Advertisement

Annons

bildbehandling online?

Produkter
(logga in för att koppla)

wintermania

Aktiv medlem
Känner någon till nån onlinetjänst som krymper bilder? Jag skall ut på resa och tänkte emellanåt publicera bilder på min resedagbok och det är inte roligt att belamra den sidan med bilder på flera mb/st.

har du tillgång till ett webhotell ed PHP och GDLib stöd är saken biff.. Tyvärr måste ju bilden tankas upp på sidan innan den resize´as
Att komprimera/storleksändra bilderna direkt i kameran skulle jag INTE rekomendera..

/adam

Det bästa hade ju varit nån applet eller liknande som kunde läsa in filen och skala ner den före man skickar den över nätet, men då tappar man ju lite kompabilitet med alla plattformar och system.

Tobias, tack för länkarna. De där kommer att komma till användning i framtiden.

Adam, jag ser inte heller varför det inte skulle vara att rekommendera att ändra storlek i kameran. I de två kameror jag har där jag provat detta får man en kopia av originalbilden och jag antar att det är samma nedskalningsalgoritm som när man tar bilden i mindre format från början. Visst har man mindre kontroll än med riktig bildbehandlingsprogramvara, men nu snackar vi om någons reseblog och jag tror inte att det kommer märkas något. Man får tänka på att man kanske inte har de bästa möjligheterna när man är på resande fot.

Björn, jag vet inte var du kommer att vara och hur bra uppkoppling du kommer att ha. Men min erfarenhet från ett sådant projekt är att det tar betydligt länge tid att skriva och ladda upp än man tror. Gör jag om dumheten kommer jag ha med mig dator och göra ett system för att ladda upp "paket" med bilder och text som paketeras upp och läggs in på sidan. Även om det gränssnitt jag gjorde då var häftigt så kostade det några slantar att sitta på internetcaféer. Tänk också på att ha möjlighet at ändra på saker på din sida om man skulle göra fel (dvs ladda upp fel bild eller liknande). Jag tänkte till före och det räddade sidan vid något tillfälle. Nu gäller det bara att hitta den minsta möjliga laptopen som ändå är något att ha...

Ah ok; jag missförstod..
Jag trode fotografen ville köra lägre upplösning direkt i kamerans media för att "spara plats"..

Fotografera i lägre upplösning så att säga...

EDIT: förtydligande, fotografera med 640*480 och inget annat

/Adam

Men eftersom du alltid måste ha en dator för att skicka över bilderna kan det inte vara någon svårighet att ha ett valigt program som kan köras från CD för att krympa bilderna.

Nome Nescio skrev:
Men eftersom du alltid måste ha en dator för att skicka över bilderna kan det inte vara någon svårighet att ha ett valigt program som kan köras från CD för att krympa bilderna.
Det var ett antal år sedan jag gjorde min jordenruntresa men erfarenheten av Internetcaféer är att de sällan tillät mig att installera eller köra program hur som helst. Man ska nog inte räkna med att kunna göra så, det blir så tråkigt om man står där och inte kan göra vad man vill. Det är klart att inställningen kan ha ändrats sedan dess.

Att föra över bilder från kamera/minneskort kanske går på de flesta ställen idag få många har digitalkameror, men även där ska man nog fråga innehavaren av internetcaféet först. Visst finns det alltid sätt att gå runt detta och det finns enkla program för att göra lättare redigeringsjobb utan att behöva installera dem (bara köra programmet) men att köra program utan att ha frågat först kan vara ett lätt sätt att bli utkickad från ett internetcafé...

Ideen var att ha ett program som går att köra direkt från CD, utan installation. Det borde reimligtvis ingen internetafe ägare protestera emot. Eller, något rötägg finns det alltid förstås.

Som gammal systemadministratör kan jag se flera skäl till att man vill ha kontroll på vad som görs med de egna datorerna. Att börja köra program från medhavda medier kan vara riskabelt ur ägarens synvinkel. Det hela är en avvägning mellan den service man vill ge kunderna och att säkra att man i fortsättningen får ha kvar sin lina ut på nätet.

Inte för att jag vill låta negativ, men när jag gjorde dessa resor 1999 och 2000 så var det de som hade litat till att de kunde "göra saker" runt om i världen från andras datorer. De kom inte alltid åt sin mail osv. De som var förberedda och hade tänkt på reservplanen klarade sig så gott som alltid. Mitt totalwebbifierade reseberättelsesystem som inte byggde på att man hade något annat än en webbläsare på klientsidan funkade alltid från Internetcaféerna.

Det är klart att om man pratar snällt med internetcaféets ägare så brukar de vara resonliga (det brukade vi sysadminar också vara). Nu tror jag inte att någon här på fotosidan har några oärliga motiv, det gäller bara att övertyga internetcaféinnehavaren om det. Försök prata med någon som inte förstår vad du säger och bara kan säga "fajv dollas mistah" :)

Visst kan man ha detta som "normalt" arbetssätt, men att räkna med att man alltid kan göra det är nog lite riskabelt. Nu har säkert en hel del ändrats sedan jag var ute eftersom var man idag har vana (och behov) av Internet, men när man är ute och reser skadar det inte att ha både svångrem och hängslen.

ANNONS
Götaplatsens Foto