Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One DSLR - nu också till EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Och äntligen har det kommit en bantad version som gemene man har råd med, Capture One DSLR Limited Edition.
Den kostar $99 att jämföra med $599 för fullverisionen. För mig som använder Canon 10D är detta mycket välkommet då Canons egna program för RAW är fruktansvärt dåligt.

Går att ladda ner en 15 dagars trail version här.

Hej

HAr nu lekt lite med den med D60 filer.

Den sprar ju en hel del tid då man kan fixa det mesta interaktivt och med prestanda betydligt bättre än PS7 på min trötta 800MHz:are.

Är så pass nöjd att jag köpt den. de har en extremt kostig policy:
- Du måste skapa ett konto med lösen hos dem

- Du har bara ett visst antal installationer på dig på den köpta: 3st hårdvaruplattformar skriver de, jag tolkar det som om du uppgraderar/byter din dator, ryker en sådan....

- Du får 4st 4 ställiga grupper med mail, dessa matas in i programmet, du får 4 nya grupper, sedan måste du surfa in o mata in de 4 grupperna om 4 tecken

- Du får en ny nyckel som skall in i programmet.

Dessutom
=========
De lägger på 25% moms!

Så den kostade mig 123.75$

Men....

Fortsätter att leka....

Roine

roinek skrev:
de har en extremt kostig policy:
- Du måste skapa ett konto med lösen hos dem

- Du har bara ett visst antal installationer på dig på den köpta: 3st hårdvaruplattformar skriver de, jag tolkar det som om du uppgraderar/byter din dator, ryker en sådan....

- Du får 4st 4 ställiga grupper med mail, dessa matas in i programmet, du får 4 nya grupper, sedan måste du surfa in o mata in de 4 grupperna om 4 tecken

- Du får en ny nyckel som skall in i programmet.

Dessutom
=========
De lägger på 25% moms!
Låter som om de anlitat en EU-byråkrat...!

Värre än så, Danskar, norden araber

I Danmark har man inte ett ordererkännande föränn kunden betalat!

Men.....

De är trevliga, landet rätt vackert.

Om än platt, med kraftledningar vart än man vänder kameran.

Roine

roinek skrev:
Hur vet datorn att man använt en installation? Om man ominstallerar OS:et, ryker en installation då?

Hej

Det beror på, vissa leverantörer tar en sk MAC adress från nätverkskortet eller annan info från själva hårdvaran samt ev version av os, ec W2000 för att göra fröet.

Detta sprider sig ju, är inte XP home edition på detta sättet också?

Roine

Ett jäkla ofog med dessa krångliga licensregler.
Hoppas girigheten blir dessa tillverkares fall.

Krånglet sätter ju tyvärr mestadels bara en käpp i hjulet för hederligt folk.

Hej

Har nu jobbat ännu mer med programmet och det framstår mer och mer som en klar vinnare då det gäller att spara tid.

- Det är extremt lätt att fixa till fel färgtemperatur eller vitbalans. MAn ser direkt hur bet blir, har steglös variation om man så vill. Lite lurigt med drop-downen på restore (röda krysset), där väljer man WB settings, en klar lurig grej....

- Ångra allt man gjort med en bild var lurig att hitta, man får högerklicka på tumnageln och göra restore. Den minns allt man gjort med bilderna, även om man lämnar programmet.

- Den är snabb o behaglig att arbeta med, konverterar i bakgrunden så man kan fortsätta med andra bilder. 20 i kö kan man ha, känns inte som en stor begränsning
Enkelt och rätt självklart användargränssnitt, man skall köra flikarna på högersidan uppifrån och ner, samt ev beskära, så är det klart sen.

- Relativt stor bild att arbeta med, så man ser hela tiden i realtid utan den seghet PS har och den lilla ruta BreezeBrowsern har.

- Den har bra hantering av färgrymder/profiler. Man ser direkt om man glassat till detta

- Har hittat en del småfel, bla blir EXINFO:n inte rätt i TIFF filer samt att ISO 1000 visas som ISO1050, 1/500 del som 1/580 osv.

är det någon som vet om fullverisionen fungerar med 10D ännu, eller är det bara limited edition som är kompatibel med Canon 10D?

Det skall komma en beta av fullversion denna vecka (to) som tar samma utbud som LE och en felfixa för de fel som hittats i LE.

Japp, funkar helt underbart, har ju haft en D30 och har nu en D60.

Det är en lurighet med default wb för d30, den sätts till samma värde.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto