Annons

Bör man sätta sitt namn på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderat i några dagar om jag ska sätta mitt namn på bilder längst ner i det högra hörnet.
Inte för att jag är en jätteduktig fotograf, utan mer för att folk ska kunna se just vem som tagit bilden, om den skulle dyka upp på exempelvis sökmotorer.
Men frågan är då:
Förstör jag bilden, blir det detsamma som utan, eller känns det mer seriöst för den som tittar?
Hoppas jag la detta i rätt forum!
Tack på förhand.
//Thobias
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Beror på hur stor och störande det är och var huvudobjektet på bilden är belägen.
Själv har jag den oftast längst ber centrerat. Men flyttar den om den stör bilden.



/Stefan R. Nilsson
 
Hade tänkt så litet som möjligt bara det är "läsbart"
De är lite det jag är orolig för att det ska förstöra bilden eller dra åt sig uppmärksamheten, men får prova det ikväll, lägga upp i bloggen och se om någon kan svara på om det var störande.
Tack för snabbt svar!
//Thobias
 

Peterus

Aktiv medlem
IMHO så sabbar alltid en logga bilden.
Är man rädd att någon ska sno bilden ska den inte upp på nätet alls.
Vill man göra lite reklam för sig är det ju en annan sak. En diskret logotyp på en mängd fina bilder som man sprider hej vilt över nätet :)

Var och en får ju bedöma vad som passar sig.
 
Det är just det jag är orolig för!
Ja det stämmer ju faktiskt. Jag skulle bli så besviken om någon skulle använda min bild utan min tillåtelse osv, Tänker inte pengamässigt nu utan att om man lyckas ta en fin bild, någon använder den och sen tar åt sig äran!
Vart med om det när jag tog en fullt oseriös bild med mobilen och en sedan framkallade den (personen kunde frågat)
Tack för svaret/åsikten!
Trevlig kväll! //Thobias
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är lite av ett dilema. Det går ju att skriva sitt namn i EXIF-blocket eller i en passepartout (ram) runt bilden. Då förstör man inte bilden, men då är det å andra sidan lätt att ta bort namnet utan att påverka själva bilden. Sätter man dit en vattenstämpel är det svårare att ta bort den, men å andra sidan förstör det ju bilden.
 

Bee

Aktiv medlem
Jag lägger min signatur i kanten på mina bilder och lägger på genomskinlighet så att den inte stör. Jag får ofta förfrågan från folk som vill låna mina bilder och jag ger ok så länge min signatur finns kvar och de inte gör något med bilden. Jag ser det som reklam - så länge ingen tjänar pengar på dem. Jag har ett fall liggande hos bildombudsmannen där företaget gjort reklam med mitt namn och tagit 5 bilder som de säljer i en app för android och ipod. Det är inte ok att någon tar mina bilder och säljer dom! Tyvärr så har jag tydligen ingenting för att kontakta bildombudsmannen. När jag kontaktade honom så skulle han hjälpa mig om jag först betalar 900 kr, vilket jag gjort. Därefter har jag inte hört någonting förutom ett mail som sa att han inte kunde hitta bilderna. Vilket är väldigt konstigt eftersom han fått länkar från mig till alla de ställen där de säljer appen. Räcker inte det så är det bara är att googla på "bee thalin dog app" så hittar man. Han svarar inte heller på alla mina mail och kan inte redogöra för vad han gjort - och nu har det gått 1,5 år. Så det känns som jag slängt pengarna i sjön.
Bee
 
Det är lite av ett dilema. Det går ju att skriva sitt namn i EXIF-blocket eller i en passepartout (ram) runt bilden. Då förstör man inte bilden, men då är det å andra sidan lätt att ta bort namnet utan att påverka själva bilden. Sätter man dit en vattenstämpel är det svårare att ta bort den, men å andra sidan förstör det ju bilden.
Ja det är ju ett alternativ får nog helt enkelt sätta nån liten "stämpel"
Tack för svaret!
 
Jag lägger min signatur i kanten på mina bilder och lägger på genomskinlighet så att den inte stör. Jag får ofta förfrågan från folk som vill låna mina bilder och jag ger ok så länge min signatur finns kvar och de inte gör något med bilden. Jag ser det som reklam - så länge ingen tjänar pengar på dem. Jag har ett fall liggande hos bildombudsmannen där företaget gjort reklam med mitt namn och tagit 5 bilder som de säljer i en app för android och ipod. Det är inte ok att någon tar mina bilder och säljer dom! Tyvärr så har jag tydligen ingenting för att kontakta bildombudsmannen. När jag kontaktade honom så skulle han hjälpa mig om jag först betalar 900 kr, vilket jag gjort. Därefter har jag inte hört någonting förutom ett mail som sa att han inte kunde hitta bilderna. Vilket är väldigt konstigt eftersom han fått länkar från mig till alla de ställen där de säljer appen. Räcker inte det så är det bara är att googla på "bee thalin dog app" så hittar man. Han svarar inte heller på alla mina mail och kan inte redogöra för vad han gjort - och nu har det gått 1,5 år. Så det känns som jag slängt pengarna i sjön.
Bee
Det du beskriver är lite det jag är orolig för!
Hoppas det löser sig för dig, men någon form av "stämpel" är nog ändå bra att ha!
Tack för svaret!
/Thobias
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det här är vanlig uppmaning, men jag vill ändå ge den igen.

Man bör ställa sig frågan: varför vill man publicera bilden på webben? Vad är det man vill uppnå? När man väl givit sig själv ett ärligt svar, kan man gå vidare med att tänka ut ett sätt att sätta sitt namn på bilderna. Det verkar som om många hoppar över det här steget.

Reklam?
Självgodhet?
Visa kompisar hur duktig fotograf man är?
Hjälpa världen bli ett vackrare ställe?
Ställa upp i tävling?
Få kritik på sina bilder för att bli en bättre fotograf?

Vad finns det mer?

Per.

PS. ... och som många sagt: är man rädd om bilderna ska man inte lägga dem i en låda på torget.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har funderat i några dagar om jag ska sätta mitt namn på bilder längst ner i det högra hörnet.
Inte för att jag är en jätteduktig fotograf, utan mer för att folk ska kunna se just vem som tagit bilden, om den skulle dyka upp på exempelvis sökmotorer.
Men frågan är då:
Förstör jag bilden, blir det detsamma som utan, eller känns det mer seriöst för den som tittar?
Hoppas jag la detta i rätt forum!
Tack på förhand.
//Thobias
Sökmotorer kommer att gå efter filnamn eller möjligtvis EXIF data snarare ett nam i bilden. Gör filnamn i stil med Stortorget_Karlstad_35_Thobias_Tidell.jpg. Använder du end i websidor som du själv kan kontrollera använd "alt" attributet på image taggen för att beskriva bilden. I denna text kan du eventuellt lägga in ditt namn. Tänk dock på att texten "visas" i läsare avsedda för blinda så det kanske kan vara något i stil med "Stortorget Karlstad, Fotograf: Thobias Tidell", Se till att bilden blir klickbar och kan öppnas i en egen websida där ditt namn finns med i rubriken eller titeln.

Lägg ditt namn i Exif data. Många kameror kan göra detta automatiskt när du tar bilden.

Om namnet stör bilden, låt bli.
 

Johan H.K

Ny medlem
"unoengborg"

Precis min fråga jag tänkte göra ny tråd av.

Har du exempel på kameror som klarar detta?
(alltså att infoga signatur, elr namn i EXIF)

jättetacksam för svar
Johan
 

b-krantz

Aktiv medlem
Jag har själv varit med om att bilder som ligger på en hemsida använts av folk på olika forum. I spårningen av sidans innehåll, hittade jag t.ex. att en bild av en sax (på hemsidan finns en beskrivning hur man vässar just saxar) användes på ett rasistiskt forum. Någon hade kopierat min bild, lagt det på forumet för att illustrera att han tyckte att man skulle klippa av könsdelarna av muslimer.

Vid ett annat tillfälle hade jag tagit produktfoton åt en bekants företag. Dessa ligger på företagets sida. Gissa om både han och jag blev förvånade nät han i ett mail fick reklam från en liten estnisk firma med mina bilder på en kamin de ville sälja till honom.

Om man inte vill förknippas med sådant skumrask, hur gör man då?
 

kingfisher

Aktiv medlem
Jag förstår inte moderskeppets resonomang, då borde inte heller konstnärar signera sina verk. Picasso, Michaelangelo, Andy Warhol osv. Jag har också en samling samehantverk, utan signatur är stycken mindre värda... Det finns så klart en skillnad mellan en vattenstämpel och en signatur. Men eftersom fotografer redan skänker bort sina verk på internet så gör det kanske ingenting att man gör sina bilder ännu mer anonyma och ospårbara. Jag signerar, det känns självklart, jag är stolt över mina bilder och vill kunna identiferas...
 

eskil23

Aktiv medlem
Som upphovsman till bilden får jag göra vad jag vill med den, till exempel sätta dit mitt namn om jag vill. Men som kund skulle jag nog reklamera bilden om den hade en stor blaffa till signatur eller en vattenstämpel.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Jag förstår inte moderskeppets resonomang, då borde inte heller konstnärar signera sina verk. Picasso, Michaelangelo, Andy Warhol osv. Jag har också en samling samehantverk, utan signatur är stycken mindre värda... Det finns så klart en skillnad mellan en vattenstämpel och en signatur. Men eftersom fotografer redan skänker bort sina verk på internet så gör det kanske ingenting att man gör sina bilder ännu mer anonyma och ospårbara. Jag signerar, det känns självklart, jag är stolt över mina bilder och vill kunna identiferas...
Ja, självklart ska man signera sina bilder! Precis som du är jag stolt över mina bilder. Och man gör det naturligtvis diskret, och inte som i Moderskeppets exempel. Om nån "lånar" mina bilder i nåt sammanhang (ickekommersiellt förstås) så blir ingen gladare än jag, och jag får lite gratisreklam!
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag tycker om fotografier, kan inte komma på något bättre uttryck än analoga(stiltje i huvudet), där fotografen signerat med sitt namn.



Men ofta med digitala bilder så har man en signatur som ser för mycket "grafisk" ut och när de presenteras på webben så har jag av någon anledning tyckt att många signaturer förstör bilden. Kan vara en dålig gjord signatur som är långt ifrån hur bra jag tycker att kortet är.



Tar man ett bra kort helt enligt sin eget tycke och vill sätta dit sin signatur, så tycker jag att man ska göra det. Gärna en lika bra signatur som kortet och är för mycket grafik eller ilagt med "effekter" eller en jobbig font.
 
ANNONS