Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Crop Tool

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Jag blir irriterad på Crop Tool.

Jag måste ofta vid bildbehandling beskära bilden.

Ofta vill jag då bara beskära bara en av sidorna och då ytterst lite dessutom.

Problemet är då att få crop tool att lägga sig precis jämnt med de tre andra sidorna.

Det går ju att förstora kraftigt och på så vis få precision nog men det är jobbigt att vid kraftig förstoring navigera runt i bilden.

Min fråga är alltså helt enkelt om det finns något sätt att få verktyget att automatiskt lägga sig runt hela bilden?

Inga problem... Förstora arbetsfönstret så att den grå ytan som omger bilden du arbetar med syns, välj beskärningsverktyget och placera pekaren i övre vänstra hörnet. Detta på den grå ytan, dvs utanför bilden. Håll ned musknappen och dra pekaren till nedre högra hörnet, återigen utanför bilden. Då är hela bilden markerad och du kan ta tag i en sida och bara beskära denna. Busenkelt!

eller markera en liten ruta, håll fortfarande ner musknappen, tryck ner mellanslag, flytta rutan till ett hörn, släpp mellanslag och markera resten av bilden.
låter krångligt men är mycket snabbare om man inte vill köra i fullskärmsläge hela tiden.

Stiffneck skrev:
Inga problem... Förstora arbetsfönstret så att den grå ytan som omger bilden du arbetar med syns, välj beskärningsverktyget och placera pekaren i övre vänstra hörnet. Detta på den grå ytan, dvs utanför bilden. Håll ned musknappen och dra pekaren till nedre högra hörnet, återigen utanför bilden. Då är hela bilden markerad och du kan ta tag i en sida och bara beskära denna. Busenkelt!

Den metoden passade mig perfekt.

Nu är jag bara irriterad på mig själv som joxat och trixat som en idiot med detta och aldrig kollat upp hur man kan göra.

Tack så mycket för hjälpen.

Estethia skrev:
eller markera en liten ruta, håll fortfarande ner musknappen, tryck ner mellanslag, flytta rutan till ett hörn, släpp mellanslag och markera resten av bilden.
låter krångligt men är mycket snabbare om man inte vill köra i fullskärmsläge hela tiden.

Också en användbar metod. Tack.

tips.
photoshop cs killer tips är fylld med såna här mumsigt fiffiga användartips.
iaf var photoshop 7 killer tips det. ;o)

Estethia skrev:
tips.
photoshop cs killer tips är fylld med såna här mumsigt fiffiga användartips.
iaf var photoshop 7 killer tips det. ;o)

Förresten Christel, varför är expertpanelen stängd?

Jag har en fråga att ställa till dig där.

Vet inte om jag fattat rätt men...

1. tryck 'm' (för att aktivera markeringsverktyget.

2. Tryck 'CTRL + a' för att markera hela bilden.

lasse:
jag har jobb upp över öronen och har inte hunnit med allt på senaste.

stellan: du behöver inte aktivera markeringsverktygen för att få ctrl+A att funka.
men markeringsverktygen behöver beskäras efteråt, cropverktyget beskär direkt med en entertryckning.

Estethia skrev:
lasse:
jag har jobb upp över öronen och har inte hunnit med allt på senaste.

stellan: du behöver inte aktivera markeringsverktygen för att få ctrl+A att funka.
men markeringsverktygen behöver beskäras efteråt, cropverktyget beskär direkt med en entertryckning.

Aaah.. nu är jag med :)

Sen har jag ett litet tips.
Om man tycker att det är störigt att cropen fäster sig i kanten på bilden när man vill skära bort en liten, väldigt liten, del av bilden, så tar man tag i höret på cropen och håller in CTRL, då fäster den sig inte i hörnet.
Väldigt användbart tycker jag.

Finns det något sätt att automatiskt bevara bildens proportioner (längd kontra bredd) när man beskär den?

lynxx skrev:
Finns det något sätt att automatiskt bevara bildens proportioner (längd kontra bredd) när man beskär den?
Tryck knappen "Front Image" efter att du valt crop-verktyget. Då fylls bredd- och höjd-fälten med bildens mått, och proportionerna blir låsta tills du trycker knappen "Clear".

Bilagor

• crop.gif
    crop.gif
    1.7 KB · Visningar: 149
Man kan ju alltid markera på vanligt sätt med markeringsverktyget och sen välja image - crop.

Om man exempelvis har en vit kant i ena änden av bilden kan man ju ta magic wand och markera den vita kanten, sen välja Select - inverse (ctrl + shift + i) och sen välja image - crop.

Sätten är flera...

PN

Jösses, att det finns så mycket att kunna och veta bara om beskärningsverktyget.

Photo shop ÄR fantaskiskt.

Snälla ni som sitter och trycker på ännu mer information, träd fram med det för jag vill veta allt som finns att lära om detta underbara program.

mvh

lynxx skrev:
Skall du bara beskära med fasta sidförhållanden, utan att påverka upplösning eller interpolera, använder du rektangulära markeringsverktyget.

Med inställningar som bilden visar.
Sedan beskär du under bild - beskär.

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    2.8 KB · Visningar: 124
ANNONS
Götaplatsens Foto