Annons

AF-finjustering på D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var hittar man pappret du testat emot. Går det att ladda ner o skriva ut kanske????

Ta ett vanligt linjerat A4, markera en rad och fokusera på den, det behöver inte vara så komplicerat :)

Dock fins det en del problem med att testa på ett lutande motiv, man kan inte vara riktigt säker på exakt var på linjen kameran fokuserar eftersom fokussensorn är rätt stor.

Det är inte lika enkelt, men försök sätta upp kameran rakt med ett motiv parallellt mot den. Sedan sätter man på något sätt upp papperet i 45° med den markerade linjen exakt i framkant på motivet man fokuserar på. Då kommer kameran att fokusera exakt på mitten av linjen eftersom den egentligen fokuserar på ett parallellt motiv.

Nu har jag kämpat med min AF - finjustering och hittat en riktigt bra skärpa...
Jag har fått ställa justeringen på -18 för att det ska bli riktigt bra.

Min undran är om jag ska behålla det så, eller det är läge att lämna in glugg och kamera för justering. Objektivet (Sigma EX 70mm 2.8 Macro) köptes i fredags på Rajala, och huset är köpt på samma ställe i våras.

Just denna glugg är känd för att vara knivskarp.

Vad tycker/tror ni?

Nu har jag kämpat med min AF - finjustering och hittat en riktigt bra skärpa...
Jag har fått ställa justeringen på -18 för att det ska bli riktigt bra.

Min undran är om jag ska behålla det så, eller det är läge att lämna in glugg och kamera för justering. Objektivet (Sigma EX 70mm 2.8 Macro) köptes i fredags på Rajala, och huset är köpt på samma ställe i våras.

Just denna glugg är känd för att vara knivskarp.

Vad tycker/tror ni?

OM det är riktigt bra (så att du är nöjd) även på olika avstånd så ska du väl inte behöva lämna in den. Men risken finns att du har lyckats få till AF att funka bara på ett enda avstånd. Och det duger ju inte.

Jag gjorde själv ett test med min zoom för någon vecka sedan. Satt en kväll med vanliga takbelysningen. Drog upp kontrasten maximalt på "bildstilen" för att se resultatet tydligare direkt i display. Testade på tre olika avstånd, och vid fyra olika berännvidder. Kom fram till att en justering på +5 gav super-resultat på alla 12 testfallen.
Nästa dag i dagsljus kunde jag konstatera att allt jag fotade blev oskarpt. Riktigt oskarpt. Drog tillbaka AF-justeringen till 0 igen, och sedan var det som det skulle.
Nu har ju inte jag en Nikon. Så mina resultat kanske inte går att generalisera till din situation. Men det var ju riktigt skumt hur AF kunde bete sig så annorlunda i sämre beslysning. Och ändå med sådant konstant fel att jag kunde justera bort det.

Petter ...

Oskarpt i dov belysning

Jag har precis likvärdigt erfarenhet med min K5.
I riktigt dov belysning kunde jag dra upp justeringen till +10, det gav skärpan på rätt ställe. I dagsljus var jag tvungen att ta tillbaka justeringen till 0.

Olika ljus bryts ju olika så visst kan det ge skillnader, men det ska kompenseras av kameraelektroniken när allt fungerar. Jag vill minnas att Pentax K5 hade problen med felfokus i glödlampsljus i början.

Firmware

Javisst, K5 har haft ett känt problem med detta i glödlampsljus. Den senaste uppdateringen ska korrigera för detta. Mitt hus var på justering tillbaka till fabrik, mjukvaran byttes ut..

ANNONS
Götaplatsens Foto