Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra bilder under vatten.

Produkter
(logga in för att koppla)

MLIFoto

Ny medlem
Hejsan. Jag undrar vad man ska speciellt tänka på när man ska fotografera under vatten. Mina bilder blir bara katastrof när jag försöker. Det blir suddigt pga sanden som virvlar upp när jag stannar sen så blir skärpan ibland för långt fram istället för att ta på motivet, (beror oftast på skräp) det är ganska irriterande.

Vad behöver man för undervattenshus till en Nikon D80? Vilken passar bäst?
Tacksam för svar.
Mvh/Emmelie Berg
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej Emmelie! Kul att du vill bli duktig på undervattensfotografi. Det finns, som du har upptäckt, en hel del att tänka på och en hel del som komplicerar saker när man ska plåta under vatten.

1) Backscatter (partiklar som reflekterar ljus).

Det finns tre principiella sätt att minska det problemet.

a) röra sig försiktigt och se till att som fotograf simma före din buddy. Du måste träna dig i perfekt avvägning och i att simma med benen högt och huvudet lågt. Gärna använda små fentag a la grodspark. Nalkas alltid motivet långsamt. Om det finns ström så simma mot strömmen om det går.

b) ha så litet vatten som möjligt mellan kameran och motivet. För större motiv som dykare och delfiner krävs kraftig vidvinkel eller fisheye för att det ska bli riktigt bra.

c) Få bort blixten/ljuskällan från den optiska axeln och rikta blixten/arna så att de inte lyser i vattnet framför motivet utan bara på motivet. Man får ibland rikta blixten snett utåt och förlita sig på marginalljuset. Detta är skälet till att man vid seriös UV-fotografering använder externa blixtar på blixtarmar. Om man bara har kamerans interna blixt att tillgå så är man hänvisad till makro på nära håll och fotografering i klart, partikelfritt vatten. Ett alternativ om det är bra ljusförhållanden och man plåtar på grunt vatten (ned till ca 10 meter) är att använda ett filter som justerar det spektrum som träffar bildplattan så att man kan vitbalansera bilden i datorn. Det förutsätter att man plåtar i RAW-format. En typ av filter heter "Magic Filter" och finns i flera varianter för olika kameror och förhållanden.

2) Brist på ljus och brist på färg. Utan blixt blir man tämligen begränsad.

3) Behovet av att dyka på ett annorlunda vis. UV-fotografer har svårt att få buddies som står ut med att ligga och vänta hela tiden. Bra om man kan hitta en trogen kompis som tycker det är kul att leta motiv och vara modell, och som lär sig rutinerna efter hand.

Ett bra sätt att komma vidare är att hänga med i diskussionerna och bildkritiken här på intressegruppen Undervattensfotografi och här i forumet. Kolla även in litteraturtipsen på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=66377.

Slutligen kan jag rekommendera att du deltar i en workshop i undervattensfotografi. Skälv håller jag sådana, både i Röda Havet och på Västkusten. Kolla i min profil eller maila mig, så kan du få mera info.

När det gäller hus till Nikon D80 så är det inga billiga lösningar vi pratar om. Det finns många alternativ att välja på till denna fina kamera. De hus som finns på marknaden hittar du här: http://www.digideep.com/english/digital/photo/camera/Nikon/D80/25/2567. Sea&Sea kan vara ett vettigt alternativ. De har svensk återförsäljare. Kontakta Magnus Lundgren på Scuba Supply i Malmö för mera info. Ikelite gör prisvärda hus som funkar och Hugyfoot har smidiga lösningar. Det är inte lätt att ge råd. Det handlar om ekonomi, om ambitioner, om vilka objektiv man vill använda och om man vill köra manuellt eller med någon form av blixtautomatik. Börja med en workshop så att du får se på litet olika lösningar.

Hoppas detta svar ger litet inspiration!

Hälsningvar
 

MLIFoto

Ny medlem
Hejsan.

Tack för alla dina tips. Dom ska jag spara och kolla tillbaka på då och då. ;) Jag ska kika på länkarna lite senare och jag är riktigt glad att jag fått länkar till mer information om det här ämnet och även till olika hus. Jag är medveten om att hus är dyra men jag har bestämt med mina föräldrar att dom betalar halva priset och jag halva. Nu i sommar så ska jag jobba ihop min halva och hoppas på det bästa.

Tack än en gång för dina tips, dom kommer att komma väl till hands! ;)

Mvh. Emmelie
 
ANNONS