Annons

Byta obejktivfattningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Jag har gamla men bra objektiv som jag skulle vilja använda med ett digital systemkamerahus.

Är det någon som kan tipsa om en kamerareparatör eller finmekaniker som kan ersätta gamla eller föråldrade objektivfattningar med nya? Jag vill slippa att använda adaptrar, och jag vill kunna välja kamerahus med bra sökare och utbytbara mattskivor för att kunna fokusera manuellt.

Jag är fullt medveten om att det kvävs mer än bara byte av fattningar för att kunna använda gamla objektiv i nya kamerahus. Vad jag är ute efter är en kamerareparatör eller finmekaniker att diskutera saken med.

Vad är det för objektiv du har? Är dom av "rätt" märke kan du använda dom rakt av på nya digitalhus.

Det rör sig om Yashica- och Zeissobjektiv till Yashica- och Contaxkameror. Visserligen kan jag använda dem med en adapter till mitt Canon 300D-hus, men hanteringen är opraktisk, och kamerahuset är ingen ergonomisk höjdare. Exponeringsautomatiken fungerar dock riktigt bra, men, men... Jag längtar efter ett kamerahus med riktigt bra ergonomi och en sökare med utbytbara mattskivor eller fokuseringshjälpmedel samt inbyggd skakningsdämpning.

För mig var det en nyhet att även Olympus har ett kort avstånd mellan bajonetten och fokalplanet. Lympa-sajten var intressant!

Olympushusen med Liveview verkar ju riktigt trevliga, men de har väl ingen skakningsdämpning inbyggd i själva kamerahuset?

ANNONS
Götaplatsens Foto