Annons

Canon fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Hej,

är på väg att köpa en fotoskrivare. Är intresserad av Canon I9950. Frågetecken som dyker upp är risken för att skrivarhuvudet torkar. Min undran om ni som har Canon har erfarenhet av detta? Är det ett vanligt problem även på de nya skrivarna?

/Lars

Jag har en Canon s820, den har samma teknik som senare modeller med prefixet "i". Den har stått i en månad i både denna sommar och förra sommaren utan problem. Den är beträffande uttorkning betydligt mera okänslig än tex min HP 850C som lätt ger ränder om den står mer än ca två veckor.

Under vissa förhållanden som specifierats av Canon så håller utskrifterna 25 år. Kolla på Canons hemsida om skrivare och förbrukningsmaterial, där står det om hållbarheten hos bläckpatronerna BCI-6 vilka är de som används i de nyaste skrivarna.

Kanske lite off topic, eftersom det inte var det Du frågade, men:

Om Du vill testa bildkvaliteten innan Du köper skrivaren så kan Du ladda upp en digital bild till Canon så skickar de hem en kostnadsfri utskrift från den modell Du är intresserad av.

I fall Du vill ha en sådan så beställer Du här

Lycka till!

Hej!

Jag har i9100, men har inte upplävt att skrivarhuvudet skulle torka. Iofs uppehållet mellan utskrifter max några veckor. Däremot är jag mycket missnöjd med utskriftskvalitén, färgerna blir inte alls fina. Jag testade samma bild via Canons hemsida, och dom skrev ut bilden med en enklare skrivare (i990) och där kunde man snacka om färger. Min tyvärr ger bara bleka kopior. Att sedan prata med supporten är lönnlöst. Hur pratar man färger i telefon?
MAn tror ofta att inställningarna är fel,men allt är inställd som supporten sa, ändå är färgerna kassa. Kvalitén är inte heller det bästa när det gäller små korn. Visserligen använder jag inte Canon originalpatroner just nu, men de jag fick hem med skrivaren gav inte bra resultat heller...Så jag är missnöjd med denna skrivare

Också i9100

Jag har också en 9100 och kan bara säga att den är kanon. Har kört testremsor (dvs lagt in samma bild på samma fotopapper och varierat färginställningarna, därefter lagt in profiler för mina olika papper beroende av resultatet, det är mycket lätt att göra) och utskrifterna stämmer nu mycket bra med skärmen. Kanonfärger och helt otrolig skärpa. Använder Tetenal premium fine art glossy och Scandinavian Photo satin (billig A3+ men ack så bra). Har låtit skrivaren vila i 7-8 veckor och sedan kört perfekta utskrifter utan att ha kört någon rengöring innan. (använder originalpatroner)

Mer än nöjd

Tack för alla svar!

Låter konstigt att 9100 ger så dåligt utskriftsresultat. Den har ändå fått ganska bra kritik, blev väl årets skrivare också om jag inte missminner mig.

Är det någon som har 9950 som har fått samma resultat? Hur törstig är den på bläck?

/Lars

Av de nya skrivarna som Canon har lanserat nu är väl ingen A3-skrivare?

Någon som hört rykten om andra nya A3 skrivare? De som Epson har t ex är ju inte helt nya.

/Lars

Min uppfattning är att i9100 ger väldigt bra resultat. Är mycket nöjd med kvaliteten på utskrifterna. Vad gäller bläckåtgång är det svårt att säga då jag inte har någon referens till andra skrivare. Efter ett tags användande då man kan snitta förbrukningen så hamnar man på ca 20 kr per sida i A3+ med orginalbläck.

Kan väl tillägga att de som granskat utskrifterna har blivit väldigt imponerade av kvaliteten. Även då av personer som jobbar i den grafiska branschen.

ANNONS
Götaplatsens Foto