Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Capture One eller Bibble?

Produkter
(logga in för att koppla)
Argh, jag kan inte bestämma mig för vilket RAW program jag ska satsa på. Capture One (3.7LE)eller Bibble? Nu är jag nybörjare på detta med RAW, men jag har fattat så mycket att både Capt 1 och Bibble verkar ashäftiga jämfört med Pentax PhotoLab. :) (kör *ist DS).

Kommentarer, erfarenheter, vad som helst, sökes om ovannämda program. Vilket använder du helst och varför?

Tack.

Båda finns i gratis 30 dagarsversion att ladda ner så det är bara att du provar dig fram. Själv gjorde jag det och tyckte Capture one verkade bra men fattade inte hut jag skulle gå till väga med Bibble.
Det jag använder nu är Adobes camera raw som kommer med Photoshop.

Testa RawShooter Essential, det är gratis! Annars har du ju även rawkonverterare i både Photoshop CS/CS2 och Elements 3. Själv gillar jag dock C1 bäst både när det gäller arbetsflöde och färgåtergivning, men man kan säkert få det till att stämma bra i de andra programmen också om mna ger det lite tid.

Capture One LE Windows 3.7, finns i svensk version såg jag. Kanske det kan vara avgörande för många - att slippa engelskan?

/Håkan

Jag har båda i datorn och spontant känns Capture One smidigare, men jag vet inte vilken som egentligen är *bäst* som konverterare. Har kört igenom några bilder och tycker mig inte se någon skillnad alls, men de bilder jag har kanske inte varit så svåra. :) Eftersom jag är ny på RAW vet jag inte vilka funktioner jag behöver...

Photoshop etc är inget alternativ, jag kör Corel PhotoPaint.

Bästa hälsningar
/* Roland

Jag rekomederar att du köper Cap & Design:s specialutgåva: "Proffsfoto" (reducerat pris här på fotosidan) Där kan du, bland annat, läsa ressensioner på både Bible och C1.

//Eric

jonasandersson skrev:
Testa RawShooter Essential, det är gratis! Annars har du ju även rawkonverterare i både Photoshop CS/CS2 och Elements 3. Själv gillar jag dock C1 bäst både när det gäller arbetsflöde och färgåtergivning, men man kan säkert få det till att stämma bra i de andra programmen också om mna ger det lite tid.

Gratis? Bara om man har Corel antar jag? Eller var hittar man en fullfjädrad gratisversion av RawShooter Essential??

//Eric

De kommer senare sälja mer utvecklade versionen av RAWShooter med mer funktionalitet, men tanken är att själva grunddelen ska fortsätta vara gratis, dock har det visat sig ge lite skumma resultat i vissa situationer så ska man förstora bilden väldigt mycket bör man nog använda något annat.

ANNONS
Götaplatsens Foto