Annons

Behålla Canon EOS 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

sigge33

Ny medlem
Jag är väl som flera, har fotat länge men när digitala eran kom så dog det lite ut. nu har jag tänkt att ta upp fotot igen men står i valet och kvalet om jag ska fortsätta fota med eos5 eller byta till... ja vadå? sälja av allt och köpa nytt eller byta hus? hur gör jag? ett eos5 hus i skick, får man nåt för det?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Analoga autofokus-kameror står inte så högt i kurs. Det är mest toppmodeller som Eos-1V som lockar, men även där är värdet rätt lågt.

Jag skulle gissa att du får cirka 500 kr för din Eos 5.
 

sigge33

Ny medlem
men rent tekniskt skulle jag kunna bara byta hus och behålla objektiv? sitter ett Canon 35-135 ultrasonic på och det ska väl passa på ett digitalt hus också? eller cyklar jag nu?:)
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Alla objektiv med EF-fattning passar på de digitala modellerna. Förvänta dig inte att ditt objektiv är högpresterande på en nyare kamera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är du nöjd med Canon, fottsätt med det. Är du öppen för att byta system se över vilka objektiv du har. T ex så presterar gamla amatörzoomar kanske inte så bra och saknar nästan helt andrahandsvärde så bygg inte ett system baserat på några billiga amatörzoomar. Däremot har du bättre zoomar i kanske L serien och/eller fasta brännvidder kan det av den anledningen vara idé att fortsätta med Canon
 

Smw

Aktiv medlem
Är du nöjd med Canon, fottsätt med det. Är du öppen för att byta system se över vilka objektiv du har. T ex så presterar gamla amatörzoomar kanske inte så bra och saknar nästan helt andrahandsvärde så bygg inte ett system baserat på några billiga amatörzoomar. Däremot har du bättre zoomar i kanske L serien och/eller fasta brännvidder kan det av den anledningen vara idé att fortsätta med Canon
Hej !

Jag har idag Canon och tycker det är rätt trevligt.
Hade jag valt idag , och INTE behövt den af-prestanda som
spegelreflexer kan ge, så hade det nog blivit Fuji, eller något
annat spegellöst.



//MW
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
men rent tekniskt skulle jag kunna bara byta hus och behålla objektiv? sitter ett Canon 35-135 ultrasonic på och det ska väl passa på ett digitalt hus också? eller cyklar jag nu?:)
Ja, det går utmärkt. Alla objektiv märkta EF fungerar fullt ut, oavsett om de är tillverkade 1987 eller 2017.

Men den optiska utvecklingen har gått framåt och särskilt när det gäller zoomar. Det finns prisvärda zoomar på begagnatmarknaden som inte kostar skjortan, men som presterar långt bättre än din gamla zoom. Ett exempel är EF 24-105/4L IS USM. Säljs ofta ihop med Eos 5D Mark II eller Eos 6D.

Tänk också på att dagens digitala småbilds- och halvformatskameror från Canon, Nikon och andra levererar en bildkvalitet som i mycket motsvarar analogt mellanformat. Så därför kan det vara värt att lägga några kronor på bra objektiv.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad Canon 30d som första digitala hus. Hade då kvar just ett 35-135 usm från 80-talet som fungerade ett kort tag innan af la av. När jag såg ditt inlägg gick jag in och kollade om jag fått några vettiga bilder med det. Jag måste säga ett det ser överraskande bra ut. Nu är det visserligen låg upplösning på 30d sensorn, den är också aps-C vilket gör att de bästa delarna av glaset används. Köper du ett småbildshus med hög upplösning så ökar kraven på optiken men till husbehov kan du definitivt använda det. Optiken blir ju inte sämre för att den sitter framför en bättre sensor. Det blir bara mer uppenbart om optiken inte fullt ut räcker för hård beskärning av bilder och stora utskrifter. Blir lite sugen att testa på min 5 dsr med 50.6 mp :)
 

sigge33

Ny medlem
kul med alla som tycker till! som sagt, jag är inget proffs så jag ska bara fota för husbehov. tror jag ska leta reda på ett lämpligt digitalhus och behålla eos5 huset ändå.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sälja en EOS 5 är meningslöst, rent ekonomiskt. Sätt den i bokhyllan som prydnad, om du inte vill använda den.
Objektivet EF 35-135 mm f/4-5,6 USM var nytt och high-tech 1991, när jag köpte min EOS 10. Det har efterträtts av EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM på samma ambitionsnivå och, som skrevs ovan, av EF 24-105 mm f/4L IS USM, som nu efterträtts av EF 24-105 mm f/4L IS II USM, med högre ambitionsnivå.
Detta räknade jag upp bara för att du ska få en känsla för var det ligger i utvecklingen.

Men använda det kan man. Mitt har gått i backen och slagit av några pinnar till zoomningen inuti, men det har jag limmat ihop med epoxilim, och det går fortfarande att använda.
 
ANNONS