Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang piratkopiering... marknaden fungerar....

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
lite funderingar ang nerladdade program....

De flesta som jobbar kommersiellt med bildbehandling på företag använder Photoshop för att de uppskattar programmets funktioner och professionalitet och för att de kan använda det. Deras arbetsgivare köper PS för att deras anställda önskar jobba med det. Att det kostar 8000 +moms har ingen större betydelse med en omsättning av ca 500.000 till 1.000.000 SKR /anställd /år
att inte kunna få support ifall det behövs vilket ingår vid köp av licens skulle i längden kosta mer än programet.
En oeffektiv anställd kostar ca 300:-/timma...istället för att tjäna in 500:-/timma som företaget kan fakturera.

ca 8000:- för programvaran är rätt pris för ADOBE att ta ut av kunden.

skulle de vilja ha 20.000:- skulle risken för uppoppande konkurrenter öka.
De skulle inte heller tjäna mer om programet kostade ca 2000:-eftersom privatpersoner skulle fortsätta att ladda ner gratis.


ibland så kommer det klagomål från bekymrade Programleverantörer om privatkopiering. just när de släpper ut en ny kommersiell programvara.... vilket är rena marknadsföringstrix.

Ju fler som använder kopierade kommersiella programvaror hemma privat. deto fler kommer att använda dessa som köpta programvaror på just kommersiella företag.

med andra ord så fungerar Marknaden som den gör idag och kommer att göra det i framtiden.

när det gäller programvaror avsedda för privatmarknaden är det bara att införa fler hårdvarulås ..... dessa fungerar.... och används..

när det gäller musikbranschen är det bara att ta rejält mer betalt av radiostationerna som "spelar sönder" populärmusiken innan de knappt har hunnit komma ut till skivaffärerna och folk hunnit tröttna på låtarna.....

och så får vi musikdiggare fundera ut om det är ok att skita i att betala pengar till de som spelar musik som vi tycker är så djävligt bra, skön och helt underbar att lyssna på.... kanske sätta in några kronor på artistens konto.... som när vi lägger några spänn i gatumusikantens mössa....
... nån som håller med?
 

bjornt

Aktiv medlem
Du har helt rätt.

Alla undersökningar pekar på att det främst är ungdomar och studenter som piratkopierar. Det sammanlagda värdet på det de kopierar är enormt.

Men, om det nu skulle bli omöjligt att piratkopiera så skulle ju inte denna gruppens köpkraft helt plötsligt öka! De skulle alltså inte köpa programmen, och företagen skulle därmed inte tjäna något extra på att skydden inte gick att knäcka.

Status quo med andra ord.

Men om man nu skall dra ved till elden så menar jag att det t.om. är bra att ungdomarna lär in sig på dessa programmen - då de senare kräver att arbetsgivaren köper in dem.
För det är TOTALT fel om någon arbetsgivare/företag använder sig av piratkopier. De skall definitivt sättas dit.

Tycker jag. =)
 

petervis

Aktiv medlem
Japp...

Ja och som jag beskrev i artikeln so förlorar företagen på att skaffa pirat eftersom de inte har råd med en anställd som behöver support och inte kan ringa/skriva dit...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är det då också OK att ungdomar laddar ner, använder och sprider era fotografier?

Dom skulle ju inte köpa dem ändå, men kanske får dom ett jobb om 10 år där de behöver köpa in bilder, och kräver att chefen köper från er.
 

bjornt

Aktiv medlem
clindh skrev:
Är det då också OK att ungdomar laddar ner, använder och sprider era fotografier?

Dom skulle ju inte köpa dem ändå, men kanske får dom ett jobb om 10 år där de behöver köpa in bilder, och kräver att chefen köper från er.
Jo, det måste jag motvilligt erkänna. Jag får ju ta konsekvensen av mitt argument.
Poängen med att jag inte på något sätt försvarar företag som har piratkopior är att jag inte accepterar piratkopiering för ekonomisk vinning. Vi har det svårt nog i vår bransch.
 

petervis

Aktiv medlem
ADOBE är inte dumma med tanke på vilka bra program de producerar.
skulle de tjäna mer pengar på att införa rejäla kopieringsskydd t.ex hårdvarulås, eller licensnummer som förnyas i gång/månad via support..... så skulle de göra det.... men då skulle an annan prog. tillverkare att ta över deras toppposition på marknaden och lägga upp taktiken som ADOBE själva gör idag.
 
Senast ändrad:

xrvjorn

Aktiv medlem
bjornt skrev:
Men om man nu skall dra ved till elden så menar jag att det t.om. är bra att ungdomarna lär in sig på dessa programmen - då de senare kräver att arbetsgivaren köper in dem.
Om TCPA eller programaktivering stoppar detta i framtiden, kan det tänkas att fler lär sig Gimp i stället och fortsätter jobba med det även på arbetsplatsen.

bjornt skrev:
För det är TOTALT fel om någon arbetsgivare/företag använder sig av piratkopier. De skall definitivt sättas dit.

Tycker jag. =)
Japp, det är dessutom en väldig skillnad på skattade och oskattade pengar.

För att privatpersonen ska kunna hosta upp 8000 efter skatt, måste han/hon jobba in 22400 i bruttolön (50% marginalskatt, 39% sociala avgifter).

Ett företag betalar förstås inte med skattade pengar, lyfter av momsen och behöver därmed 'bara' dra in 6400 för att finansiera köpet.

Uppfatta inte detta som en uppmaning till piratkopiering. Det är bara bra för konkurrensen om fler börjar köra Gimp. Tyskarna har ett försprång där.

/jörn - som önskar han kunde köpa en 10D för oskattade medel
 

Walle

Aktiv medlem
petervis skrev:
när det gäller programvaror avsedda för privatmarknaden är det bara att införa fler hårdvarulås ..... dessa fungerar.... och används...
...
... nån som håller med?
Jag håller med om det mesta i din argumentation, förutom just det jag citerade ovan.

Om man vill (och har rätt programmvara samt kunskap) så knäcker man ett hårdvarulås på mycket kort tid. Programvaran som behövs är inte speciellt avancerad, man behöver bara en disassembler. Beroende på hårdvarulåsets komplexitet kan det ta mellan tre och sextio minuter att knäcka det. När det väl är gjort är det en smal sak att skapa en patch som inför ändringarna i koden. Dessa patchar finns att ladda ner.

Men ok, för noviser så funkar hårdvarulås. Men för avancerade privatanvändare (Jag, t.ex.) så gör de det inte.
 

shanghai

Aktiv medlem
bjornt skrev:


Men om man nu skall dra ved till elden så menar jag att det t.om. är bra att ungdomarna lär in sig på dessa programmen - då de senare kräver att arbetsgivaren köper in dem.
För det är TOTALT fel om någon arbetsgivare/företag använder sig av piratkopier. De skall definitivt sättas dit.

[/B]
Du har så rätt så rätt. Det är till och med mycket vanligt att programtillverkare sponsrar skolor runt om i världen för att just deras program skall bli "standard". Billigare marknadsföring än så går inte att hitta.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
clindh skrev:
Är det då också OK att ungdomar laddar ner, använder och sprider era fotografier?
Ganska ;o) Jag har vid några tillfällen fått förfrågningar från skolungdomar som vill låna bilder för att illustrera ett skolarbete. Det har jag inga problem med. När däremot företag kommer med förfrågningar åker BLF's prislista fram. Om användaren tjänar pengar på att använda min bild, då skall jag också göra det.

Däremot skulle jag väl inte gärna se att mina bilder poppade upp lite här och var på internet och annorstädes, bara för att det inte är kommersiell publicering.

Jag stöder filosofin att sprida kunskapen och konsten (OK, konst är kanske lite stora ord för mina bilder...) till så många som möjligt. Sedan tar man betalt efter konsumentens förmåga. D v s företag pröjsar mycket mer än skolungdomar för samma vara, helt enkelt för att de har råd. Man kanske kan se det som en sorts subvention?
 

jpersson

Aktiv medlem
petervis skrev:
De skulle inte heller tjäna mer om programet kostade ca 2000:-eftersom privatpersoner skulle fortsätta att ladda ner gratis.
Varför väljer man att vara olaglig när det finns lagliga alternativ?

Piratkopieringen förstör för den marknaden som du påstod fungerade. Om det hade funnits en vinst för Adobe att deras program hade varit gratis för privat bruk så hade de givetvis varit gratis för privat bruk. Med ditt resonemang avgör man inte bara vad som är bäst för andra utan man tar också rätten i egna händer. Något som för tankarna till Machiavelli och Nietzsche.

Som jag har skrivit tidigare. Folk hade inte piratkopierat om risken hade varit större. Det vill säga att teorin om att företagen tjänar på piratkopieringen inte är mycket värd. Om du nu är övertygad om att du har rätt så kan du väl fråga Adobe om lov.
 

bjornt

Aktiv medlem
jpersson skrev:
Som jag har skrivit tidigare. Folk hade inte piratkopierat om risken hade varit större. Det vill säga att teorin om att företagen tjänar på piratkopieringen inte är mycket värd. Om du nu är övertygad om att du har rätt så kan du väl fråga Adobe om lov.
Kanske lite utanför ämnet; men tror du att alla mord hade kunnat stoppas om man införde hårdare straff?
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jag gissar att det var din slutsats att piratkopiering inte hade funnits om det var förknippat med ett stort risktagande. Mord får ju anses förknippat med ett stort risktagande, men företeelsen finns ju ändå.
 

belanner

Aktiv medlem
Hur många av medlemmarna på fotosidan tror ni inte har bränt det av en bekant??

Går nog att räkna på ena handens fingrar.
 

hummlan

Medlem
300 spänn

Jag tror jag måste rikta in mig på detta. 300 kr timmen aldrig sett så mycket nu har jag 2800kr mån i lön . Då skulle jag ju få 48000 i månaden :)
jippi
 

jpersson

Aktiv medlem
belanner skrev:
Hur många av medlemmarna på fotosidan tror ni inte har bränt det av en bekant??
Vi vet väl alla hur statistken ser ut men den rättfärdigar knappast piratkopieringen, eller? Återigen, varför väljer man att vara olaglig när det finns lagliga alternativ?

...men det var ju inte det som frågan gällde. Är piratkopieringen bra för marknaden eller är den inte bra för marknaden? Man kan ju fråga sig hur en uppstickare skulle kunna komma in på marknaden under rådande omständigheter.
 

Loj

Aktiv medlem
Jag tror det är svårt att få ett ärligt svar på om programvarujättarna tjänar eller inte tjänar på piratkopieringen. Det är ju knappast så att Adobe och Pyttemjuk (Microsoft) skulle ställa sig upp och öppet deklarera att de drog fördelar av att deras program spreds svart...

Men det är bara att konstatera att de kopieringsskydd och aktiveringsprocedurer som finns är ganska lama. Vad kopieringen gäller finns pc-spel som är bättre skyddade. Nu föreskriver i och för sig lagen attjag som konsument har rätt att ta en säkerhetsbackup av min inköpta programvara om jag vill. Så att krångla till det där vore illegalt - det har de säkert koll på. Men aktiveringen skulle kunna vara tuffare. Jag reinstallerar regelbundet såväl Windows XP som Office XP på jobbet på kraschade datorer. En enda gång har jag behövt tala med supporten på MS för att jag inte kunde aktivera med den nyckel vi en gång köpte...

Om de verkligen ville skulle de kunna stoppa piratkopieringen...

Härmed inte sagt att jag försvarar, gillar eller utnyttjar densamma.

/Janne
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Re: 300 spänn

hummlan skrev:
Jag tror jag måste rikta in mig på detta. 300 kr timmen aldrig sett så mycket nu har jag 2800kr mån i lön . Då skulle jag ju få 48000 i månaden :)
jippi
Nej, det pratades om hur mycket det kostade för företaget. D v s du skulle kosta din arbetsgivare ca 48000. Av dem skulle du få se ca 17.500 i din plånbok, med lite tur.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Re: 300 spänn

hummlan skrev:
Jag tror jag måste rikta in mig på detta. 300 kr timmen aldrig sett så mycket nu har jag 2800kr mån i lön . Då skulle jag ju få 48000 i månaden :)
jippi
Ja, och jag skulle tjäna flera hundra tusen :p, men så är inte fallet. Frågan är ju inte vad du får ut, utan hur företaget som du arbetar på debiterar dina tjänster.


Christian - Som aldrig hade börjat använda PS om det inte:

1. Funnits i skolan när jag gick där.

2. Enkelt att kopiera GRATIS.

- som nu köpt Adobelicenser för ca. 100.000 kr (så visst tjänar Adobe på "rätt" sorts piratkopiering).
 
ANNONS