ANNONS
Annons

Canon S90 - nöjda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortfarande dåligt med riktiga tester av S90:n. Men det lutar åt en S90 som komplement till SLR-kameran..

Hur är den som peka-skjut kamera till en som inte egentligen kör något annat än auto och endast använder jpeg-bilderna rakt av? Undrar lite eftersom min far också är spekulant men ej direkt fotointresserad. Han hatar dock brus och oskarpa bilder :)

Man klarar de flesta normala situationer med P-läget. Fullt autoläge kan ju "måla in dig i ett hörn". Vill man i någon situation ändra något, så blir det lite klyddigt. P-läget är ju någon slags semiauto där du snabbt kan, tex genom bakre hjul, exponeringskompensera.

S90-tips

Efter att använt Canon S90 en vecka nu, så börjar jag gilla den mer och mer.
För att vara en liten P/S-kamera så blir jag mer o mer imponerad av de olika lösningar Canon har använt sig av.
Jag gillar t ex att man kan ha histogram å vid fotograferandet, o det är inte stort och tar ingen plats på skärmen.
OM man trycker ner slutaren till hälften och navigeringsknappen på baksidan uppåt, så får man upp ett fönster på skärmen där man får alla möjliga slutar o bländarkombinationer.
Trycker man ner slutaren o trycker till vänster på navigeringsknappen får man upp avståndsmätningen och kan sätta den manuellt.
Via egna definerade genvägar kan man sätta AEB och även Automatisk distans-bracketing, vitbalans mm
Det går bra att fotografera i JPG+RAW samtidigt.
Skärmen är mycket bra.

Vad jag inte har förlikat mig med än är:
Snurrhjulet på baksidan kunde gått liiiite trögare.
Man kan inte få svartvit bild direkt på skärmen om man skjuter i RAW.
Enbart DPP som kan fixa den linsdistorsion som finns när man plåtar RAW. I JPG är det redan kompenserat för.

Fler tips finns här:
www.digicamhelp.com/camera-logs/canon-s90/s90-hints-tips-issues-links/

Tycker att ratten på baksidan kändes väldigt billig och plastig. Dessutom var den inte skön att snurra på. Sen gillar jag inte att den saknar grepp, den var inte skön att hålla i.

//Daniel

Förvisso Daniel men det som inpade på mig var ratten på framsidan som hoppade från ena fasta zoomläget till det andra.
Och den visade vilket läge man var på, typ 50 mm eller 85 mm osv

Jag har inga alls problem med snurran där bak, tycker man vänjer sig snabbt. Jag har heller inte råkat ut för att den råkat flytta läge ofrivilligt. De saker jag har svårare för är snarare: 1)Det går inte att sätta maxvärde på iso i autoläge. På G10 fanns auto + hi auto, det hade räckt på S90 också. 2) Tycker att avtrycket gärna kunde vara precis där programväljaren är. 3) Lite snålt att inte "snöflingan" finns för exponeringslås. Nu känner jag mig nödgad att använda den valfria knappen till just detta. 4) En liten räfflad utbuktning på vänster framsida hade räckt för att göra den lite greppvänligare (fast det är en kille i Usa som börjat tillverka sådana). Förutom detta så är det en läckerbit som är svårlurad gällande ljusmätning o vitbalans. Bra kvalitet på bilder, och enligt mig så är det riktigt bra skärpa om man ställer upp den i "my colors" (även kantskärpa). Har testat Raw i DPP, men tycker det känns lite torftigt i interface, så jag kör jpeg tills Bibble eller ngt annat trevligt får stöd för filerna.

Hur blir bilderna i motljus och blandljus på stan (Hus med skugga vid marken och sol högre upp på kåken) så här år?
Fetutbrända högdagrar eller?

sådana bilder får man aldrig se när kameror testas eller visas exempelbilder ifrån.

håller med

Kan bara hålla med!
Det är den bästa P/S som jag haft, o har då gått genom en rada av IXUS:ar.
Jag har dock ingen erfarenhet av Panasonic LX3, som säkert är superb den med, men för mig var det större zoomomfånget avgörande.
Ja, håller med om RAW, om nu bara LR3 kan hantera linsdistorsion med, annars blir man nödgad att hålla sig till DPP, om man vill köra RAW.
Ringen kring objektivet är superb!

I DPReviews forum har debatten gått het om just snurrhjulet och det har varit mycket pajkastning mellan LX3-anhängare och S90-anhängare. Jag har redan vant mig, men visst har jag av misstag tagit bilder m 3200 istället för 80, som är lägsta ISO. Man kan välja att ha ISO på ringen kring objektivet istället.

Som komplement till DSLR så är jag nöjd. Min förutvarande P/S, en IXUS 100 var förvisso mindre men kändes väl begränsad. 4/3-kameror som den kommande Panasonic GF-1 o Olympus motsvarande kändes o andra sidan för bra, o verkar vara ganska klumpiga med en zoom på. Det är ju främst att kunna ha med en kamera i ur o skur och olika aktiviteter, som är liten och smidig som jag tycker är viktigt.

Hur blir bilderna i motljus och blandljus på stan (Hus med skugga vid marken och sol högre upp på kåken) så här år?
Fetutbrända högdagrar eller?

sådana bilder får man aldrig se när kameror testas eller visas exempelbilder ifrån.

Tja Micke. Det är ju ingen mirakelkamera. Den har liten sensor och begränsad i Dynamiskt omfång.

Tja Micke. Det är ju ingen mirakelkamera. Den har liten sensor och begränsad i Dynamiskt omfång.

Högdagrarna är alltid ett problem på kameror med så små sensorer, och jag underexponerar konstant 1/3 eller 2/3 steg för att undvika detta.

Kameran har något som kallas i-Contrast, men jag har ännu inte testat det för att se vad det ger. Det är en feature som man bara kan använda om man fotograferar JPG, och som ska kompensera för mycket mörka och/eller mycket ljusa partier.
Man kan även korrigera bilder i efterhand, i fyra nivåer, på JPG-bilder.
Men jag räknar inte med några underverk.

Har nu efter ca 2 veckors användande av kameran dragit vissa slutsatser:
Om man kör jpeg så är det aningen mjukare än ex G10. Man bör nog ställa upp skärpan i inställningarna i "my colors", vilket jag kan tycka ligger lite konstigt gömt i menyerna....
Men skillnad blir det, och man kan undra om tex Cyberphoto gjorde detta i sitt test av kameran. Man kan också undra varför Canon inte informerar bättre om detta.

Titta på cyberphotos testtagning av S90, den översta bilden med mest vidvinkel, hela halva vänster sida är ju rätt så suddig, skarpt i centrum men till vänster ser riktigt illa ut, kolla Kakel å design-skylten. Det avhåller mig ifrån att köpa den, eller är det rörelseoskärpa eller imma på linsen el nåt annat?

Sen så funderar jag på IXUS 200 IS istället, vidvinkligare lins, nästan halva priset, inte sett så många tester av den än, om man bortser från tagning på 800 och 1600 ISO vilket jag aldrig använder är den dubbelt så dyra S90 verkligen bättre? Då menar jag inte att den ska va dubbelt så bra men kanske alla fall synligt bättre?

Titta på cyberphotos testtagning av S90, den översta bilden med mest vidvinkel, hela halva vänster sida är ju rätt så suddig, skarpt i centrum men till vänster ser riktigt illa ut, kolla Kakel å design-skylten. Det avhåller mig ifrån att köpa den, eller är det rörelseoskärpa eller imma på linsen el nåt annat?

Sen så funderar jag på IXUS 200 IS istället, vidvinkligare lins, nästan halva priset, inte sett så många tester av den än, om man bortser från tagning på 800 och 1600 ISO vilket jag aldrig använder är den dubbelt så dyra S90 verkligen bättre? Då menar jag inte att den ska va dubbelt så bra men kanske alla fall synligt bättre?

Man kanske inte ska gå efter Cyberphos tester, tror jag. Om det skulle vara så illa som det ser ut där, så skulle väl ingen köpa kameran?
Kan nog stämma med dina teorier om fukt eller dylikt. Minns att testet fick skjutas upp efter regnoväder. Sedan ser det väl inte så vetenskapligt ut heller?
Mina bilder lider inte av några såna defekter, inte ens på 2,0.
Å andra sidan så ligger det inte i min intressesfär vad folk köper. Det är upp till var o en vad man väljer här i livet.
Jag valde en S90 nu, men tror knappast att det är min sista kamera.

Oj, ser nu att om man läser min text efter din ser det ut som att jag skriver angående din text, men så var inte fallet om nån trodde det, hade tänkt skriva det jag skrev i nån lämplig tråd och hitta denna å sen så såg det ut som jag svarade dig. Vilket jag inte gjorde. :)
Sen ahr jag kollar lite jämförelsebilder mellan S90 och IXUS 200 IS på www.imaging-resource.com och den senare billigare ger bättre bilder tack vare den högre upplösningen ser det ut som, först man går upp lite i ISO som S90ans större sensor ger utdelning, lite för lite tester gjorda än kanske. Men jag skulle gärna vilja ha G11:ans bildkvalitet (bättre objektiv medkantskärpa) men den är så stor å klumpig för övrigt, så nu står det mellan S90 och Ixusen 200... om inget annat dyker upp.

(dina bilder ser bra ut men kanske för små för att bedöma skärpan. Ser ut som Norrköping va? :D)

Närå. Inte Norrköping. De flesta bilderna i albummet är från Malmö. Livbojen är i Gislövs läge. Tänker inte propagera för S90 för någon. Den passar just mig bra eftersom den är liten G10 både i bildkvalitet och gränssnitt. Vad som passar andra är upp till dom. Dessa forum har alldeles för mycket tjafs om "varför den eller den kameran som just jag har, å därför är den bara den enda riktiga kameran som existerar, å alla andra kameror är värdelösa". Lycka till med ditt val. Fota är det viktigaste. Många glömmer lätt detta faktum.

PS: Jag kan faktiskt inte se vad du ser på jämförelsebilderna. Jag ser något annat. Men som sagt: Upp till var och en....

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar