Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig Mikrofiberduk

Produkter
(logga in för att koppla)

Lealos

Avslutat medlemskap
Som jag har förstått det är det en mikrofiberduk man ska ha för att rengöra optiken. Denna kan köpas dyrt på fotoaffär men billigare allternativ är att föredra. Själv har jag ett antal mikrofiberdukar från euroshopper och undrar om jag riskerar att repa linserna om jag använder dessa budgetvarianter istället?

Microfiber låter inte speciellt hälsosamt.
Själv använder jag Optik-fix och vanligt hushållspapper.
Och så har du väl nåt skyddsfilter på gluggen för säkerhets skull?

Vet inget om dina microfiberdukar. Men själv köper jag mina putsdukar hos Synsam optik för 25 kr. De håller i flera år och känns lika bra eller bättre än de som är särskilt anpassade för objektiv.

Så långt hade jag inte tänkt. Behövs något för att motverka statisk elektricitet när man putsar linserna med duken?

Det behövs inga former av putsmedel med dukarna från optikerna. Om det är riktigt ingrodd skit brukar jag iofs ta ett par droppar av kodaks linsputsmedel, men det är sällan. Det är riktigt bra kvalitet i optikernas fiberdukar, och de är väldigt billiga också.

ANNONS
Götaplatsens Foto