Annons

Döpa om många filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

thewalrus

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker ett gratisprogram där man kan döpa om ett stort antal bildfiler till datum och klockslag när bilden togs t.ex. 060402-1241-27

Jag har använt ett program som hette PIE tidigare men nu har prövotiden gått ut. Eftersom jag bara behöver "döpa om" funktionen tycker jag det känns onödigt att lägga ut 200-300kr på det.

Finns det något gratisprogram till detta?
 
Hej, testa ett program som heter Total Commander. Det har en funktion, massomdöpningsverktyg, där man kan döpa om filer till vad man vill.
Det är shareware som skall registreras efter en månad eller tas bort... det fungerar dock även efter denna perioden.
 
Det går fint i Picasa som ju är helt gratis och väldigt smidigt till mycket.
 
Provat att:

- markera sista bilden.
- hålla inne shift-tangenten och markerat den första.
- Höger klicka på den första bilden och skriv exempelvis "060507 min bild (01)"

* Viktigt att nummreringen kommer inom parentesen....
 
japp....

särskilt bra om man har varit ute en dag och fotat och vill ha alla samma datum på dessa bilder.... lite svårare att få olika datum....
 
A.F.5 Rename Your Files

Kan döpa om med egna texter men även hämta in filinformation som datum och tid
 
Nu har jag inte provat några av dessa program. Men vad jag menade var ett program som döper mina filer efter vilket datum och klockslag bilden är tagen.

Vad jag förstår så gör inget av dessa program detta?

MVH
 
thewalrus skrev:
Nu har jag inte provat några av dessa program. Men vad jag menade var ett program som döper mina filer efter vilket datum och klockslag bilden är tagen.

Vad jag förstår så gör inget av dessa program detta?


Hehe, sorry, kan inte låta bli...

Om du har Linux tillgängligt istället för windows behöver du inte ens ett program, andra skript-exemplet i detta inlägg gör precis det du frågar efter, i detta fall för .raw bilder, men lätt modifierat även för jpeg
 
thewalrus skrev:
Nu har jag inte provat några av dessa program. Men vad jag menade var ett program som döper mina filer efter vilket datum och klockslag bilden är tagen.

Vad jag förstår så gör inget av dessa program detta?

MVH

Jag använder som sagt A.F. 5 Rename Your Files. Den läser tyvärr inte EXIF-info men väl filens datum och tid. Och eftersom jag kör mina filnamnsbyten direkt innan jag börjat editera bilderna så är filens datum och tid samma som filens dito.
 
Har laddat hem The Rename men förstår inte riktigt hur jag ska göra för att döpa om filerna till datumet och tiden bilden togs. Blir bara dagens datum.
 
Inte gratis men jag tycker ACDSee funkar bra. Tror jag gav 50 USdollar när jag köpte det på nätet.

MVH
Magnus
 
Under Naming Rules väljer du Free Form i rullen.

I rutan nedanför
Pictures
EXIF
ExifDateTimeOriginal (dubbelklicka)

Skriv sist in .JPG eller vad det nu är för filer som du döper om efter > som kom upp i rutan under Free Form.

Det här kan du spara som en inställning för jag tror att inställningarna nollställs varje gång man startar programmet.
 
ANNONS