Annons

Billigt nu att köpa Capture One:s och DxO:s program

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
DxO rear Photolab 4 med 40% rabatt och övriga av sina program med 50%. (till 30:e)

Capture One ger 30%.
Hade jag gillat/kommit överens med Capture One Pro 20 hade jag antagligen slagit till på denna deal. Rajala tar endast 1990 kr för programmet just nu, så det är ett bra pris med tanke på vad normalpriset är.

Jag passade istället på att uppgradera mitt ACDSee Pro 2018 till ACDSee Ultimate 2021 för 650 kr igår. Köper man en helt ny licens av programmet under black friday betalar man 950 kr (normalpriset är annars 1950 kr). Kompetent program som har det mesta man kan önska sig (bl.a. möjlighet att jobba med lager för den som är intresserad av det).
 

smislo

Aktiv medlem
Om man ska göra enkla redigeringar, t ex fixa skärpa, beskära lite, ev. fixa färgstyck...inget speciellt...men vill få det så enkelt som möjligt eftersom oftast det handlar om 300-400 bilder som är tagna i samma förhållande, t ex under samma match... vilket program gör detta jobbet mest automatiserad/ enklast?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man ska göra enkla redigeringar, t ex fixa skärpa, beskära lite, ev. fixa färgstyck...inget speciellt...men vill få det så enkelt som möjligt eftersom oftast det handlar om 300-400 bilder som är tagna i samma förhållande, t ex under samma match... vilket program gör detta jobbet mest automatiserad/ enklast?
Menade du underförstått att det är CO? :)

Jag undrar om det inte finns en viss motsättning mellan att ett program är intuitivt, lätt att komma igång med samt i allmänhet lätt att förstå sig på och om en van användare snabbt och effektivt kan genomföra vissa enklare repetitiva handgrepp i det.

CO är ett fantastiskt program på många sätt och jag har använt det rätt länge nu så jag kan det hyfsat men det finns vissa saker med det programmet som inte alls är intuitiva. Kolla gärna på Phase Ones instruktionsvideo om hur man jobbar med ljusa upp och mörka ner bilder (sök efter "Dodge and Burn"). Det finns inte en chans att någon fixar det med en killgissning. Uppsidan är att det nog inte finns någon annan konverterare idag som ger samma mått av kontroll som CO. Det är ju vid sidan av bildkvaliteten därför så många proffs väljer programmet.

På den tiden CO bara kunde köras sessionsbaserat så vet jag att många inklusive undertecknad hade svårt att fatta hur vi överhuvudtaget skulle komma igång. Man var ju tvungen att först rigga en session innan man kunde börja med bilderna och det är ingen barnlek att killgissa sig till hur sessioner funkar .

Detsamma gäller dehaze för att få bort dis och liknande ur bilderna. I DxO Photolab finns ett särskilt väldigt effektivt och av många älskat verktyg som heter ClearView Plus. Inget sådant finns i CO. Man kan dock uppnå liknande resultat genom att mickla med "Levels". Inte heller det är helt intuitivt direkt.

Det här är bara det som kom för mig först. En som exv. kommer från det mer intuitiva Lightroom där all lagerhantering är gömd så omsorgsfullt att man kan tro att det inte finns någon får säkert en del problem med lagerhanteringen också, för i CO är ju allt lager numera. Det är lätt att förlora sig i lagermicklandet i CO och det är sällan särskilt effektivt. Jämför jag det med den mycket smartare men enklare och mer intuitiva lagerhantering i "Local Adjustments" i DxO Photolab med sin supersmarta Control Point-funktion så får jag mer gjort där på betydligt kortare tid oftast.

Så jag tror Jonas är långtifrån ensam om sina omdömen om CO. CO är ett fantastiskt program men det är inte för alla men för många fotografer som inte har behov av rena layoutorienterade verktyg som de i Photoshop, så räcker CO ofta så långt att de aldrig mer behöver se åt vare sig Photoshop eller Adobe.

Beträffande automatiken och huruvida ett program är bättre än ett annat program på det så handlar nog det mycket om användaren accepterar de resultat automatiken ger och det är nog i mycket en personlig fråga.
 
Senast ändrad:

smislo

Aktiv medlem
Om DxO kan detta jag behöver, då väljer jag hellre den istället för CO... idag kör jag med Win10 eget bildredigerings program...
 

forstheim

Aktiv medlem
Är ACDSee bra for utskrifter?
Oj, det har jag faktiskt inte koll på eftersom jag inte skriver ut själv. Det är dock ingenting som det talas särskilt mycket om i samband med det programmet, så jag misstänker att ACDSee inte är något speciellt program i det avseendet.

Däremot är det ett riktigt bra katalogiseringsprogram, har en effektiv och lättjobbad framkallningsdel, ganska avancerade detaljverktyg och det går att använda lager (lite som att ha Lightroom och Photoshop i ett och samma program). Även om det går att importera bilder till ACDSee så går det också bra att bara öppna upp bilder i programmet direkt från en mapp. Man behöver heller inte exportera ut jpeg, utan man kan använda sig av "Save as" bara. ACDSee är ganska snabbt också när man bläddrar igenom en massa bilder och alla fönster kan man flytta omkring så att de finns där man vill ha dem.

Man kan välja om man vill prenumerera på ACDSee eller köpa en licens "för alltid". Jag köper alltid mina versioner och sedan brukar jag ha dem i några år innan jag skaffar en nyare version. Min förra version var från 2018, men igår uppgraderade jag till ACDSee Ultimate 2021. Det lägre uppgraderingspriset verkar gälla oavsett hur många versioner som har kommit ut sedan du senast uppgraderade ditt ACDSee, vilket är en trevlig sak faktiskt.

Edit: Funderar på det där med utskrifter. Ifall man nu gillar ACDSee väldigt mycket men saknar bra möjligheter att skriva ut bilder..kan man då inte ta in sin aktuella bild i ett separat "utskriftsprogram" och slutföra momentet med att skriva ut därifrån? Det borde väl kunna vara en lösning ifall man inte tycker att ACDSee räcker till för det, eller?! I Lightroom "tvingas" man ju göra så ihop med Photoshop när man exempelvis vill använda sig av lager.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om DxO kan detta jag behöver, då väljer jag hellre den istället för CO... idag kör jag med Win10 eget bildredigerings program...
DxO kan INTE allt CO kan och om man ska se det som ett substitut för CO beror helt på vad man gör. Jag behöver båda och använder båda sedan länge. DxO kan ex. överhuvudtaget inte användas för direkt datorfångst eller tethering och det är främst det jag använder CO till nu för tiden och det var en gång det programmet skapades för.

Det går väl att ladda ner 30 dagars fulla versioner från alla de viktigaste tillverkarna av konverterare. Det skulle jag göra innan jag köpte något om jag nu stod på ruta ett i princip och var helt fri att välja. Det är ju viktigt att göra ett val som verkligen passar en för det är ju inte alltid så enkelt att migrera som man kanske kan tro.

Jag tycker konverterarna betyder betydligt mer för den tekniska bildkvaliteten nu för tiden då alla moderna systemkameror är fullt kapabla att ta fram ett bildmaterial att utgå från och arbeta vidare med.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är ACDSee bra for utskrifter?
Samma sak gäller väl där som för övrigt vid konverterarval. Man måste också fråga sig vad man verkligen menar med "bra för utskrifter". Ska utskrifterna vara av den absolut högsta tekniska kvaliteten, stämma med hur din skärm visar bilderna eller ge bäst möjligheter att komponera på olika sätt HUR utskriften ska skrivas ut - hur den ska layoutas. I det fallet är det väldigt stor skillnad på exv. Lightroom, Capture One och DxO Photolab och säkert även ACDSee. Ytterligare en faktur att ta hänsyn till är vilka andra funtioner som stöds, exv. de automationsfunktioner som stöds. Inget program är bäst på allt tyvärr.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Fungerar Capture One som råfilskonverterare till nya Nikon Z 6ii ?

och skall man isåfall välja det billigare Capture One Nikon före Capture One pro ?
 

Umi71

Aktiv medlem
Fungerar Capture One som råfilskonverterare till nya Nikon Z 6ii ?

och skall man isåfall välja det billigare Capture One Nikon före Capture One pro ?
Beror väl på om du anv andra kameramärken, om ja då är del fulla versionen annars räccker Nikon versionen.

Ang Z II så vet jag ej men bör finnas en lista på deras hemsida vilka kameror den stödjer.
 

smislo

Aktiv medlem
Beror väl på om du anv andra kameramärken, om ja då är del fulla versionen annars räccker Nikon versionen.

Ang Z II så vet jag ej men bör finnas en lista på deras hemsida vilka kameror den stödjer.
Än så länge ingen support för Z6 II, dessutom verkar C1 vara dålig att svara på frågor/ support...
 
ANNONS