Annons

Anamorphic setup till M43 (GH5) ?

Produkter
(logga in för att koppla)

DAVEO

Ny medlem
Hej,

Jag har en Panasonic GH5 och har under en tid sneglat mer och mer på Anamorphic-looken. Jag gillar det!

Jag har läst en del och kikat en del på tuben men inte riktigt kommit fram till riktigt allt jag vill veta.
Det jag vet är att det finns YBER-dyra alternativ för detta som ligger långt bortom min budget.

Jag skulle vilja veta om det finns en setup med grejer för detta inom rimliga priser?
Följdfråga på det är att jag i så fall skulle vilja få olika exempel på ALLA DELAR som behövs för detta, inte bara just en Anamorphic-lins, utan med alla adapters m.m. som behövs.

Någon som är insatt och kan ge mig exempel på alla delar som behövs för en OK setup?

Jag har en gammal Minolta MD 50mm f/1,7 om den går att använda i detta? Annars, hit me!
 
Nja, mest för flare o streak... motljus

Mitt ex av H 44 (58 mm), är riktigt skarpt, men inte på det där moderna krispiga viset.. Varierar rätt mycket beroende på vilken tid på dygnet glaset gjöts... dvs hur mycket vodka som intagits...
Men, grattis, dessa juveler ger personligt uttryck som ingen post-produktion i världen kan mäta sig med.
 
Det är inte ens en anamopfisk lins utan bara en oval bländare?

Hej !

Vad TS menar med Anamorphic vet jag inte riktigt. För mej är det att man
med någon optisk grej komprimerar ett breddformat till en mera kvadratisk format
för att senare vid visning gör tvärt om, dvs att på analogfilm göra en 16-9 på 3-4 format.

Förmodligen är det inte detta TS vill.

Vad som är speciellt med framförallt Helios är en annorlunda bokeh och i övrigt
en annan känsla i bilderna beroende på optiska ofullkomligeter,
man använder dessa mera för oskärpan än skärpan.
Jag kan tänka mej att en oval bländare förstärker detta.

Vill man ha knallskarpa bilder får man gå en annan väg.

-------------------

Min Helios 44-2 16 har en väldigt rund bländare, det lär finnas varianter med 24 blad
som då givetvis är aningen rundare, dock tveksamt om det blir någon skillnad.

Om detta är orginal eller inte vet jag ej, det finns däremot H44 som har 13 blad som standard.

Leta lite på Eb.


//MW
 
Har du kikat på slr magics anamorphot? Det är väl det lättaste sättet att få looken utan att nödvändigtvis behöva ta ett banklån. Sen kan man alltid hyra riktiga gamla objektiv men även det kan vara dyrt. Jag har tittat lite på dessa däremot http://www.falsett.se/lenses/lomo-anamorphic

Och dom hyr även ut bla en pl till m4/3 adapter. Har aldrig testat själv, men dom som hyr ut borde kunna svara på hur det funkar med GH5.
Finns lite videos på Youtube där folk testar just dessa Lomo square objektiven, och dom har sina nackdelar ibland så glöm inte göra lite research först, så du vet vad du får.
 
Jag har också sneglat lite på anamorfisk setup men det verkar tyvärr bli dyrt om man vill ha något som faktiskt blir användbart.
Behöver man inte skifta fokus (för mycket) i en tagning så funkar det med exempelvis SLR Magics anamorfiska adapter som du monterar på befintligt objektiv. Sen ställer du fokus på både adaptern och objektivet.

För att slippa dubbla fokuseringar är det väl PL -> m43 och ett riktigt anamorfiskt objektiv som gäller = dyrt!

Här finns ett alternativ till SLR Magics Anamorphot - https://www.ebay.com/itm/172965997425?rmvSB=true
 
ANNONS