Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S90 - nöjda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis!
Bilden är det intressanta. Resten är ju bara vägval mot bilden och inget mål i sig. Alla de kameror som diskuteras här ger bildresultat och kan handhavas tillfredställande. Och man lär sig leva med ett instrument, dess fördelar och nackdelar, så ock kameror.

Denna tråd handlar om S90, dess fördelar och nackdelar. Sedan kan man alltid komma till hårklyverier, brusnivåer, CA mm mm.
S90 liten och har manuella inställningar, har en 1/1.7-sensor mm, vilket ger vissa fördelar och vissa nackdelar.

Vill man ha vikbar skärm, något större zoomomfång, lite mer kamera att hålla i, och inte behöver en kamera att stoppa ner i vilken ficka som helst, ja då duger ju G11 gott.

vill man ha mindre brus och högre ISO? Ja, då är det bara en DSLR som kan leverera det.


jag har plåtat med S90 nu i tre veckor, är mycket glad för kameran, som jag alltid kan ha med mig. Vill jag ha bättre reslutat, vilket jag vill ibland, eller längre tele, eller mer vidvinkel, ja då tar jag och använder den DSLR som jag har.

Ingen kamera är bra på allt, helt enkelt. Och det är ändå bilden som räknas.
 
Nä bilden är inte bara det intressanta, inte när man ska köpa en kamera alla fall, eller en bil eller whatever, då vill man veta innan man bestämmer sig om det är värt det dubbla priset eller ännu värre att va dumsnål å köpa nåt som ger kasst resultat - å då blir det ingen bild -, man har ju oftast slitit ihop pengarna många arbetsdar då vill man ju inte slänga iväg dem så oansvarigt.
Nu så klämde jag på alla kameror på mässan så det lutar nog åt S90 mest, sugen dock på gå upp lite för å få super resultat med microfour men dom är så mycket större så då kan man ju nästan ta systemkameran istället. Men å andra sidan så bra som möjligt vill man ju alltid ha...
 
Givetvis vill man ju ha så mycket "bang for the bucks" som möjligt, men vad jag menar (och vad jag tror Peter menar) är att man stirrar sig blind på brus, CA, och sådant, så man glömmer vad som är det egentliga syftet.

Vill man ha något litet med sig, och ev som komplement till en DSLR - köp någon av dessa: Canon G11, S90, Panasonic LX3, och kanske Fuji GXR200. Den sistnämnda har jag iante tittat på eller haft i handen. Inom denna grupp så kan man ju givetvis väga för eller emot, men man kan inte jämföra dessa med vare sig 4/3 eller DSLR. Men vilken man än köper av dessa, så lär man sig nog hantera o leva med kameran. Och vill man ha något som verkligen går ner i fickan så kan man ju också utesluta G11, vilket många (och jag med) gör om man vill ha ett litet smidigt komplement till en DSLR.

Vill man ha bästa kvalitet så är det nog enbart en DSLR som gäller, och FF.
Men då kan man inte prega ner kameran i fickan, och vi pratar om en kamera o objektiv som kanske kostar 5-6 gånger mer, om man inte tittar på begagnat.


Vad gäller S90 så är jag nöjd med kameran,m men jag kan inte jämföra den med vad jag får för resultat med en DSLR.
Jag har också lärt mig handhavandet av kameran o har inga problem med bakhjulet o har hittat "mina" inställningar på objektivring osv.
Vad jag inte gillar, men som verkar vara en trend, är de objektivmässiga tillkortakommanden som är inbyggda, dvs att kameran kompenserar för böjda linjer mm i vidvinkelläget när kameran ger en jpg-bild. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering av Lightroom för att kunna hantera RAW-filer från sådana kameror. Nu är man hänvisad till DPP eller PS.
 
Höll i kameran på Mediamarkt igår, ganska liten! Lite för liten för mina stora händer. Men hittade något som kan göra det lite skönare att hålla i; http://www.kleptography.com/rf/#camera_s90
Verkar vara en smart liten påbyggnad.

Annars verkar bilderna jag har sett tagna med denna kamera mycket fina. Finns oändligt med trådar innehållandes bilder på Canon-forumet på Dpreview.com t.ex.
 
Höll i kameran på Mediamarkt igår, ganska liten! Lite för liten för mina stora händer. Men hittade något som kan göra det lite skönare att hålla i; http://www.kleptography.com/rf/#camera_s90
Verkar vara en smart liten påbyggnad.

Annars verkar bilderna jag har sett tagna med denna kamera mycket fina. Finns oändligt med trådar innehållandes bilder på Canon-forumet på Dpreview.com t.ex.

Jag har också spanat in det lilla greppet, men drar mig lite för att det är lite klyddigt att få hit den från staterna. Skulle var kul om någon svensk shop tar in den. Fast det lär ju inte hända att dom plockar in en hobbykilles grejer....
 
Köp dubbelhäftande tejp och en 19kronors musmatta el liknande på clasohlsson och klipp ut greppet själva vetja!
För lite tuffare appearance så det inte ser ut som man bryr sig dra en gummisnodd runt kroppen, på kameran alltså, kostnad 5 öre...
 
filma med S90

S90 har ju blivit kritiserad för att videofilmningen inte är i full HD, utan enbart i VGA (30 b/s).
Kvaliteten på dessa har jag dock inte sett någon kommentera. Nu är ju filmandet med en kompakt inte direkt det avgörande när man köper en stillbildskamera, utan mer som "grädde på moset".

Här är i alla fall ett smakprov på vilken kvalitet man kan få. Filmen är tagen på Dansmuseet i Stockholm i mycket dåligt ljus o handhållet och därefter komprimerat när det lagts upp på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=gUdbWTgzrtU

/Mats
 
S90 har ju blivit kritiserad för att videofilmningen inte är i full HD, utan enbart i VGA (30 b/s). [...] Nu är ju filmandet med en kompakt inte direkt det avgörande när man köper en stillbildskamera
Jag är förvånad över att det verkar vara så mycket diskussion om just videofunktionen. Det är självklart att det är en fördel om det finns bra videofunktion, men jag förstår inte riktigt varför detta görs till nära nog en huvudpunkt. Om det är filma man vill göra, mer än bara lite på kul någon gång, varför köper man då en stillbildskamera?
 
Jag är förvånad över att det verkar vara så mycket diskussion om just videofunktionen. Det är självklart att det är en fördel om det finns bra videofunktion, men jag förstår inte riktigt varför detta görs till nära nog en huvudpunkt. Om det är filma man vill göra, mer än bara lite på kul någon gång, varför köper man då en stillbildskamera?

Vem har gjort det till en huvudpunkt?

Ovanstående var väl bara ett exempel på hur pass smidigt det kan vara att ha tillgång till funktionen och att kvalitén är helt OK för många.

Jag tror vi är många som har stillbilder som huvudintresse men ändå tycker det är kul att klämma av en videosnutt då och då. Inte tillräcklig intresserade för att köpa och släpa på en dedikerad filmkamera, men ser det som en fördel att det finns möjlighet med den kamera som man ändå har med sig.

Så ser i alla fall jag på saken.
 
Vem har gjort det till en huvudpunkt?

Ovanstående var väl bara ett exempel på hur pass smidigt det kan vara att ha tillgång till funktionen och att kvalitén är helt OK för många.

Jag tror vi är många som har stillbilder som huvudintresse men ändå tycker det är kul att klämma av en videosnutt då och då. Inte tillräcklig intresserade för att köpa och släpa på en dedikerad filmkamera, men ser det som en fördel att det finns möjlighet med den kamera som man ändå har med sig.

Så ser i alla fall jag på saken.

Jag också. Jag avsåg inte den här tråden specifikt, utan mitt allmänna intryck av diverse olika diskussioner jag har sett, där just avsaknad av HD-video tas upp som en stark invändning mot S90. Jag har bara lite svårt att förstå hur man resonerar då.
 
Raw-arbetsflöde i Lightroom

Hej!

Jag köpte för några dagar sedan en Canon S90 som komplement till min Nikon D300, när jag inte orkar/vill släpa på stora tunga utrustningen. Jag hade läst många tester och kommentarer på nätet innan jag köpte den och i stora drag motsvarar den ungefär mina förväntningar, dvs den ger helt OK bildkvalitet för att vara i ett så litet format, och ja, jag tycker också att det bakre snurrhjulet för lätt ändras...

Hur som helst, min tanke med kameran är att i huvudsak fotografera RAW och jag vill använda samma arbetsflöde som för min D300, vilket innebär Lightroom. I och med Lightroom 2.6 RC är S90 supportad med distorsionskorrektion (vilken annars är ganska grov i vidvinkelläget). För det mesta fungerar detta ganska bra, men en sak jag inte är riktigt nöjd med är den kromatiska aberrationen (CA). Som standard korrigerar inte LR för detta, vilket innebär att man ganska ofta får fula gul-blå CA-artefakter. Det går att korrigera för och ett värde på gul-blå korrektionen i LR på ungefär +45 till +85 brukar fungera ganska bra, exakt hur mycket beror dock på brännvidd (och bländare?). Just det senare gör att det inte är enkelt att lägga på en automatisk CA-korrektion i Lightroom utan det blir mycket pillande för varje bild för att den ska bli perfekt. I jpeg-filerna är redan CA korrigerad för så kameran verkar hantera detta automatiskt för jpeg-bilder. Öppnar man råfilerna i Canons program (DPP) så står det att CA är okorrigerat som standard, men en viss korrektion verkar dock ske där också, då bilderna ser bättre ut där okorrigerat än i LR (dock inte lika välkorrigerade som i jpeg-filerna).

Är det någon som har hittat en bra standardlösning på detta problem som fungerar för det mesta? Just nu nu provar jag med att applicera en korrektion på +50 på blå/gula som standard vilket fungerar ganska bra. Är det någon som har hittat en bättre lösning på detta när man fotograferar RAW?

För övrigt är jag positivt överraskad över hur mycket extra information man kan dra ur råfilerna. Det är ju inte som på en DSLR direkt, men ett visst utrymme för att rädda utbrända högdagrar finns trots allt.
 
Hej,

Köpte denna kamera för att kunna ha som resekamrat till USA och Kanada för några veckor sedan. Nu blev det inte jätteofta jag hade kameran uppe men lite streetphotography blev det och jag bara älskar denna lilla tingest.

Hade den gått sönder hade jag köpt en exakt likadan igen. Gillar den skarpt.

Här är några bilder jag tog. Har bara en äldre version av LR så det blev JPEG, men har via Lightroom modifierat dem lite efteråt. Blev mestadels Av-läget, vidvinkel och f/2.
http://www.henrikj.se/foto/20091215-usa-boston
http://www.henrikj.se/foto/20091217-usa-newyork
http://www.henrikj.se/foto/20091222-canada-toronto

Med vänlig häslning
// Henrik J
 
Jag har förstått att man inte kan använda optisk zoom när man filmar med S90, men jag förmodar att man kan välja vilken brännvidd man vill när man börjar filma?
 
Jag kan själv svara på min egen fråga, eftersom även jag nu har en S90; Ja, man kan välja vilken brännvidd man vill filma med.
 
Jag kan själv svara på min egen fråga, eftersom även jag nu har en S90; Ja, man kan välja vilken brännvidd man vill filma med.

Haha, inte varje dag man kommenterar sig själv så i forumen :D

Annars, nöjd med kameran. Var förbi o kännde lite på en häromdagen, min gamla Ixus 55 sjunger på sista visan... hoppas jag :D
 
Canon S90 verkar vara en trevlig kamera och som ett komplement till systemkameran.

dock verkar Panasonic Lumix DMC-LX3 intressant då den också fått bra betyg.
Dock är Canon märket som har en överlägsen display och tar bra bilder.

LX3 är utgående och det kommer snart en LX4?
Kanske också kommer det en Canon S110 med Halv-HD filming, då är inte jag sen att haka på den kameran.

Jag har fått tillfälle att klämma på dessa och gillar faktiskt båda två.
 
Skön sida! :D
Man ser ju direkt vid jämförelse mot 5d MkII att S90 inte är något att ha!

Det är som att säga att en Golf är inget att ha om man jämför med en Ferrari; inte särskilt meningsfullt.
Jag har bägge kamerorna och båda är bra på olika saker. Idiotiskt att jämföra dom tycker jag.
 
ANNONS