Annons

Byta från kompaktkamera till "system"

Produkter
(logga in för att koppla)

Slagathor

Avslutat medlemskap
Jag har en vanlig kompaktkamera som får plats i handen, typ. Men jag är inte nöjd med bildkvaliten och prestandan och vill därför byta upp mig till en kamera som är bättre på det. Har mkt begränsad kunskap i ämnet, och har nog inte, i en kunnig persons ögon, särskilt stora krav. Har sökt i lite forumtrådar, men kan som sagt inte särskilt många fackord, så jag behöver tips på vad man ska tänka på. Jag vill kunna ta bra, skarpa bilder kvällstid, att kameran ska "starta upp" snabbt och ta bilden snabbt, och att de kan ta sekvenser av bilder. Samt en hyfsad zoom. Inledningsvis kommer jag sannolikt inte ge mig på att köpa till olika objektiv, utan standard, för "normala" semester- och vardagsbilder.
Hoppas ni har tålamod med en novis och kan förklara vad jag är ute efter på "vanlig" svenska. ;-)

Jag har en vanlig kompaktkamera som får plats i handen, typ. Men jag är inte nöjd med bildkvaliten och prestandan och vill därför byta upp mig till en kamera som är bättre på det. Har mkt begränsad kunskap i ämnet, och har nog inte, i en kunnig persons ögon, särskilt stora krav. Har sökt i lite forumtrådar, men kan som sagt inte särskilt många fackord, så jag behöver tips på vad man ska tänka på. Jag vill kunna ta bra, skarpa bilder kvällstid, att kameran ska "starta upp" snabbt och ta bilden snabbt, och att de kan ta sekvenser av bilder. Samt en hyfsad zoom. Inledningsvis kommer jag sannolikt inte ge mig på att köpa till olika objektiv, utan standard, för "normala" semester- och vardagsbilder.
Hoppas ni har tålamod med en novis och kan förklara vad jag är ute efter på "vanlig" svenska. ;-)

Tänkte på det du skrev om att ta skarpa kvällsbilder så tror jag inte att det finns så många som kan göra det, tyvärr oftast måste man höja ISO värdet och då blir bilden grynig eller så måste man höja slutartiden så att den blir längre och då krävs stativ för låt oss säga att du måste ha en slutartid på t.ex. 15 sekunder så är det svårt att hålla kameran stilla så pass länge.

ISO-grader är ett mått på känslighet för exponering av ljus, hur mycket ljuset skall förstärkas. Normalt en ljus dag så räcker 100 men vid mörker kan det behövas runt 1600 om inte mer. Och då blir bilden grynig, kolla mer på denna sidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-3-iso-talet.htm

Skarpa bilder i dåligt ljus är svårt oavsett vilken kamera man har. Men samtidigt skriver du att du inte har särskilt höga krav. I så fall tror jag att nästan vilken systemkamera som helst som inte är allt för gammal presterar bättre än en liten kompaktkamera, i synnerhet om man sätter på den ett objektiv med bildstabilisering.

Som nämnts ovan så presterar nog vilken systemkamera som helst så pass bra att du kommer att bli nöjd, i alla fall vid bra ljusförhållanden.

När det kommer till foto i dåligt ljus så kommer naturligtvis en kamera med större sensor att ge lite bättre förutsättningar än en kompakt så även här ger valfri systemkamera fördel. Ännu bättre blir det naturligtvis med ett objektiv som kan släppa in mer ljus, och då kan låta dig ta bilder med kortare slutartid för att undvika oskarpa bilder på grund av skak. Så att köpa till ett snabbt (ljusstarkt) fast objektiv till en rimplig peng kanske vore en idé trots allt.

Jag har inte full koll på alla instegskameror på marknaden just nu, men jag klämde lite på Canon 100D i Japan när jag var där, och det var en ganska trevlig sak. Dessutom är den (om jag inte minns fel) världens minsta digitala spegelreflexkamera. Lägg till ett Canon EF 50/1,8 II eller kanske Canon EF 40/2,8 STM så har du ett litet smidigt paket som fungerar bra även i dåligt ljus.

/P

Hej!

Det är ytterst svårt för någon att tala om för någon annan vilken kamera som är bäst.
Mitt bästa tips är att köpa något begagnat riktigt, riktigt, riktigt billigt, försök hitta något som är yngre än säg tre-fyra år, använd den några månader eller tom ett år så kommer få en heltannan koll på läget. Jag kanske är ovanligt trög men jag anser mig forfarande lära mig efter 20 års knäppande så att försöka sammanfatta detta i en forumtråd låter sig inte göras, tror jag.

Ett alternativ är att helt sonika titta på en kameras storlek, titta i specarna om den specifika funktion du eventuellt är ute efter finns, exempelvis trådlös blixtstyrning eller ett specifikt tredjepartsobjektiv eller liknande. Köp den dyraste och modernaste kameran, då kommer ditt eventuella misstag i stort sett endast bestå av att du spenderat för mkt pengar.

Alla kameror som säljs nya idag är otroligt bra, så alla kommer/måste uppfylla dina krav, skillnaden är i bästa fall minimal, det är som sagt yttre egenskaper och pris som är den största skillnaden. Yttre egenskaper är då knappars placering och renodlade funktioner som trådlös blixtstyrning.

Slutligen: det är många som sjunger stora sensorers lovsång i synnerhet "Full Frame", "FX" för de underbara lågljusegenskapern, vilket förvisso är sant, men glömmer då bort det extremt korta skärpedjup dessa kameror ger vid givna (stora) bländare och detta anser jag vara ett stort problem vid gruppbilder(familjebilder) i befintligt ljus då vissa personer på bildern hamnar i oskärpa, dessa problem uppkommer ALDRIG med en kompaktkamera....!

Köpt någon instegsmodell med "kit-zoom" 18-55, se till att du får bildstabilisering (antingen i huset eller objektivet, beror på vilket märke du vill ha).

En systemkamera kommer alltid ge mycket bättre bilder i svagt ljus än den kompaktkamera du haft tidigare eftersom systemkameran har en större sensor.

Ibland tryter dock ljuset och då är blixt den enda lösningen. De blixt som finns inbyggd på en systemkamera är bättre än de som finns på kompakter men ger ändå rätt så "hårt" ljus rakt på motivet. Om du kostar på dig en extern blixt som monteras ovanpå kameran och som kan vinklas och riktas så ger den mycket mjukare och trevliga ljus.

Jag har också "klämt" lite på Canon 100D och jag tycker det verkar vara en riktigt trevlg modell men det finns en mängd olika alternativ från flera tillverkare.

Begagnat kan ju vara bra men utan kunskap kan det vara lite knepigt att hitta rätt. Många som säljer sina systemkameror på t ex Blocket har helt orealistiska prisförhoppningar.

Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto