Annons

Canon 30D eller Nikon d200

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Ja jag ska alltså köpa ny kamera till slutet av sommaren eller hösten. Det är en liten prisskillnad mellan de två kamerahusen men det gör inget.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet från båda dessa kameror och som kan ge lite tips och råd inför mitt val?

Jag tycker att ergonomin är betydligt bättre hos Nikon, men att vissa fotoegenskaper som lite brus vid låga ISO-värden är bättre hos Canon.

Är det något extra jag behöver fundera på? Eller är det bara en smaksak?

Skriv gärna egna erfarenheter och inte så mycket "tyckande" , jag vet hur lätt det är att bli hemmablind.

Med lite tur så har ju Canon lanserat efterföljaren till 30D till när du ska handla kamera, och den lär inte kosta mer än vad D200 gör idag.

mmm.. sant. hade ju vart kul med en uppföljare med minst 10Mpixl. och sensorrengörning.

Då är ju canon ett hett alternativ. Annars tycker jag nog att D200 hittils verkar bättre överlag.

Jag tycker att D200 har en bättre sökare, vilket känns viktigt för mig.

Brus-frågan har väl diskuterats till oändlighet, men min uppfattning är att Canon behåller mer detalj vid 1600 ISO, men har fulare färgbrus än Nikon. Det gör ju iaf att Canons ISO 1600-bilder blir rätt ok i svartvitt... :)

Ja sökaren är av yttersta vikt. Det är främst därför jag vill byta. Förutom den lilla fjuttiga storleken på 350:an

Har tröttnat på den lilla mörka sökaren nu, och känner att det är nåt som verkligen drar ner betyget på kameran.

Svartvitt fotar jag nästan aldrig i. Så det får ligga på lågprio-listan ;)

Jag bytte från 350D till D200, mycket p.g.a. sökaren, men även för att kunna köra med Zeiss ZF optik. Sedan visade sig kameran vara väldigt trevligt att arbeta med. Jag har inte kört med 30D, men den är mycket genomtänkt och smidig i handhavandet jämfört med 350D, imho.

bune skrev:
Ja sökaren är av yttersta vikt. Det är främst därför jag vill byta. Förutom den lilla fjuttiga storleken på 350:an

Har tröttnat på den lilla mörka sökaren nu, och känner att det är nåt som verkligen drar ner betyget på kameran.

Svartvitt fotar jag nästan aldrig i. Så det får ligga på lågprio-listan ;)

Spara pengar och köp en sökarförstorare istället. Jag har 1,35x - den funkar väldigt bra på 350D.

bune skrev:
Ja jag ska alltså köpa ny kamera till slutet av sommaren eller hösten. Det är en liten prisskillnad mellan de två kamerahusen men det gör inget.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet från båda dessa kameror och som kan ge lite tips och råd inför mitt val?

Jag tycker att ergonomin är betydligt bättre hos Nikon, men att vissa fotoegenskaper som lite brus vid låga ISO-värden är bättre hos Canon.

Är det något extra jag behöver fundera på? Eller är det bara en smaksak?

Skriv gärna egna erfarenheter och inte så mycket "tyckande" , jag vet hur lätt det är att bli hemmablind.
Bägge kamerahusen är rent allmänt, toppklassade. Det du i första hand måste ta ställning till är vilket system som faller dig i smaken. Valet av kamerahus när skillnderna i prestanda är så tight som i det här fallet, känns ganska ovesäntligt. Visst finns det skillnader på olika punkter sett till hantering och funktioner, men ofta så lär man sig hantera och tycka om sin utrustning. Själv har jag en D200 och är mycket nöjd. En bekant till mig äger en 30D och den kameran är sannerligen inte dum den heller. Canon har i nuläget, enligt mig, en bättre och mer komplett objektivpark. Men Nikon är också ett komplett system som hela tiden växer. Mitt tips är dock att du kollar igenom vilken objektivuppsättning du i framtiden kommer skaffa dig. Välj utifrån vilket system som motsvarar din tilltänkta kameraväska bäst.

Tack Paul för ett bra inlägg.

Ja visst är båda kamerahuset extremt kompetenta för en glad entusiast som jag! Jag har provat D80 i affär och föll direkt för greppet och utformningen av knappar och reglage.

Att köpa en sökarförstorare kanske jag gör till nästa kamera, men just nu med min 350D känns det överflödigt, för det är så många andra saker med kameran som jag inte tycker uppfyller mina krav och förväntningar på min kamera.

Tack för tipsen såklart.. allt tas i beaktning.
Jag har ju lite tid att bestämma mig på, då sparbudgeten i dagsläget är liten. Men till sommaren har jag förhoppningsvis råd att lyxa, och kan då utan ekonomiskt trubbel byta mina canonobjektiv om det är Nikon jag bestämmer mig för.

Jag har både Nikon och Canon, bruset är lägre vid högre iso i Canonkamerorna vilket jag har visat här på fotosidan bla jämfört 5d och Nikon 200 men Nikons ljusmätning,blixtmätning, interna färguppräkning är mer sofistikerad än Canon.
I de fall man fotograferar jpg så får du säkrare exponeringar med Nikon 200 som påminner mycket om d2x vad det gäller ljusmätning och intern uppräkning av bildfilerna.
Nu kör jag bara raw med Canon då varken min 5d eller 30d ger exv vid snabba bilder lika bra exponeringar som Nikonkamerorna ger med sin flerfältsmätning. Risken för överexponerade bilder i olika situationer är därmed större med Canon samt att den interna färguppräkningen i bla röda färger och nyanser är i mitt tycke klart sämre om man jämför med Nikon.
Sökaren i Nikon 200 är avsevärt bättre än exv 30d.

Båda systemen har sina för och nackdelar
Mikael

Senast ändrad:
Jag har ägt en 20D (ingen större skillnad mot 30D) samt äger en D200 idag.

Canon kameran har bättre brusegenskaper från 800+, och är det viktigt för dig är valet lätt.

D200'an känns ett snäpp bättre kvalitetsmässigt, känns mer som en proffskamera, den har massor med custom inställningar som 30D saknar, sökaren är betydligt bättre, ergonomin är enligt mig i toppklass, jag blev aldrig vän med 20D, bara en sån sak att man måste in i menyn för att göra en spegeluppfällning, otroligt korkat, sen är den lilla joysticken en pina att använda mm.

Själv använder jag aldrig iso över 800 då jag mest fotar landskap och liknande så för mig spelar den sämre iso prestandan ingen roll, men dom få gånger jag kommer bli tvungen att använda det finns det ju bra brusreduserare, jag har inte haft kameran länge nog för att behövt använda 1600 iso ännu.

Bildkvalitets mässigt är dom annars likvärda, du ser ingen skillnad på 8 eller 10mp.

Sen har vi det där med objektivutbudet, allt du behöver finns hos bägge märkena, men Canon har ett par lågprisalternativ i toppklass som Nikon saknar, tänker då mest på "L" gluggarna från F/4.

Sen finns ju Capture NX till Nikon, en anledning nog att köpa Nikon tycker jag.

Men är du inte i behov av en kamera i den här klassen så är nog Nikon D80 eller ännu hellre Pentax K10D ett smartare val.

/kent.

Senast ändrad:
Nu har jag i o f s inte använt 30D, men har en Canon 350D själv och en kompis som har 20D. Testade en Nikon D200 nyligen när jag var på semestern och det spontana intrycket av den var att greppet var otroligt skönt på den, bättre än på 30D/20D även om jag gillar litenheten m min 350D.

Generellt uppfattar jag D200 som att den generellt exponerar väldigt bra, färgerna blir också väldigt naturliga o fina. Min 350D som snart börjar gjort sitt har mkt sämre dynamiskt omfång, kanske är 30D bättre där.

Däremot var D200 omständligare att förstå för "en icke proffs", bara att byta från AV till TV läge var bökigt. Fast jag läste manualen fick jag aldrig till att visa slutartid/bländare (Exif-data) på tagna bilder. Men också att det fanns rätt många kluriga funktioner som auto-iso och möjligheten att spara 5 olika vitbalansinställningar, tog dock ett tag att lista ut allt då manualen var på engelska.

Skulle nog vänta ut Canons uppföljare, men om du inte har tid o vänta, kanske satsa på en Nikon D200, måste faktiskt erkänna att den var en väldigt trevlig kamera. Sökaren var ju himmelriket jämfört m en 350D.

ANNONS
Götaplatsens Foto