det absolut krispigaste skärpa. Min K5 var oskarp med Pentax FA 35mm f2 och skickades till Kameraservice. Därifrån till belgien där hela mjukvaran i kameran byttés ut på garantin. Där är nu skarp, men då jag kör ISOtal från 3200-12800 (utan blixt) inte lika krispig som K200D med blixt. Eventuellt kommer jag att finjustera kameran med Focus21(http://focustestchart.com/focus21.pdf) något. Det är vanligt att behöva justera objektiven mot kameran ja. Ibland räcker det inte och kameran behöver professionell omvårdnad
j2^
Aktiv medlem
min fråga är om det är vanligt att man måste göra justering?
Är det det man har läst om fram/bak fokus?
Pär
Det är dessvärre allt för vanligt, och ja det har att göra med front/bakfokusproblematiken.
Jag har fått kalibrera alla mina objektiv innan jag varit riktigt nöjd (Då har jag ändå enbart vad Nikon kallar för "proffsprylar")
Jag har dock inte kalibrerat själv, utan låtit Lasses Kameraservice göra det. Problemet med mikrojusteringen är att den enbart justerar på en punkt vad gäller avstånd och brändvidd, medan ett servicecenter (vad jag har förstått det) kan göra profileringar/justeringar på flera punkter.
Helmetrock
Aktiv medlem
Har du riktiga problem med fokus är det bättre att lämna in kameran till Nikon eller Lasses kameraservice.
De har helt andra möjligheter att justera än vad du har, de kan också justera kameran vilket du inte kan göra själv alls. Med mikrojusteringen kan du bara ställa en punkt på ett visst avstånd och en viss brännvidd, men fokusfel kan variera över avstånd och brännvidd.
Jag lämnade in min D300s och 6 objektiv på Lasses i vintras, det visade sig att mina fokusproblem berodde nästan bara på att spegeln eller något var felställd, nästan alla objektiven var bra justerade från fabrik.
De har helt andra möjligheter att justera än vad du har, de kan också justera kameran vilket du inte kan göra själv alls. Med mikrojusteringen kan du bara ställa en punkt på ett visst avstånd och en viss brännvidd, men fokusfel kan variera över avstånd och brännvidd.
Jag lämnade in min D300s och 6 objektiv på Lasses i vintras, det visade sig att mina fokusproblem berodde nästan bara på att spegeln eller något var felställd, nästan alla objektiven var bra justerade från fabrik.
Mankan G
Aktiv medlem
Det är väl ingen som exakt vet hur vanligt det är. Nikons servicepersonal i Sverige säger att att den absolut vanligaste reparationen de gör på "finare" kameror. Thom Hogan som är en känd Nikonkännare påstår att 7% av alla levererade kameror (Nikon) måste justeras.
Mörkertalet är förmodligen stort. Många märker förmodligen ingenting. I mitt fall så har jag fått lämna in samtliga 6 DSLR för justering och 14 av 15 AF-S objektiv.
Jag har haft allt från nästan accpetabel till grav felfokus. 2 meter fel på 4 meters avstånd är i mesta laget för mig
. Eller 85/1,4 som konstant fokuserar på axeln istället för på ögat. 70-200 som frontfokuserar på 70mm och bakfokuserar på 200 mm.
Det går att fixa till. Samtliga av mina prylar har blivit 100% efter justering hos Lasses kameraservice. Att justera själv fungerar däremot INTE trots möjligheterna i kameran. Systemet kan som sagt fokusera olika fel på olika brännvidder men även på olika avstånd och den inbyggda justeringen klarar inte av detta.
Mörkertalet är förmodligen stort. Många märker förmodligen ingenting. I mitt fall så har jag fått lämna in samtliga 6 DSLR för justering och 14 av 15 AF-S objektiv.
Jag har haft allt från nästan accpetabel till grav felfokus. 2 meter fel på 4 meters avstånd är i mesta laget för mig
Det går att fixa till. Samtliga av mina prylar har blivit 100% efter justering hos Lasses kameraservice. Att justera själv fungerar däremot INTE trots möjligheterna i kameran. Systemet kan som sagt fokusera olika fel på olika brännvidder men även på olika avstånd och den inbyggda justeringen klarar inte av detta.
j2^
Aktiv medlem
Vad kostar en justering på Lasses? Tar de även sigma osv?
Enbart Nikon såvittjagvet.
Jag har alltid fått mina justerade gratis, eftersom jag som regel dykt upp med mina objektiv/hus ett par dagar efter att jag köpt dem, och därmed har de gått på Goodwill.
Helmetrock
Aktiv medlem
Jag tror jag fick ge under 500 kr för hus och objektiv. Det var ett Tamron de inte tog alls, ett Nikon AF som inte går att justera och fyra Nikon AF-S som de justerade. Jag skulle inte tro att något av dem gick på garantin eftersom de antingen är gamla eller köpta utomlands allihop. Jag visade iallafall inga kvitton och de frågade inte efter det heller.
Ring dem och fråga vad de ska ha annars! De är riktigt trevliga. Har du något annat problem kan du ta upp det då också, de bytte minneskortsluckan för materialkostnaden när jag ändå hade kameran inne hos dem.
Ring dem och fråga vad de ska ha annars! De är riktigt trevliga. Har du något annat problem kan du ta upp det då också, de bytte minneskortsluckan för materialkostnaden när jag ändå hade kameran inne hos dem.
mattias_onlajn
Aktiv medlem
Min d7000 är alldeles ny och jag känner efter helgen att bilderna som är tagna med autofokus är så skarpa som de borde vara. Justering av detta bör väl gå på garantin? Och då undrar jag om det är säljstället, fotokungen, eller nikon man skall vända sig till?
b1967
Aktiv medlem
jag har haft fokusproblem med min D7000 och AF-finjusteringen är bara skit om man har zoom-objektiv. Visst, det kan bli skarpt på en brännvidd men så kan det till och med bli värre på en annan så det funkar nog bara på objektiv med fast brännvidd.
Jag skickade in min kamera till Nikon och de finjusterade den utan att använda AF-finjusteringen i kameran och nu är den kanon.
Jag hade ett sigma-objektiv som inte var helt hundra efter att jag justerat kameran så det skickade jag in till sigma och de gjorde en justering på det så att det nu också är perfekt.
Slutsats: pilla inte med af-finjusteringen, skicka in grejerna.
Jag hade kontakt me nikon via deras supportchat först och de är väldigt bra att ha att göra med, det kostade inget att få kameran justerad.
Sen hur man skickar kameran har ingen betydelse, lämnar man in den där man köpt den skickar de ändå in den till nikon. Det är smidigare att lämna in kameran där man köpt den så slipper man själv ansvara för att skicka den.
Jag skickade in min kamera till Nikon och de finjusterade den utan att använda AF-finjusteringen i kameran och nu är den kanon.
Jag hade ett sigma-objektiv som inte var helt hundra efter att jag justerat kameran så det skickade jag in till sigma och de gjorde en justering på det så att det nu också är perfekt.
Slutsats: pilla inte med af-finjusteringen, skicka in grejerna.
Jag hade kontakt me nikon via deras supportchat först och de är väldigt bra att ha att göra med, det kostade inget att få kameran justerad.
Sen hur man skickar kameran har ingen betydelse, lämnar man in den där man köpt den skickar de ändå in den till nikon. Det är smidigare att lämna in kameran där man köpt den så slipper man själv ansvara för att skicka den.
j2^
Aktiv medlem
Hur funkar det med garantier om kameran är köpt i USA, man har ingen chans att få den fixad i Sverige då?
Nej. Inte om inte Nikon gör det av goodwill.
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/9677/~/usa-warranty-honored-in-other-countries?
Helmetrock
Aktiv medlem
Jag köpte min D7000 i USA i somras och upplever att AF inte funkar till 100% som jag vill. Ju längre brännvidd desto tydligare syns fokusfelet. Hur funkar det med garantier om kameran är köpt i USA, man har ingen chans att få den fixad i Sverige då?
Knappast gratis, men det är ju inte mer än några få hundralappar för kamera plus flera objektiv det handlar om.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Hej!
Har köpt D7000 och håller på att läsa igenom manualen då jag kom till sidan där det står om AF-finjustering,min fråga är om det är vanligt att man måste göra justering?
Är det det man har läst om fram/bak fokus?
Pär
Någon skrev att det finnns en uppskattning om att 7% behöver göra en justering. Det är alltså så att de allra flesta inte behöver göra det.
Någon refererade till en focustestchart. En informativ skrift som tyvärr visar en icke helt tillförlitlig testmetod. Dels brukar andra metoder anse att avståndet till föremålet ska vara 50*brännvidden. Alltså 2,5 meter för ett 50 mm. Dels ska föremålet vara absolut plant i förhållande till sensorn. Du kan inte prova AF mot ett lutande plan. Hela uppsättningen måste också garantera att inte AF-sensorn fångar någonting annat än det som ska bli i fokus. En AF-sensor är större än markeringen i sökaren. Det är helt möjligt, och helt tekniskt rätt, att fokus råkar hamna på något annat än det fotografen avsåg, om AF-sensorn snappar upp något kontrastrikt någonstans inom sitt område..
Innan du går ner dig i träsket av AF-oro så använd din kamera - tro på den - och du ska se att bilderna blir bra. OM du mot förmodan märker att flertalet bilder har fokus på fel ställe, trots att du varit noggrann när du tog bilden. Då kan du börja grotta i detta.
Jag har en uppfattning om att AF-trådarna på FS är fler på vintern, när mörkret ligger över landet. Då fotograferar vi på större bländare och med längre slutartider. Saker som negativt påverkar möjligheten till knisterskapra bilder.
Infogar en bild (100% crop) som visar hur fel det kan bli trots att AF gör helt rätt. Jag trodde att jag satte fokus på bäret (fokusramen markerad med rött). Men kameran hittade bättre kontrast på bladet en bit bakom. Fel för mig. men tekniskt riktigt. AF gör precis vad den ska.
Petter ...
Bilagor
stregnil
Aktiv medlem
Så exakt hur gör ni?
Jag har köpt ett Sigma EX 70mm 2.8 Macro som är känt för att vara väldigt skarp... men jag känner att den inte är helt 100. Men hur noga kan man vara, var går gräsen för fel fokus?
Jag läste en artikel där man kunde skriva ut en sida och sedan plåta i 45 graders vinkel, men här i tråden får man rådet att inte testa i lutande plan.
Så... hur gör ni för att testa, och hur känslig kan man vara? (kan tillägga att jag nog är lite skärpe-hitler)
Tack på förhand!
Jag har köpt ett Sigma EX 70mm 2.8 Macro som är känt för att vara väldigt skarp... men jag känner att den inte är helt 100. Men hur noga kan man vara, var går gräsen för fel fokus?
Jag läste en artikel där man kunde skriva ut en sida och sedan plåta i 45 graders vinkel, men här i tråden får man rådet att inte testa i lutande plan.
Så... hur gör ni för att testa, och hur känslig kan man vara? (kan tillägga att jag nog är lite skärpe-hitler)
Tack på förhand!
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Enklast är väl att fotografera något kontrastrikt (väl beslyst) med kamerans vanliga AF.
Se till att använda största bländare och habra lyse så att slutartiden blir kort.
Ta sedan en likadan bild men använd liveview.
Jämför sedan bilderna. Skiljer det i skärpa så har du bekymmer och bör lämna in.
LiveView använder kontrastfokus direkt på sensorn så den blir så skarp som det kan bli.
Testa på olika avstånd, och på olika brännvidder om du har zoom.
Petter ...
Se till att använda största bländare och habra lyse så att slutartiden blir kort.
Ta sedan en likadan bild men använd liveview.
Jämför sedan bilderna. Skiljer det i skärpa så har du bekymmer och bör lämna in.
LiveView använder kontrastfokus direkt på sensorn så den blir så skarp som det kan bli.
Testa på olika avstånd, och på olika brännvidder om du har zoom.
Petter ...
stregnil
Aktiv medlem
Jag ställde min D7000 på en bönsäck på mitt skrivbord och lutade den ca 45grader nedåt mot en stol där jag lade utskriften.
Avståndet var ca 80cm och här är resultatet i form av 2 bilder: http://www.flickr.com/photos/lingerts/sets/72157627769219593/
Rummet hade dålig belysning, och läget var kanske inte optimalt
Avståndet var ca 80cm och här är resultatet i form av 2 bilder: http://www.flickr.com/photos/lingerts/sets/72157627769219593/
Rummet hade dålig belysning, och läget var kanske inte optimalt
Gucco
Avslutat medlemskap
Fokus
Petter visade på ett utmärkt sätt i sitt inlägg, vad som händer mig i svagt ljus utan blixt. Jag plåtade ikväll i ett kök, med fläktbelysning samt taklampa tänd (ingen blixt). Fokuspunkt på människorna i rummet vid spisen, autofokus fann fläktbelysningen... och åsidosatte min fokuspunkt. Skärpan hamnade på kaklet under fläkten. Då jag inte har dessa problem i dagsljus tror jag Petter är inne på någonting intressant.
Petter visade på ett utmärkt sätt i sitt inlägg, vad som händer mig i svagt ljus utan blixt. Jag plåtade ikväll i ett kök, med fläktbelysning samt taklampa tänd (ingen blixt). Fokuspunkt på människorna i rummet vid spisen, autofokus fann fläktbelysningen... och åsidosatte min fokuspunkt. Skärpan hamnade på kaklet under fläkten. Då jag inte har dessa problem i dagsljus tror jag Petter är inne på någonting intressant.