Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tekniktrötta grabbar och tjejer?

Jag är övertygad om att de allra flesta som sysslar med foto vill kunna koncentrera sig på bilder och fototekniken och inte tekniken i sig kring fotografisk hård och mjukvara. Jag läste följande på SFF:s sida (Svenska Fotografers Förbund):

Citat:
"Läste inslaget om att drunkna i teknik och känner verkligen igen mig. Det går inte en vecka utan att jag förbannar all teknik jag måste ha för att kunna "ta lite bilder". Vi sitter verkligen i teknikföretagens nät och det känns frusterande, tycker jag. Ny kamera kräver ny programvara som i sin tur tur kräver ny dator... När väl alla nya programvaror installerats visar det sig ändå att dessa inte är uppdaterade för min nya kamera. Så istället för att göra min grej, dvs fotografera, måste jag lägga tid och pengar på att improvisera för att kunna använda min nya utrustning.

Eftersom vi lever i den digitala världen förutsätter våra kunder att allting ska gå snabbt och inte kosta något. För mig innebär den nya tekniken större kostnader än jag hade på filmens tid. Kostnader som, åtminstone jag, har svårt att försvara gentemot mina kunder. Än mindre täcka all tid jag tvingas lägga på strulande teknik och program.

Även om den nya tekniken öppnat massor med nya möjligheter till kreativitet så känns det emellanåt som att det var bättre förr...

Billy Lindberg
Tekniktrött fotograf
(slut citat)

Jag själv och många med mig är så pass yrkesskadad efter i princip ett helt yrkesliv i olika tekniska verksamheter att jag nog inte vet av något annat förhållningssätt än det jag har - men de som kommer från annan icke teknisk bakgrund och egentligen avskyr teknik i sig - Huvva som de säger i Norrland att behöva bry sig om allt teknikstrul bara för att man vil ta några bilder.

Inte minst denna tråden visar väl i blixtbelysning att fotografer som både Mikael och Lennart ser sig tvingade att gå till botten med teknikstrul för att få ordning på sina personliga utrustningar som de är i behov av för att tjäna sina pengar. Att sedan deras kunder fullständigt skiter i att de tvingats lägga 100-tals timmar på att bena ut AF-problemen i sina resp. kameror visar väl att det börjar bli dags med andra typer av ekonomiska kalkyler än de många säkert gör idag. Skulle man använda en ansats för TOC (Total Cost of Ownership), inkluderande teknikstrultid på fotoutrustningar (hur nu det skulle gå till), så kanske både Canon och andra skulle få betydligt mer bråttom att fixa de problem folk uppenbarligen upplever sig ha med exv. AF.

Delcitat ur citat ovan:
"När väl alla nya programvaror installerats visar det sig ändå att dessa inte är uppdaterade för min nya kamera. Så istället för att göra min grej, dvs fotografera, måste jag lägga tid och pengar på att improvisera för att kunna använda min nya utrustning. " (slut citat)

Kanske dags för ett standardiserat RAW-format trots allt, som hjälp till de som ruttnat på problem som dessa. Har man ett sånt format behöver man aldrig mer tänka på problem av denna typ i alla fall. Mer tänker jag inte säga i denna fråga.

I övrigt tycker jag man ska ta det tidstapp och andra kostnader den strulande tekniken generer på största allvar. Jag kommer ihåg hur frustrerad en författare jag känner var när hans datorer, dataprogram och skrivare inte funkade som de skulle ihop. På den tiden var drivrutinsproblem mer standard än undantag. Han skrev ett långt brev till förtagsledningen i det företag som sålt datorer och skrivare till honom och som han tyckte inte klarade av att få sakerna att funka trots upprepade försök, nödlösningar samt ordentligt saltade fakturor. En passus löd ungefär så här: Jag är övertygad om att jag hade skrivit betydligt fler böcker med gåspenna än jag gjort med hjälp av era datorer och skrivare. Det är egentligen samma andemening i citatet som från fotografen ovan.
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Hej igen

Precis som med optik så tror jag att man skall ta sig en titt på hur ens egen kamera fungerar vad det gäller AF och kombinationen egen kamera samt ens egen optik om man tycker att detta är viktigt.


Det pågår nu flera 5dmk2 AF trådar på dpreview (allt fler har fått sina kameror)
och allt fler rapporterar liknande fenomen som vad denna tråd handlar om.
Givetvis finns även där svar från "dålig teknik" och till försök till djupare analys varför deras "keepers" har blivit färre till antal.


Efter justeringen av mina två kamerahus och objektiv så fungerar allt mycket bättre, själva AF i 5dmk2 är inte "världens" säkraste i jämförelse men fungerar nu bra.
 

nick_74

Aktiv medlem
Hej igen

Precis som med optik så tror jag att man skall ta sig en titt på hur ens egen kamera fungerar vad det gäller AF och kombinationen egen kamera samt ens egen optik om man tycker att detta är viktigt.


Det pågår nu flera 5dmk2 AF trådar på dpreview (allt fler har fått sina kameror)
och allt fler rapporterar liknande fenomen som vad denna tråd handlar om.
Givetvis finns även där svar från "dålig teknik" och till försök till djupare analys varför deras "keepers" har blivit färre till antal.


Efter justeringen av mina två kamerahus och objektiv så fungerar allt mycket bättre, själva AF i 5dmk2 är inte "världens" säkraste i jämförelse men fungerar nu bra.
Är dessa problem unika för just 5dmarkII eller har tex 1dsMarkIII samma problem.
Jag har en 1dMarkII och har aldrig upplevt några problem, men det skulle kunna bero på vilka objektiv jag använder och upplösningen på kameran
 

apersson850

Aktiv medlem
1Ds Mark III har ju inte samma AF-modul, så även om upplösningen är densamma är det inte nödvändigtvis så att den har samma fokuseringsvariationer.
 

Makten

Aktiv medlem
1Ds Mark III har ju inte samma AF-modul, så även om upplösningen är densamma är det inte nödvändigtvis så att den har samma fokuseringsvariationer.
Eftersom 5D-problemen uppenbarligen går att kalibrera bort, så torde de heller inte vara kameraspecifika. Det sitter väl klåpare nånstans i produktionen som inte vet hur man kalibrerar ordentligt, och varför skulle dessa inte också kunna göra fel med de dyrare modellerna?
 

Photocon

Aktiv medlem
Eftersom 5D-problemen uppenbarligen går att kalibrera bort, så torde de heller inte vara kameraspecifika. Det sitter väl klåpare nånstans i produktionen som inte vet hur man kalibrerar ordentligt, och varför skulle dessa inte också kunna göra fel med de dyrare modellerna?
Jag tror inte heller de är helt direkt kameraspecifika. Kanske mer "upplösningsspecifika" då man i stort sett använt samma AF som i gamla 5D.

Gjorde ett test nyligen med en lånad 5D vs 5DMkII. Det uppstod samma tendenser i gamla 5D vad gäller AF, men de är knappt synbara och förmodligen inget man ens skulle reflektrat över om inte denna tråd kommit igång.

Synbart blir det i alla fall vid uppsampling till MkII-storlek. Likaväl som nedsampling från MkII-storlek till 5D-storlek gör att man får leta efter variationen ordentligt.

OBS: Nu gäller denna jämförelse med ett 5DMkII-hus som justerats vad gäller korssensorn (precis som Risedals båda kamerahus).

Dessutom kan jag tillägga att min kalibrerade 1DsMkII (som nu är såld) också uppvisade variationer vid stativtagning mot kontrastrikt och väl belyst motiv.

Men jag har tagit det hela stegvis, precis som Mikael och utgått från korssensorjustering och därefter gått igenom glugg efter glugg och kan nu konstatera att AF inte längre utgör något problem att hänga upp sig på. D v s om man känner till dess svagheter vid vissa motiv och hur fysisk stor själva AF-sensorn är. För den stämmer inte riktigt med den lilla röda rektangeln i sökaren.
 

Candersson

Aktiv medlem
Lennart, jag har gjort samma erfarenhet och resa som du/Mikael och är som sagt numera nöjd med AF och mina gluggar.
Däremot har jag inte gjort några exakta tester vad gäller det här som du nämner om storleken på AF-området i förhållande till vad som syns i sökaren. Vilka iakttagelser har du gjort?
 

Photocon

Aktiv medlem
Lennart, jag har gjort samma erfarenhet och resa som du/Mikael och är som sagt numera nöjd med AF och mina gluggar.
Däremot har jag inte gjort några exakta tester vad gäller det här som du nämner om storleken på AF-området i förhållande till vad som syns i sökaren. Vilka iakttagelser har du gjort?
Jo, att AF-området sträcker sig lite nedanför rektangeln som markerar kryssensorn och liite mer på höger resp vänster sida. Området nedanför orsakade mig vissa besvär. Nästan som om assistpunkterna inom spotcirkeln var aktiva, även fast de inte var det och det rörde sig inte heller om Servo AF.

Så var det på mitt exemplar i alla fall. Minimalt kan tyckas men tillräckligt för att förvilla om jag plåtade en satans streckkodsflaska på ett bord och satte AF-markeringen nära bordskanten, typ i linje med den fast ändå precis ovanför. Höjde jag kameran bara liiiiite grann blev det perfekt. Testa själv. Ditt ex kanske är likadant, eller annorlunda. Tilläggas bör att det var hög kontrast horisontellt i bordskanten.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Niclas, jag har väldigt lite personlig erfarenhet med 5D2, men desto mer med två från början strulande 1Ds3.

Nu fungerar uppsättningarna vi har på jobb bra, allt utom 70-200/2.8 går "att lita på". 70-200 är också kalibrerat enligt konstens alla regler, men den "missar" mer än vad jag är komfortabel med - så jag undviker kombinationen. Detta kan vara strulande hus/objektiv-kommunikation, vilket inte är helt okänt i EF-systemet.

Med de objektiv som INTE strular så ligger AF väldigt konstant, det finns ingen speciell tendens till variation mellan ett par bilder i serie tagna från stativ mot samma mål.

Men 40D/50D och 450D har ganska stabila AF-moduler, det är inte så många som klagar på dessa. Jag vet att 40D fungerar bra av egen erfarenhet. Den har en betydligt bättre konstruerad AF-modul (än 5D2), från en rent teknisk synvinkel. Både 40D och 50D har faktiskt HÖGRE känslighet än 5D2 för fokusmissar - om man tittar på bilderna 100% crop på skärm (upplösning per mm är högre i cropkamerorna), och jag ser inga direkta problem med det kamerahuset.


Lennart:
Jag är inte helt säker på hur "förstadelen" av fokuseringsrörelsen påverkar - om man är så långt ifrån rätt fokus att F/2.8-sensorn överhuvud taget inte hittar så inleds ju rörelsen med den jättelånga vertikala 5.6-sensorn. Om kontrastkanten som denna sensor "fäster" på fortfarande är utanför 2.8-sensorns mätbara område vete katten vad kameran hittar på. Någon slags kompromisslösning måste den ju ta till, frågan är VAD. Enligt mina gissningar från ritningarna kan 2.8-sensorn bara läsa saker som ligger ca +/-20% i fokusavstånd.
 

Photocon

Aktiv medlem
Lennart:
Jag är inte helt säker på hur "förstadelen" av fokuseringsrörelsen påverkar - om man är så långt ifrån rätt fokus att F/2.8-sensorn överhuvud taget inte hittar så inleds ju rörelsen med den jättelånga vertikala 5.6-sensorn. Om kontrastkanten som denna sensor "fäster" på fortfarande är utanför 2.8-sensorns mätbara område vete katten vad kameran hittar på. Någon slags kompromisslösning måste den ju ta till, frågan är VAD. Enligt mina gissningar från ritningarna kan 2.8-sensorn bara läsa saker som ligger ca +/-20% i fokusavstånd.
Jomen, det låter logiskt. Ett 30 meter längre bort beläget objekt med horisontellt brädmönster (skratta inte: en sjöbod plåtad från min veranda) blev oskarp därför att en liten kvist från en nyponhäck hamnade i AF-områdets nederkant (man såg den inte ens i sökaren). Den växte vinklad och det blev knivskarpt fokus på den. Tilläggas bör att den ligger c:a 5 meter framför den horisontella brädmönstret.

Vet inte om jag missuppfattat dig, men så blev utfallet när jag granskade på skärmen. Höjde jag bara kameran någon millimeter (vilket jag gjorde, kanske 2) så blev det tilltänkta objektet skarpt. Detta skedde vid mulet väder och jag tror att det berodde på att kontrasten var högre i den diagonala kvisten än det gula brädverket. Vid skarpare belysning behöver jag inte vara så noggrann.

Jag mätte även upp sensorn, på det vis du tidigare rekommenderade mig, och kom till resultatet att den verkar "större" nedåt än markeringen för korssensorn anger.

Vänligen korrigera mig om jag är ute och cyklar, eller rentav sitter ensam därbak på en tandem.

mvh/Lennart
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nej, det var precis så jag menade.
Jag är osäker på vad kameran hittar på om den stora 5.6-sensorn säger "här är fokus ok" och skickar över stafettpinnen för fininställning till den mindre, men mer positionskänsliga 2.8-sensorn - som i detta fallet där den stora sensorn hittat en kvist på tvären långt innan sjöboden - säger "vad!? vardå!? nä...jag ger upp"

Det är lite konstigt med konstruktionen som utgår från en vertikal linje för att sedan LÄMNA ÖVER till en horisontell linje. En normal träläckad husvägg har ju bara kontrast i horisontell riktning.... En AF-punkt som består av ett komplett kors räknar ju på BÅDA sensorlinjerna samtidigt, och detta verkar mycket säkrare rent styrtekniskt anser jag iaf.

Om vi nu ska ta rent praktiska exempel ang. AF så hade det kanske räckt att du lutat kameran 5-10º när du fokuserade för att den skulle förstått att ignorera kvisten som var i vägen... Teknik är kul nästan jämnt, eller hur? :)

Jag tänkte på det här med sensorlinjer som inte är centrerade på markeringarna i sökaren, och det beror ju antingen på:
-att LED-skivan i sökaren sitter lite skevt - detta gör ingen skillnad för själva AF-sensorn öht.

eller:
-att AF-sensorn sitter snett, antingen hela paketet eller iaf något i strålbanan fram till prismaskivan precis innan själva sensorn.

Om det är alternativ 2 som stämmer så är det inte konstigt att horisontella/vertikala sesorlinjer inte stämmer överens med varandra (det vi lite felaktigt, men väldigt korrekt i beskrivande kallar för astigmatism). Om det är alt.1 så är det harmlöst - bara man vet om det.

[edit]
ytterligare meningslöst vetande - det finns inget sätt att veta vilket av alternativen det är.
 

Candersson

Aktiv medlem
Jo, att AF-området sträcker sig lite nedanför rektangeln som markerar kryssensorn och liite mer på höger resp vänster sida. Området nedanför orsakade mig vissa besvär. Nästan som om assistpunkterna inom spotcirkeln var aktiva, även fast de inte var det och det rörde sig inte heller om Servo AF.

Så var det på mitt exemplar i alla fall. Minimalt kan tyckas men tillräckligt för att förvilla om jag plåtade en satans streckkodsflaska på ett bord och satte AF-markeringen nära bordskanten, typ i linje med den fast ändå precis ovanför. Höjde jag kameran bara liiiiite grann blev det perfekt. Testa själv. Ditt ex kanske är likadant, eller annorlunda. Tilläggas bör att det var hög kontrast horisontellt i bordskanten.

Tack Lennart! Då är det samma indikation som jag fick när jag provade första gången på den där boxen med streckkoden. D.v.s. lite under centrumpunkten, nästan ända nere vid 2,8 punkterna, så var jag utanför boxen, eller rättare sagt framför boxen. Där fanns då i mitt fall en rutad gummimatta med bra kontrastförhållande både horisontellt och vertikalt. Det kan mycket väl förklara konstigheterna.
Se inlägg #405/#406.

Jag tror du är helt rätt på det i ditt inlägg ovan Joakim.
Tyvärr får vi väl aldrig reda på exakt hur kommunikationen och avgörandet görs. Synd, för det tycker jag hade varit himla intressant.
Hur som haver så har jag i alla fall lärt mig mycket i den här tråden. :)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag fick igår tillbaka mitt 70-200/2.8 is efter kalibrering.
Objektivet är klart bättre runt 200mm men fenomenet kvarstår med att skärpeplanet varierar dvs att om jag tar tre bilder efter varandra så får jag tre olika resultat.
Dessa variationer beror alltså på att AF ställer om sig före varje bild.
I och med ökad upplösning får nog Canon se över sin AF som verkar ligga efter Nikons AF prestanda ,jag har blivit kontakatad av ett antal sportfotografer som har dålig erfarenhet av sina 1dmk3, flera av dom har bytt till Nikon för att deras keepers inte är lika höga med Canon.
Jag har precis haft ett samtal med en hockey och fotbollsfotograf, han har tidigare gått tillbaka till 1dMK2 eftersom hans 1dmk3 inte gav lika bra resultat på sportarenorna han bevakar. (vilka skilnader är det i AF mellan dessa två modeller?)
Sportfotografen har nu använt Nikon sedan några veckor och han upplever att han får ca 80% skarpa bilder jämfört med sina Canon där det ligger runt 50-60%. Ungefär samma resultat som andra sport fotografer har uppgivit till mig och även vad Scanpix kom fram till vid sin evaluering av d3.

Nu är inte 5dmk2 någon sportkamera men vid ett jobb häromdagen upplevde jag samma sak som jag har upplevt många gånger med gamla 5d att AF inte vill låsa sig i situationer som jag vet att exv Nikon d2x klarar att låsa.
Att microjustera en zoom som ger tre olika skärpeplan är dömt att misslyckas eftersom AF fortfarande har för stort spel med tre bilder efter varandra.

serie av bilder efter varandra, kamera på stativ, 1/800sek bl 2.8 Canon 70-200 på 200mm bl 2.8, fortsättning på nästa sida
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Resultat av serien,skärpeplanet olika lagt,och möjligen inom den tolerans som Canon beskriver i sitt vita papper, se texten 300ml
Vid exv bedömning av ett objektiv så är det inte svårt att förstå att bilden till vänster skulle ses som ett bättre objektiv än bilden till höger.
 

Bilagor

matlep

Aktiv medlem
Resultat av serien,skärpeplanet olika lagt,och möjligen inom den tolerans som Canon beskriver i sitt vita papper, se texten 300ml
Vid exv bedömning av ett objektiv så är det inte svårt att förstå att bilden till vänster skulle ses som ett bättre objektiv än bilden till höger.
Låter du kameran fokusera om mellan varje bild eller är det tre tryckningar på kanppen efter varandra? Har du tumfokus eller af-lås på avtryckaren? One-shot eller Servo?

Nyfiken eftersom jag inte, vad jag kunnat se iallafall, får samma problem med min kamera. Men måste testa om jag vet hur du gjort.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Alla de prövningar jag har gjort går ut på att man tar tre bilder efter varandra. tryck, tryck , tryck.
Af med endast mittpunkt, enbildsläge, kamera på stativ.
I några fall har jag hållt handen framför för att objektivet skall få focusera om och återvända till målet.
I ovan nämda så har jag med vanliga avtrycket bara tagit tre bilder efter varandra i enbildsläge.Dvs tryck av en bild och upprepa detta tre gånger efter varandra eller mer.
Resultatet är alltså från kamerahus nr1 med Canon 70-200/2.8 is på 200mm och bländare 2.8, avstånd till målet är ca 10m
Jag kan bara konstatera att jag fortfarande får tre olika skärpeplan lagda med ovan kombination av objektiv och kamerahus.
Hur stor roll detta spelar i praktisk fotografering må var och en bedöma men skulle ett objektivs skärpa/upplösning bedömas utifrån en bild och den ligger fel i skärpeplanet så kan det få otrevliga konsekvenser då i jämförelse med ett annat likvärdigt objektiv som ligger helt rätt.
 
Senast ändrad:

matlep

Aktiv medlem
Nu har jag provat, prova och provat. Diskussionen som förts här har fått mig nojjig och tvivlande på min kamera.

Jag kan se att vissa av mina objektiv lider av fram eller bakfokus, speciellt zoomarna vid olika brännvidd. Så det säger jag inget om. Men jag har inte kunnat få det fel som du har på din kamera Mikael.

Bildexempel med 70-200 2.8 IS, Först hela bilden och sedan 100% utsnitt på fokuspunkten. Kameran har satt af likvärdigt på alla tre bilderna.

Jag har provat med 50 1.2L, 50 1.4, 70-200 2,8 IS och 24-70 2,8. Alla ger samma resultat.

Har jag en bättre grundjusterad kamera eller gör jag något fel?
 

Bilagor

Raderad36

Avslutat medlemskap
ANNONS