Annons

Att göra s/v i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Finns det mer än ett sätt att göra en färgbild till svartvit i datorn? Jag använder GIMP, men jag gissar att samma teknik används i de flesta program.

Vad jag inte förstår är att man måste välja teknik, som min GIMP-bok berättar om. Svartvita filmer gav ju inga valmöjligheter. Eller var det bara jag som inte hade tillräcklig erfarenhet? Allt kanske inte såg ut som Tri-X, trots allt?

Varför blandar man inte bara R+G+B, lika mycket av varje, och är framme?

Måste jag fundera alls? Finns det dåliga och bra sätt, eller bara olika?

Per, som också vill göra snygga s/v-porträtt.

Det finns mängder med olika sätt att skapa svartvita bilder från färgbilder. Vissa framhäver vissa sätt framför andra. Generellt kan man dock säga, att vid vilken metod du än använder så behöver man ofta öka kontrasten. När man konverterar färgbilder till gråskala tenderar annars bilden att bli lite platt och gråsdaskig.

Mvh

David

PS. Det finns också ett och annat PS-plugin som konverterar till svartvitt. Vet inte hur det fungerar med plugins och Gimp (har aldrig använt Gimp), men om man kan använda plugins i Gimp så finns det garanterat plugins för att konvertera till gråskala. Kan vara värt att testa. DS.

(Varför måste det gå att skruva så mycket? Jäddrans datorer! Ibland tycker jag att valfrihet är ett elände...)

Hur fungerar vanlig s/v film? Varför blir inte kontrasten dålig där? Och hur blandas färgerna?

Per.

Titta även på www.moderskeppet.se där det finns massor om bildbehandling. Iof för photoshop, men mycket går att 'översätta' till gimp. Mattias Karlsson har dessutom nyligen släppt en nio (!) timmars DVD om enbart svartvitt.

Så ja, man behövar nog bry sig...

/T

perstromgren skrev:
(Varför måste det gå att skruva så mycket? Jäddrans datorer! Ibland tycker jag att valfrihet är ett elände...)

Hur fungerar vanlig s/v film? Varför blir inte kontrasten dålig där? Och hur blandas färgerna?

Per.

Du har ett helt annat dynamiskt omfång med film.

Idag så är alla tillverkare fixerade vid Mpixel för det är enkelt att testa.

man kan ju undra när den första kameran med en svartvit sensor kommer, borde ge ett bra dynamiskt omfång direkt från start många bitar till bara svart och vitt :)
Och slipper man filter framför sensorn då? =skarpare bilder

Gurra G skrev:
man kan ju undra när den första kameran med en svartvit sensor kommer, borde ge ett bra dynamiskt omfång direkt från start många bitar till bara svart och vitt :)
Och slipper man filter framför sensorn då? =skarpare bilder

Sensorerna ÄR svartvita. Det är Bayer-filtret framför som gör att sensorerna nås av färgfiltrerat ljus. Utan filtret skulle man mycket riktigt slippa interpolera, och då borde man få skarpare bilder. Dessutom stjäl väl Bayer-filtret en hel del ljus.

fredrikru skrev:
Du har ett helt annat dynamiskt omfång med film.

Idag så är alla tillverkare fixerade vid Mpixel för det är enkelt att testa.

Om du har ett stort dynamiskt omfång kommer valörseparationen snarare att försämras. Anledningen är mer att det finns en tonkurva i varje film, där högdagrar och skuggor komprimeras och mellantonerna expanderas.

Stefan

perstromgren skrev:

Det var precis lika mycket valfrihet och skruvande förr i tiden, bara det att det krävdes mer tid, och kunskapströskeln för att komma igång var högre.

Den spektrala responsen, alltså hur färgerna blandas, styr man med filmval och färgfilter framför optiken.

Kontrasten i sig (alltså inte den som beror på förhållanden mellan färger i motivet) påverkas i alla steg i processen, från exponering via framkallning och pappersval till kopiering.

En gammal tråd men den förtjänar en fortsättning.

Sensorn är svartvit, men skulle det vara möjligt att ta bort bayerfiltret? Gissar att det skulle krävas helt annan mjukvara i kameran, men det vore ju fräsigt om man kunde göra om sin gamla kamera till svartvithus, om det nu är så att man skulle vinna något på det i form av skärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto