Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G9

Produkter
(logga in för att koppla)

jsodra

Aktiv medlem
Hej,
Var och kollade på G9 idag men varken jag eller fotokillen i butiken lyckades klura ut om det gick att ställa in AWB(heter det verkligen awb, nu blev jag osäker) dvs automatisk över och under exponering.

Nån som har koll på om det går över huvud taget?

Annars verkar det vara en kul kamera som komplement till systemaren.

Tack på förhand!
//Anders

Kommer inte åt min kamera nu för det ligger en och sover i rummet:) HDR var det jag tänkte på. När jag gör HDR bilder ställer jag in kameran så att den i följd tar och över och under exponerar. Sen slänger jag ihop dessa exponeringar i cs och vips så har man en HDR-bild.

Frågan kvarstår dock,,, går det att ställa in på G9?
Sen har det kommit till en fråga då -Vad heter inställningen? :)

Hoppas ni fattar vad jag menar så länge, Kommer kolla direkt i manualen till min andra kamera i morgon bitti.

Hej Anders.
Funktionen kallas AEB, Auto Exposure Bracketing, och den finns på G9.
Den är lätt åtkomlig i menyerna och du kan ställa den i 1/3-delssteg, maximalt +/- 2 från det uppmätta värdet.
Först tar den standardexponeringen, därefter under- och sist överexponeringen.

/Arne

Funktionen heter AEB. Du aktiverar funktionen via Func/set knappen.Du väljer ikonen med 3 delvis överlappande rektanglar. Tryck sedan på Display för att ställa in kompensationsområdet.

Obs, kan endast användas i P, Tv eller Av.

Ahaaaa AEB var namnet:) Många tack för det och för den detaljerade beskrivningen om var funktionen finns. Då återstår nog bara för mig att slå till och köpa kameran.

Tack igen!

ANNONS
Götaplatsens Foto