Annons

Dålig stil hos fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mil Congojas

Aktiv medlem
Jag ville bara säga att de flesta på Fotosidan verkar skita blankt i att svara på en disskusion. Bland alla de disskusionerna som har väldigt många visningar måste det ju finnas någon som har ett hum eller? Eller vad är det?

Sedan finns det då ni som svarar ni behöver inte ta åt er självklart! Det är ni som gör fotosidan!

Bara på denna denna digitala del av forumet så finns det lite över 400 obesvarade disskusioner!? Helt obesvarade!

De ställer ju frågorna för att dem vill veta så att de kan sedan säga det till andra.
Jag vet bara att jag blev besviken när jag ser allt!

Det är skönt att det finns några som kommer att besvara alla frågor som ställs här på fs. Men om ett tag kanske du också ledsnar på att se samma fråga upprepa sig gång efter annan och då är det lätt hänt att tappa sugen och helt enkelt strunta i att svara.
Men efter detta kommer väl åtminstonne du att svara så alla nya frågor kommer att få minst ett svar! ;-)

Sen kan det ju vara så att man kollar en diskution för att man tror att man kan svara men upptäcker att man inte kan. Eller att man kollar för att man själv undrar samma/liknande sak och då bara lägger en bevakning av diskutionen. Personligen så svarar jag alltid om jag har tid eller känner att jag kan tillföra något.

Forumet är outömmligt på info tack vare alla som svarar coh är insatta.

Greven

Mil Congojas skrev:
Bara på denna denna digitala del av forumet så finns det lite över 400 obesvarade disskusioner!? Helt obesvarade!
Hur många ÄR besvarade?

Personligen anser jag att Fotosidans forum är toppen, och jag blir ofta imponerad av den kunskap som finns här, och av de ofta otroligt snabba svar man får.

kvallité eller kvantitet?

Persolnigen tycker jag att det är bra att det är så "få" som svarar. Många forumdiskutioner glider iväg från ämnet och man ser inlägg som tex. "jag vet inte men...". Hellre få men kvallitativa inlägg än många gissningar.

/ Erik

Fotosidan är grymt bra och jag blev direkt överväldigad av generositeten och alla engagerade svar som ges på frågor. Det jag blir förvånad och lite besviken över ibland är en del individer som tycker att det är fotosidans medlemmars skyldighet att lära just dem allt om fotografering.

Forumen lämpar sig för frågor vilka det kan vara svårt att finna svar på på annnat håll eller ämnen som lämpar sig för diskussion.

Frågor av typen "Hur gör jag för att använda studioblixtar när jag ska fota modeller?" eller "Jag har precis köpt en systemkamera, vad ska jag tänka på när jag fotograferar?" är bara dumt och egoistiskt att ställa här i forumet. Det finns hyllmeter med böcker skrivna i ämnena med fina illustreringar och exempel till priset av ca 2 filmrullar ink framkallning. Att då uppta några generösa individers tid med att be dem skriva nyförfattade fotoböcker och lägga ner timmar i arbete att undervisa någon interaktivt, det är att utnyttja andras goda vilja. Personer som skriver dylika frågor tycker jag ska bekväma sig att lyfta på sin lekamen och gå och köpa en grundläggande fotobok.

Sedan är det kanske så också att många intressanta frågor aldrig blir besvarade eftersom folk följer forumen på förstasidan och bara ser de 10 forum med senast inlaggda svar eller frågor. I "rushhour" ramlar en ny fråga snabbt utanför den listan om ingen svarar direkt.

Tack alla engagerade fotosidanmedlemmar som skriver massor med svar. De som känner sig träffade kan ta åt sig.

MVH, Niclas Vestman

Fotosidan är överlag mycket seriös och det är många duktiga fotointresserade (proffs som amatörer) som gladeligen svarar på frågor. Jag har fått mycket hjälp genom fotosidan. Jag har också råkat ut för att ställa frågor som inte fått svar men antingen finns det inget bra svar eller så har jag troligtvis tagit upp ett ämne som många redan ledsnat på. Ibland blir det så och det är inget att hänga läpp för ...

Jag har varit med om forum på andra specialsidor som verkligen inte haft samma seriösa nivå som fotosidan, så börja inte med att svärta ned fotosidan med omogna inlägg.

Kan bara hålla med Niclas i den här frågan, jag har nu bevakat FS under ca ett år ock måste säga att maken till generösa människor tror jag man får leta efter, dom flesta tar sig tid att svara på fråga efter fråga, ofta då också nästan identiska tidigare frågor/trådar.
Tycker i allmänhet att det råder en stor generositet och vilja att hjälpa andra här på Fotosidan samt att det är en god stämning jämfört med många andra forum/diskutionssidor på nätet som ofta utveklas till att mest kritisera och göra ner andra människor.
Av mig får ni fotosidans medlemmar klart godkänt.

P.....

Mil Congojas skrev:

De ställer ju frågorna för att dem vill veta så att de kan sedan säga det till andra.

Detta innebär således att det finns 5000 besvarade trådar... hmmm.. 7% obesvarade trådar..tycker du det är mycket?

Kan detta bero på att svaret på frågan är så självklart att de som läser det inte orkar svara?
Eller så beror det på att man inte vet svaret.

Ett vanligt fel som folk gör är att inte kolla vad som finns innan man slänger in sin fråga.
Så jag skulle gissa att en del frågor som är obesvarade är av det slaget.
I andra forum så besvaras dessa ofta med ett lakoniskt - RTFM (=Read The Fuckin Manual)!

Jag tycker över lag att FS har så pass stor kritisk massa, att man ofta får svar på det mesta inom 24 timmar, utom repeterade eller alldeles för smala ämnen.

h/mats

Dom frågor som jag tror i första hand går obesvarade är sådana som troligen kan läsas till inom manualens första 10 sidor. Eller kanske inte, dom brukar faktiskt få svar som: läs manualen på s.10, andra stycket.

Snarare så att de frågor som ställs såsom att ett svar var i deras fulla rätt och dom vill bli matade med silversked inte får något svar, är frågan ställd som en hövlig fråga är det ytterst sällan de inte får något svar.

Men vissa personer som frågar ids man inte svara på helt enkelt. Speciellt inte sådana som faktiskt inte verkar ha något intresse att faktiskt ta till sig svaret eller försöka göra något själv utan bara gapar efter mycket.

En ytterligare förekommande anledning kan vara att trådstartaren själv efter någon timme slänger in ett surt inlägg i stil med: VA, INGEN SOM KAN, vad är det här för sida egentligen.

Jag måste säga att jag verkligen inte håller med om detta. De få diskussioner jag har har startat har alltid fått svar och jag dessutom trots min ringa kunskap alltid blivit väl bemött.

Som någon har skrivit tidigare så är det viktigt att kolla att diskussionen inte precis har förekommit på forumet och dessutom se över sina formuleringar när man skriver sin diskussion. Ibland är vissa formulerade så att det känns ointressant att svara eller kanske rent av omöjligt.

Ok men det var skönt att veta folks feedback på fotosidan!
Jag får väl granska det jag kanske begär från sidan, för det verkar ju som om jag skiljer ganska radikalt från vad andra tycker!
Det är ju inte så att tycker det är en dålig sida definivt inte blev bara besviken!
Försummade väl det goda i det onda och det ber jag om ursäkt för!

Re: Re: Dålig stil hos fotosidan!

FILM) (ulltand skrev:
Personligen anser jag att Fotosidans forum är toppen, och jag blir ofta imponerad av den kunskap som finns här, och av de ofta otroligt snabba svar man får.

Kan bar hålla med de frågorna jag ställt har blivit besvarade inom ett dygn, ibland av flera personer med olika förslag, ibland ett så givande att ingen behöver komplettera det.

Intressant att så många och så duktiga sitter här så mycket och svarar på frågor, när de borde ha häcken full med fotojobb....

// Anders

Christofer Carlsson (Mil Congojas) skrev:

12 obesvarade på de första 5 sidorna

// Anders

"HAR DU SÖKT? DET FINNS EN SÖKFUNKTION" borde dyka upp med stora bokstäver så fort man vill starta en ny tråd. Sen är det bara klicka på den enorma sökknappen på samma sida eller "Ja, sluta tjata"-knappen om man har gjort det.

Nu finns det en liten text nånstans om sökning och jag tror inte det flesta förstagångare ens vet om den.

Jag håller med. Det borde nästan vara en mellanlandningssida som bara innehåller den texten och två länkar.

Mil Congojas skrev:
Jag ville bara säga att de flesta på Fotosidan verkar skita blankt i att svara på en disskusion. Bland alla de disskusionerna som har väldigt många visningar måste det ju finnas någon som har ett hum eller? Eller vad är det?

Som redan påpekat tidigare är det många som inte ens gör en sökning i tidgare forum utan direkt skickar sin fråga som eventullt har hanterats vid ett flertal tillfällen. Vidare så sker alla svar endast genom den goda vilja att hjälpa.

Så jag måste nog säga att dina subjektiva synpunkter är synnerligen ogrundade, vidare hade det varit intressant att se vilka typer av frågor som ej besvarats.

Det är alltid lätt att gnälla och säga att något är dåligt utan att komma med förslag på hur det ska bli bättre.

Vidare tycker jag att fotosidan har enormt många som bryr sig och ALLTID svarar på inlägg samma dag ibland till och med inom några minuter, vilket är fantasiskt bra.

/Johnny

Johnny76 skrev:
Som redan påpekat tidigare är det många som inte ens gör en sökning i tidgare forum utan direkt skickar sin fråga som eventullt har hanterats vid ett flertal tillfällen. Vidare så sker alla svar endast genom den goda vilja att hjälpa.

Så jag måste nog säga att dina subjektiva synpunkter är synnerligen ogrundade, vidare hade det varit intressant att se vilka typer av frågor som ej besvarats.

Det är alltid lätt att gnälla och säga att något är dåligt utan att komma med förslag på hur det ska bli bättre.

Vidare tycker jag att fotosidan har enormt många som bryr sig och ALLTID svarar på inlägg samma dag ibland till och med inom några minuter, vilket är fantasiskt bra.

/Johnny

Detta kan också jämföras med tex Utsidan där det inte alls är säkert att man får svar, visserligen så är där mindre folk i omlopp men ändå.

Greven

ANNONS
Götaplatsens Foto