Annons

Canon S90 - nöjda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat in "alla websidor och 1000 bilder" utan att hita någon underifrån.

Skämt å sido - Har haft siktet inställt på 4/3 men ramlade över väldigt positiva intryck av S90, så har ännu inte plöjt genom hela www angående s90.

Tack! (o:
 
Idag fick jag nya Råd och Rön och där vann S90 bland alla kamerorna, undrar om Nikon-folket kommer bli tokiga den här gången också, bästa Nikonkameran kom på delad femteplats, haha.
 
jag vet inte vad du nu snurrar om, men min fråga var, är det samma geniala testinstitut som kom fram till ett resultat angående Nikon vid sin förra test och som tvärt går imot alla andra tester, uppmätningar ?
 
det jag snurrade om var ett skämt som jag tror en hel del här på fotosidan förstod, om man tagit del av den tidigare diskussionen kring Råd och Röns testresultat vad gällde systemkameror.
 
Jag har haft s90 i snart 2 veckor och är väldigt nöjd med den..

Men en fråga har jag.

Kan man inte flytta den gröna rektangeln dit man vill ha fokus? Min är bara i mitten eller ibland så bestämmer kameran själv vad den vill ha fokus...


/Danne
 
Kan man inte flytta den gröna rektangeln dit man vill ha fokus? Min är bara i mitten eller ibland så bestämmer kameran själv vad den vill ha fokus...

Nej man kan inte flytta fokuspunkten, du har antingen fokus i mitten eller så har du ansiktsigenkänning (då över hela bildytan).
 
Jag har också spanat in det lilla greppet, men drar mig lite för att det är lite klyddigt att få hit den från staterna. Skulle var kul om någon svensk shop tar in den. Fast det lär ju inte hända att dom plockar in en hobbykilles grejer....

http://www.kleptography.com/rf/#camera_s90

Jag beställde ovan grepp och det gick mycket smidigt. Bara följa anvisningarna och så dök det upp ca 1v senare i brevlådan. Greppet var också ett stort lyft för kameran. enhandsfattning är nu praktisk och greppet blev lite annorlunda vilket gjorde att man inte kom åt det bakre hjulet lika mycket. Det är väl värt besväret och pengarna om man använder kameran mycket.

Övrigt tycker jag den tar bra bilder men jag har inte fått till raw-hanteringen riktigt som jag vill. Funkar bara ok med canons raw-hanterare vilket jag försöker slippa. Batteritiden kunde varit lite bättre men man är väl bortskämd med en D300. Köpte 2 extrabatterier på fotofyndet billigt som verkar funka helt ok.

Hade också gärna sett lite mer finesser såsom multiexponering, intervall etc, det är ju ändå en top-end modell. Till sist tycker jag också att det är skumt att man man inte kan få raw i Auto-läget för det är inte så tokigt ibland.

Annars är det ett bra komplement till en SLR, avsevärt bättre än min gamla IXUS, speciellt i mörkare miljöer vilket jag faktiskt nyttjar en kompakt mer till än min SLR, typ bilder vid middagen på stranden i Thailand eller dylika sociala tillfällen man inte gärna släpar på en SLR ..... vilket typ är när det finns en överhängande risk att man blir lite dritt och kan förlägga utrustning kanske :) .... det brukar iallafall vara lite mörkt då.

Den har dessutom ett "lagom" format, för mig bör det inte bli större. Kravet är att den skall gå ner i en jeansficka. Måste man ha den i en väska eller dyl. då kan man lika gärna ha en SLR. Där var en LX3 på håret när jag kände på dem även om det inte var anledning att jag valde S90.

Man måste dock jämföra med andra kompakter för att ge kameran rättvisa, då blir man nöjd med resultatet. Om man hoppas att resultatet skall snudda vid vad som kunde blivit med ens SLR då är inte en S90 vägen. Då skall man nog kolla på en EVIL med en pancake eller nått.
 
S90 f2,0

Räcker slutartid 1/1600 på f2,0 en solig dag...?

Läste om nån som tyckte att slutartiden 1/1500 på Samsung EX1 inte var tillräckligt snabb för f1,8 en solig dag (så f1,8 kunde inte utnyttjas fullt ut)

G11 har ju 1/4000 och det är ju bra.

Vad säger ni som har S90, räcker 1/1600 på f2,0 en solig dag...?


MVH
 
Efterträdare S90

Kommer Canon att släppa någon uppföljare snart till S90 ?

1f/s är för långsamt (även G11 har det)

Canon Ixus 300 HS är åt rätt håll med 3,7 f/s, helt klart bra för kompakter.

Tänkte att en modernare C-mos (snabbare) hamnar i en S90 uppföljare......
 
Nu har S95 presenterats. Den intressantaste förändringen tycks vara nya fästen för kameraremmen (om jag ser rätt på bilderna från Canon).
 
Nej jag kan inte påstå att jag är nöjd tyvärr men det beror nog på att mitt exemplar troligen har ett fel som har uppkommit innan köp som påverkar bildkvaliten negativt
 
Nu har S95 presenterats. Den intressantaste förändringen tycks vara nya fästen för kameraremmen (om jag ser rätt på bilderna från Canon).
-- Den är inte "hal som en tvål" längre.
-- Inmatningshjulet är trögare och ändrar sig inte bara man tittar på det...

(Förutom de två irritationsmomenten, är jag fortfarande toppennöjd med min S90).
 
Varför väljer man en S95 istället för en G12 eller tvärtom, förutom storleks skillnaden med mera? Jag funderar på att skaffa en andra kamera och funderar på dessa två modeller.
 
ANNONS