Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Capture one & Bibble

Produkter
(logga in för att koppla)

emil t

Aktiv medlem
Hej. Jag håller på att testa rawprogram då jag vill ha ett lite bättre flöde än Nikon Capture. Bibble verkar bra men kan man inte spara tillbaka juseringar i nef-filen? Jag skulle helst vilja undvika en tredje fil för varje bild.

Men RawShooter sparar oxå ändringarna i en separat fil, vilket iofs jag tycker är bra.
Håller just nu på och tittar på RawShooter och tycker det verkar vara snabbt, och har många användbara funktioner. Dessutom kan man batcha i bakgrunden medans man jobbar.

Jag vet inget program förutom Nikon Capture som kan skriva tillbaks ändringarna till NEF:en.

Det man vill kunna göra är ju att använda olika råkonverterare med dd ändringar man en gång gjort, men där är det långt kvar - alla har sitt eget format på filerna som håller ändringarna, så man får göra om dem omman byter koverterare.

Vill man gardera sig för framtiden bör man välja något program som iallafall skriver ändringarna man gör i något öppet filformat, förslagsvis Adobe XMP. RawShooters binära filer såg inte trevliga ut....

Canons DPP skriver oxå tillbaka i RAW-filen (om mitt minne inte sviker mig här) fast det är ju svårt att behandla nef-filer i ett Canon-program ;)

...synd. Tyckte Bibble verkade perfekt men Nikons möjlighet att spara om Neffarna har jag användt i de senaste 50 mapparna att jag inte vill ändra system.

Jaja. Får hoppas på nån uppdatering med bättre flöde.

Capture one, för övrigt begrep jag mig inte på riktigt. Ska dock testa Rawshooter av nyfikenhet.

ANNONS
Götaplatsens Foto