Annons

Alla med glasögon (närsynta)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
Men om du har dina linser.... ser du på både långt och kort håll då?

Me? Ja! Jag kan välja mellan endagslinser(nytt par varje dag), månadslinser(nytt par varje månad, ska göras rent varje kväll) och "årslinser"(tas bara ut vid behov). Just nu testar jag endagslinser i en vecka, men det passar nog inte mig (för torr luft på jobbet) så jag väljer egentligen mellan månads och årslinser. Årslinser är dyrare, men då blir jag så "rättsynt" som jag någonsin kan bli utan otäck operation.

/AnnaKarin

Man tackar för alla bra och fina svar =)

men då ni som har haft glösögon ett tag och kanske även bytt flertalet ggr. Vilket företag rekomenderar ni Jag var nu på Två blå...

Hustomten skrev:
Jag är så fruktansvärt gammal så jag använder två par glasögon. ett par "gåglasögon" för långt håll, och ett par "sittglasögon" för nära håll.
När jag fotar vet jag aldrig vilka jag har på mig, så jag vrider alltid om dioptrijusteringen på kameran. Helst fotar jag med "sittglasögonen" för då kan jag oxå se kameran med dess reglage skarpt, dock inte landskapet, om det är landskap jag fotar. Det kan jag bara se i okularet då.

det är ett elände med detta kan jag säga. Båda mina glasögon är fel på något sätt.

Kan ingen firma utveckla glasögon med AF så man slipper detta bytande.

Underbar målande beskrivning! Tvingades kväva skratten för att inte väcka sambon..

121an skrev:
Så nu funderar jag över hur gör ni som har glasögon och är närsynta. Använder ni er utav glasögon eller har ni köppt "glasöga" till okularet??

Jag stoppar i regel undan glasögonen när jag ska sätta igång och plåta.
Har tröttnat på att antireflexbehandlingen får repor eller att nu och då lyckas skita ned glasögonen genom att komma åt dem eller råka pressa dem mot kindbenet eller vad som nu kan hända.

Glasögon och plåtande med okularsökare är ett gissel.. ljusschakt och fokuseringsskiva det är andra grejjer det. =)

Ni som kör med linser då och då. Ni har inte oroat er för alla hemska åkommor kvällstidningarna varnar för?

Förresten är det skillnad mellan plastglas och glasglas vad gäller antireflexbehandlingens hårdhet och reprisk?

Re: Re: Alla med glasögon (närsynta)

Johan Okker skrev:
Glasögon och plåtande med okularsökare är ett gissel.. ljusschakt och fokuseringsskiva det är andra grejjer det. =)

Om bågarna är slitna är det inte alltid roligt att fotografera med ljusschakt.
Innan jag bytte bågar (och glas) tappade jag ofta glasögonen när jag hängde framåtböjd över min RZ.

Re: Re: Re: Alla med glasögon (närsynta)

mipert skrev:
Om bågarna är slitna är det inte alltid roligt att fotografera med ljusschakt.
Innan jag bytte bågar (och glas) tappade jag ofta glasögonen när jag hängde framåtböjd över min RZ.

=)
Say no more!!

Inte för att jag har glasögon, men det finns sportsökare, s.k. action finders, som man använder när man behöver längre avstånd till okularet, t ex med glasögon, med undervattenshus och när det bara måste gå snabbt. Jag vet att dessa finns till Nikon F3, F4 och F5, men säkert till andra hus också. Jag har en till F4:an, och jag använder den jämt istället för den vanliga. Helt underbar. Man förlorar Matrix-mätningen, men vad gör väl det. Svindyra att köpa nya, men kan hittas relativt billigt begagnat.

/Pontus

Jag tröttnade på mitt synfel... -7 höger och -7.5 på vänster i närsynthet och -0.5 astigmatism på båda ögonen.

Valde att operera mig med Zyoptics, när jag kollade synen sist så ser jag nu 1.0+ med vänster och 1.3 med höger. Båda samtidigt klarar jag rad som ger 1.5(altså typ 3 rader mindre än normalen).

Visst kostade det lite pengar, men det är verkligen någon som är livsförhöjade för någon som inte ens kunde läsa bussnumret om bussen så körde på honom.

Jag plåtar med glasögon. Tycker det funkar hyfsat och föredrar det framför att ta på och av hela tiden. Skulle jag gå utan glasögon skulle jag förmodligen gå in i stolpar och inte se vad jag ska fotografera. Min Nikon f801s har en bra sökare där jag ser hela bilden utan problem. FAn är lite sämre men helt ok.

Damocles skrev:
Jag tröttnade på mitt synfel... -7 höger och -7.5 på vänster i närsynthet och -0.5 astigmatism på båda ögonen.

Valde att operera mig med Zyoptics, när jag kollade synen sist så ser jag nu 1.0+ med vänster och 1.3 med höger. Båda samtidigt klarar jag rad som ger 1.5(altså typ 3 rader mindre än normalen).

Visst kostade det lite pengar, men det är verkligen någon som är livsförhöjade för någon som inte ens kunde läsa bussnumret om bussen så körde på honom.

Får man fråga vad det kostade???

-Mattias
Men hurru inte svära i forumet ;)

hehe, den här tråden får mig att minnas tillbaka lite.
fick dålig syn redan i femman (glasögonorm fick man höra) och vägrade ha glasögon.
så när jag var 16 och införskaffade min första egna kamera, en nikon FM2, så införskaffade jag oxå ett okular. det var inte perfekt för jag har oxå brytningsfel och det fixade inte okularet.
men jag såg hyfsat genom det och hade alltid kameran med mig, så jag kunde ta upp den och kika i den om det var nåt jag var nyfiken på att se. ;o)

numera har jag gått över till endagslinser. det är för mig det absolut bästa.
eftersom jag ibland tappar min högerlins (har jag alltid gjort ibland, oavsett linssort. jag har lite knepig form på ögat) när jag plåtar så kan jag ha med mig extra högerlinser.
glasögon är för mig no opiton. bara irriterande i vägen.

numera har mitt brytningsfel blivit värre men jag korrigerar det inte med linserna.
därför ser jag sämre när jag tittar genom kameran och förlitar mig nu på autofokusen.
ibland bra, ibland inte. som tur är kör jag digitalt nu och kan, om jag har tid, dubbelchecka skärpan på displayen.
när jag blir rik ska jag skaffa linser med fix för brytningsfelen oxå.

Låter som en bra affär Peter, nästa gång hinner du se numret på bussen som kör över dej... säg den glädje som varar...

Annars är det väl tur att det finns autofokus med ljudsignal (utifall man inte ser när autofokusen signalerar grönt ljus)

Oj oj! Så många som skrivit!

Jag har inte läst alla men jag vill ändå dela med mig av min lösning på problemet!

LINSER! ...man kan köpa såna dära dygnetrunt-linser, då behöver man aldirg ta ut dom (man sover med dom på)... Man blir (nästan!) som vilken normalseende männiksa som helst!

Annars kan du säkert köpa endagslinser eller bara ett par linser hos din optiker så att du kan testa...

//Eric

& här går jag & svär över dålig hörsel med dubbla hörapparater...

Av nån anledning så räknas hörselproblem av mitt slag (milt med normal hörsel med apparaterna) ofta som ett större handikapp än synnedsättning.

Den största skillnaden jag märkt i fotohänseende sen jag fick hörapparaterna är att jag idag hör slutaren på min D7i, bladaren har jag alltid hört...

Ursäkta snedsprånget...

/Larsa

Det är rätt intressant hur dom räknar handikapp. Jag kunde inte läsa någonting på lite mer än 10 cm avstånd, men då det finns glasögon är det inget handikapp uppenbarligen, så subvention av något slag är bara att glömma. Ung samma sak verkar gälla dom flesta hörselnedsättningar. Är du inte döv eller blind så klarar du dig fint.

Och med tanke på att den legala synskärpan för körkort är 0.5 på båda eller 0.75 på ena(om man bara har ett) så är det urbota. Det är skitdålig syn rent ut sagt, så jag undrar hur det faller in i nollvisionen igentligen.

Såg jag inte mer än 0.5 på båda skulle inte jag våga ge mig ut i trafiken iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto