Annons

Analogt vs. Digitalt?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Hittade ingen sensor som ens täcker 6x45...
De flesta verkar vara mindre än 4x4cm..
Men jag kanske inte tittade tillräckligt noga?

Så min fråga framstår obesvarad.
Jo 4*4, men det är ingen brännviddsförlängning vad jag fått veta av säljare och dylikt...

puppetm skrev:
Jo 4*4, men det är ingen brännviddsförlängning vad jag fått veta av säljare och dylikt...

Men vad händer då när jag slänger på min distagon och inte har tillgång till 6x6, utan maskar ner till 4x4? Vidvinkeln är plötsligt inte lika vid längre, ungefär som på småbildarna.

Eller för den delen, lek med tanken att jag sklle smaska på ett 4x4-chip på 4x5"-linhofen, vad blir kvar av en 90 super angulon då?

prinsen skrev:
Det där köper jag inte,

Det finns digitalprojektorer,

Jag gillar inte dessa vs-disskusioner men måste alltid försvara diaprojektorn, digitalprojektor, näää.

Du kan hosta upp några hundratusen på en sådan men kan ändå aldrig nå upp till en budgetdiaprojektor med småbildsdia.

Detta kommer säkert att förändras någon gång, när det sker så antar jag att dessa vs diskussioner är ett minne blott.

Mvh/Digitalfotograf Larsa som inte förstår varför man så hårdnackat måste försvara det media man använder...

Re: Re: Re: En annan sak.

Johan Okker skrev:
Det är just det... det finns ingen karaktär i bilden.. =)

Å fan...

*Tack, där fick jag förklaringen till att jag har problem med att få karaktär i mina bilder.*

God natt/Larsa

Summa sumarium av denna tråd, mer pajjer åt folket och mindre dia/digitalt...

Jag röstar för mer fotograferade, och mer kunskap :)

låsta former(pixel=fyrkant)
Eller rektangel då det nu går att använda avlånga pixlar också.

Och när man använder en upplösning så hög att det klart går att utläsa kornet ur filmen då behöver man inte direkt bry sig så mycket.

Har för mig att det räcker med runt 4900dpi för att kunna läsa ur alla detaljer(korn) ur en provia.

Frågan om mellanformat är lite tvetydig, visst du får ut mer info or ett mellanformatsneg, men om du ändå bara tar ut den på en 10x15 betyder det precis nada. Om du därimot använder typ mellanformatsdia eller dylikt och kör upp på en duk, då kan vi snacka. :D

ANNONS
Götaplatsens Foto