Annons

Bara problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

walter-g

Aktiv medlem
Är det någon digital systemkameraägare som är absolut helt nöjd med sina prylar?Ska man tro av diskussionsforumet så är nya modeller behäftade med en massa fel,från början eller efter ett tag.Eller kan de vara så att det råder stor okunskap bakom kameran.Det verkar också på många nybörjare att man förväntar sej att kameran fixar en bra bild.Fotografen är befriad från tänkandet-eller ?

Jag har varit och är absolut nöjd med mina prylar.
Har inte haft något problem med någon av mina två digitala systemkameror. Ja, jag skulle vilja säga att jag är mer nöjd, än vad jag var när jag fotograferade analogt.

Däremot är jag övertygad om att folk, iom. den nya tekniken testar mer och tror sig upptäcka fel på sin utrustning. Ibland är felen faktiska, men många fel som upptäcks beror på handhavandefel eller okunskap.

Det är bara dåliga fotografer som befriar sig från tänkandet. Men det har mycket lite med kameran att göra.

Tack för ett lugnande besked Jesper,men nu är ju du en rutinerad och tänkande man man inom fotografin.Men alla dessa "nya" fotografer som fötts med digitaltekniken och byter grejer eller lämnar in d:eek: på service, så fort någonting konstigt uppträder på bilden eller grejerna.Kreativt tänkande med slutartider kontra bländare exempelvis verkar vara på utdöende.

Jag är fantastiskt nöjd med min utrustning...
Jag har provat nästan allt och olika konfigurationer och idag är jag nöjd.

Samma här, har haft en hel del grejjer genom åren (Nikon & Hasselblad) både digitalt och analogt. Har haft mycket lite problem med mina grejjer, visst något optik kanske har felfocuserat lite med det är ju lätt åtgärdat.
Som Jesper skriver så focuserar folk på sina problem man skriver i forumen mm. vilket jagar upp en hel drös med folk som måste kolla om deras kameror beter sig likadant... och vissa av dem hittar samma fel, sedan är hela rullen igång.

För att inte tala om mobiltelefoner... fick ett tips av en kille som utvecklar programvaror till telefoner. Kör med standardinställningarna ifrån fabrik, då funkar det. Det är när du ska ändra och konfa telefonen själv med alla ringsignaler etc. som det hänger sig.

Några tankar, ut och fota istället :)

Mvh // Martin

walter-g skrev:
Är det någon digital systemkameraägare som är absolut helt nöjd med sina prylar?

Hur ser en digital systemkameraägare ut?

Digitala systemkameror är charmiga, om man tycker om flydda tider. När jag bytte "upp" mej så var det två steg framåt och ett bakåt, men jag börjar glömma bort hur moderna kameror fungerar och vänjer mej sakta men säkert.

Nöjd e jag såklart inte med vad branschen har åstadkommit på alla dessa år. Nog trodde jag att de skulle ha hunnit bra mycket längre innan jag själv skulle falla till föga. Men så dyker det upp leda frestare o så sitter man här med sin 80-talsreplika.

Bildernas kvalitet är jag dock hur nöjd som helst med. De som lyckas. Det var jag å andra sidan före systemkameran också även om en högre procent lyckades då, framförallt när det gäller makrobilder.

Sitter på en EOS 20D, min första systemkamera.
Skulle jag hellre ha en 5D, 1Dmk3 eller en 1Dsmk2? Jajamensan!
Är det något fel på min 20D? Nej.
Är den otillräckligt för mitt fotograferande? Nej.

Även om jag alltid vill ha mer och bättre kamera, så kan jag nog ärligt säga att jag är helt nöjd med min 20D.

För mig handlar fotograferandet inte om att sakna "rätt" utrustning, det finns alltid mer saker som saknas. Det är inte utrustningen som är begränsningen, utan min kreativitet.

Jag är supernöjd med min utrustning...

Visst har det hänt att det krånglat nån gång...

Men...

till 99% har det berott på "skit bakom spakarna"

alltså jag själv

:)

En annan parameter som också spelar in i detta sammanhang är ju dagens möjligheter till kommunikation. Parallellt med utvecklingen av digitalkameror har t.ex. Internet utvecklats allt snabbare.

Minns jag rätt startade FS 2001, innan dess fanns det få sajter där vi svenskar hade ett forum där vi kunde påverka och påverkas inom foto. Tidigare snackade vi med bekanta eller snubben i fotobutiken och fick våra goda råd där. Nu sitter vi hemma med ett snabbt och billigt bredband och kastar in en tråd här på FS så fort vi undrar över något. Det möjliggör för folk över hela världen att ha synpunkter på vårt problem. Det är som upplagt för att skapa en "hysteri" kring olika småproblem som ofta inte är ett problem.

Men det tror jag. Därför uttryckte jag mig med orden "så fort vi undrar över något". :)

Och jag menar inte att FS eller Internet är negativt, men jag tror att det är mycket lätt att man ibland låter sig påverkas utan att reflektera över saker och ting.

ANNONS
Götaplatsens Foto