Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

bärbar max 20 000 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettson_

Aktiv medlem
Hallå

Det är så jag har funderat på att köpa en bärbar dator, just nu fotar jag på amatör nivå, men om jag skulle utvecklas och börja tjäna pengar så skulle jag vilja ha en dator som även skulle klara av mer än bara på amatör nivå.

Så min fråga är, vilken dator tycker NI jag ska välja, står och väljer mellan Mac eller Sony´s bärbara till ett pris på max 20000 ?

Har de bärbara som klarar sig på en liten högre nivå överhuvudtaget ?

jag behöver hjälp!

Undvik helst bärbar, men behöver du ta med dig datorn finns inget val.

En stationär dator presterar mycket mer i förhållande till pengarna.

Bra bärbara är dock Mac-apärerna och Sonys varianter är också riktigt vassa. Acer som nämndes ovan är också ett märke att räkna med.

Om du nu måste ha bärbar:

* Mycket RAM
* Helst separat grafikkort
* Nya Core2Duo är standard

// Jocke

Du måste ha en bra extern skärm om du ska hålla på med redigering. Jag har aldrig sett en bärbar med bra färger, alla var kanske okalibrerade, men bilderna såg ut som katastrof jämfört med min hp-L1925 här hemma.

Jag tycker att du ska köpa en "vanlig" bärbar med mycket internminne så att du har iaf. 1Gb kvar för att köra PS. Köp till två externa diskar för dubbla backup och en bra extern skärm. Försök få tag i en skärm med 4/3 format för att kunna redigera även stående bilder.

det jag känner just nu är att, jag kan köpa en vanlig/standard bärbar för 8-9 tusen, men om jag skulle börja bli mer seriöst med fotandet så kommer ja ju behöva bättre väl ?

Då tänkte jag att jag köper en "rejäl" som förhoppningsvis klarar av mycket och håller ett tag, sedan går det ju alltid att köpa till en extern vanlig skärm som är bättre och de är väl inte allt för dyra ?

Någon av dessa på funderar jag på som sagt:

Sony: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=202784

Mac: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=193254

Duger de någon av dessa ett tag, och ev senare köpa till en extern skärm ?

Sony Vaio har ju enligt min mening bäst skärmar bland bärbara och är nog de alternativet jag skulle köra på om jag valde PC. Själv har jag mac den gillar jag verkligen men de är ju en smaksak MAC eller PC.

Jag tycker ändå skärmen på min MAC är riktigt vass, även när jag jämför med min Viewsonic.

Det låter ju bra, men den stora valet är MAC eller PC, kan verkligen inte bestämma mig, har kört hela livet på PC och nästan aldrig suttit på Mac.

Men alla säger ju hur bra MAC är på foto och musik mm så..eller är PC lika bra nu förtiden ?

Pettson_ skrev:
det jag känner just nu är att, jag kan köpa en vanlig/standard bärbar för 8-9 tusen, men om jag skulle börja bli mer seriöst med fotandet så kommer ja ju behöva bättre väl ?

Vad har datorn med ditt fotande att göra? Du kommer knappast att ta bättre bilder med en bättre laptop, eller hur? Jag begriper inte vad du ska ha en svindyr laptop till när du ska ut och fota.

Jag var och köpte en macbook pro 2.2ghz idag åt min flickvän. OS X och hela datorn är sååååå otroligt genomarbetad så det är läskigt, jag är riktigt avundsjuk.

Finns att köpa på PC CITY i sickla för 15990kr med matt skärm. Du kommer inte att ångra dig!

Detta låter kanske lite krasst men såvida du inte siktar på att ha foto som yrke i år så vänta med köpet av bärbar för yrkesbruk, skaffa en billigare bärbar och spara mellanskillnaden. För om det dröjer 2-3 år innan du behöver en kraftfullare bärbar så är det i alla fall dags att skaffa en ny då. Bärbara åldras lite snabbare än stationära, dels att det fysiska slitaget är större, men också för att de normalt ligger lite lägre i prestanda och för att de inte är lika lätta att uppgradera som en stationär. Visst, undantag finns men de brukar kosta.

AAVERDAL skrev:
Och din billiga HemPC skärm L1925 har du lyckats att kalibrera tillfredställande?!?

Ja, bilderna på min billiga skärm överensstämmer ganska bra med utskrifterna. Jag har ingen erfarenhet av de senaste bärbara datorerna i 15-20kkr-klassen, men jag har aldrig sett en bärbar med bra ljusstyrka och färgmättnad. Även om det skulle ha skett en otrolig förbättring den senaste tiden, så tror jag ändå på att dela upp investeringen enligt: 10kkr laptop + 10kkr skärm.

TS lät ganska osäker på varför han behövde en så dyr bärbar dator. I det läget tycker jag att han ska fundera ett tag till. En dyr laptop som inte utnyttjas är den sämsta investeringen någonsin. Dessutom skulle jag vara ständigt orolig för eventuella skador eller stölder. Det finns inget värre än när man blir slav under prylarna man äger.

Var noga med att det ska finnas DVI eller HDMI ut från den bärbara (går att konvertera från det ena till det andra med en adapter). Många har bara VGA, bland annat Sony'n i länken ovan.

Jag håller med de som säger att det ofta inte är värt det att köpa en riktigt dyr bärbar om man inte verkligen vet att man och varför man behöver det. Jag skulle lägga max 12000 på en bärbar.

Att lägga ut extra mycket för att vara "framtidssäker" anser jag inte vara ett ekonomiskt bra argument då prisfallet i tiden på datorn går snabbare än tiden man tjänar på att ha en "framtidssäker" dator.
Ett bra alternativ för företag (och kanske för privatpersoner också) är att leasa sin datorutrustning, så slipper man investera ett stort kapital, och efter ett par år sitta med föråldrad burk som inte räcker till. Kontorsvaruhus brukar ofta kunna förmedla leasingavtal.

ANNONS
Götaplatsens Foto