Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Om man ser på de första leveranserna i USA, och de exemplar som Fotomicke och Arleklint fick så verkar Kit med 18-105 bli de första som levereras.
Sen kanske vissa leverantörer kan tänka sig att splitta kiten och leverera enbart hus till oss som beställt det.
Hoppas det.
 
jag är inte jätteimponerad av vad jag har sett från d7000 och i jämförelse med d90
stämmer min iaktagelse?

Ja, faktiskt gör den det. Den (D7000) är rent bildkvalitetsmässigt inte direkt ett "revolutionerande" steg upp från D90/300/5000. Men bara faktumet att den (med en ganska marginell mängd) ökat prestanda på högre ISO trots högre pixeltäthet, och detta jämfört med ett par av de bästa kamerorna som finns på marknaden, är ju ganska imponerande. Den är ca 1/3 till 1/2 steg renare i skuggorna på ISO6400, och klarar brusreducering bättre.

DÄREMOT så uppskattar jag verkligen den prestanda man kan få på bas-ISO, renheten 10Ev ner från vitt är nästan fördubblad jmf D300 - som ju iofs "bara" har 200 som lägsta verkliga ISO-förstärkning. Trots att D7000 antagligen har lägre "teknisk DR" än t.ex D90 så är nog D7000 en ganska mycket bättre "enskotts-HDR"-kamera.

Det verkar som om FWC ökat per pixel, trots en areaminskning med ca 25%. För de som söker rena djupblå himlar och extrema skärpningsmöjligheter på bas-ISO är detta en väldigt bra nyhet.

Jag hann inte testa igenom det nya AF-systemet, men det lilla jag såg stämde mycket bra. Hoppas produktionsex börjar dyka upp i butikerna snart. Då lär det dyka upp en direkt D90>D7000-jämförelse ganska snart!

Ang film, Canon 60D hade jag ju jättefel... :)
Det var något annat jag tänkte på, och det stämde inte alls med 60D. Bra att någon Canonist rättade!
 
Ja, faktiskt gör den det. Den (D7000) är rent bildkvalitetsmässigt inte direkt ett "revolutionerande" steg upp från D90/300/5000. Men bara faktumet att den (med en ganska marginell mängd) ökat prestanda på högre ISO trots högre pixeltäthet, och detta jämfört med ett par av de bästa kamerorna som finns på marknaden, är ju ganska imponerande. Den är ca 1/3 till 1/2 steg renare i skuggorna på ISO6400, och klarar brusreducering bättre.

DÄREMOT så uppskattar jag verkligen den prestanda man kan få på bas-ISO, renheten 10Ev ner från vitt är nästan fördubblad jmf D300 - som ju iofs "bara" har 200 som lägsta verkliga ISO-förstärkning. Trots att D7000 antagligen har lägre "teknisk DR" än t.ex D90 så är nog D7000 en ganska mycket bättre "enskotts-HDR"-kamera.

Det verkar som om FWC ökat per pixel, trots en areaminskning med ca 25%. För de som söker rena djupblå himlar och extrema skärpningsmöjligheter på bas-ISO är detta en väldigt bra nyhet.

Jag hann inte testa igenom det nya AF-systemet, men det lilla jag såg stämde mycket bra. Hoppas produktionsex börjar dyka upp i butikerna snart. Då lär det dyka upp en direkt D90>D7000-jämförelse ganska snart!

Ang film, Canon 60D hade jag ju jättefel... :)
Det var något annat jag tänkte på, och det stämde inte alls med 60D. Bra att någon Canonist rättade!

Mina egna jämförelser från andras tester tyder på att D7000 jämfört med tidigare 12 MP DX DSLR har

1) mer chromabrus,

2) mer luminansbrus,

3) bättre upplösning och bevarande av detaljer på högre ISO-tal,

4) mycket bättre bevarande av detaljer och färgmättnad i skuggorna.

Mina beräkningar är att D7000 är ca 2/3 - 1 EV bättre än tidigare 12 MP DX DSLR och ca 1/2 EV sämre än D3/D700 i färdigbehandlad bild i samma storlek .
 
Bra, då är vi ju jätteöverens... :)
Att du anger lite "bättre" jämfört-med siffror än jag för vad du kallar för "en färdigframkallad bild" motsvarar ju ungefär skillnaden i vad jag uttryckte som "tar brusreducering bättre".

Chrominansbruset följer lumabruset ganska bra - de har inte gjort några jättestora avsteg från sin "normala" Nikon-färg-filtrering på sensorn.

Hade jag köpt en ny kamera idag hade jag inte skämts för att köpa en D90 - om jag inte tyckte att AI-kompatibilitet och filmning/LV var viktigt. Däremot, eftersom jag inte tycker D300's AF-prestanda är något jag behöver skulle jag vara tveksam till att lägga upp plånboken för en sådan. Priserna sjunker säkerligen ganska snart - 60D t.ex säljs ju över disk i morgon för 8999:-, bara knappa två månader efter introduktionsprisets rekommenderade ca 12.000:-.
 
Priserna sjunker säkerligen ganska snart - 60D t.ex säljs ju över disk i morgon för 8999:-, bara knappa två månader efter introduktionsprisets rekommenderade ca 12.000:-.

Lite statistik från prisjakt angående prisutveckling. D7000 introduceras till samma prisnivå som 7D ligger på. Notera då att 7D redan gått ner 20% (från 16'). Återförsäljarna behöver inte sänka priset lägre om produkterna är likvärdiga. Utvecklingen på 60D återspeglas antagligen av att D7000:s spec är likvärdig med 60D storebror 7D.
 

Bilagor

  • graph_price.php.jpg
    graph_price.php.jpg
    10.6 KB · Visningar: 1,285
  • graph_price.php (5).jpg
    graph_price.php (5).jpg
    10.8 KB · Visningar: 1,287
  • graph_price.php (4).jpg
    graph_price.php (4).jpg
    11.7 KB · Visningar: 1,294
  • graph_price.php (3).jpg
    graph_price.php (3).jpg
    11.2 KB · Visningar: 1,286
  • graph_price.php (1).jpg
    graph_price.php (1).jpg
    11.3 KB · Visningar: 1,280
ha ha, tänkte precis på den med d300, men det verkar ju vara ett undantag
d300 gick ner i pris, sen när jag tänkte köpa den hade den gått upp igen
så irriterande
 
Med tanke på alla spekulationer om leverans av D7000 ( som jag har bestämt mig för ) och att det är högst troligt att man kommer att få vänta ett tag så tröstköpte jag en P7000 som komplement till min D90. Allt för att tillfredsställa köplustarna ett tag. :) Trevlig liten sak!
 
Med tanke på alla spekulationer om leverans av D7000 ( som jag har bestämt mig för ) och att det är högst troligt att man kommer att få vänta ett tag så tröstköpte jag en P7000 som komplement till min D90. Allt för att tillfredsställa köplustarna ett tag. :) Trevlig liten sak!

Hehe ja tänk om man hade råd att tröstköpa något sådant, har ju inte ekonomi till enbart d7000 ens :) Blir till att harva på med min gamle d70 nåt år till och dreggla över annat...
 
Nu har D7000 börjat synas i butikerna, jag köpte nyss min på Media markt i Nacka.
De har ett kit kvar med d7000 och deras 105 zoom, 12990:- får ni betala men då måste den som vill vara snabb, för de finns bara ett ex kvar. först till kvarn!

peace
 
Japp, hoppas själv på leverans från SCP snart med, skulle få en ny batch om inte så lång tid. :)
Hade gärna köpt och fått direkt, men snäll som jag är så köpte jag annat med som jag får i samma leverans :p
 
Plockade upp min nyss på "SCP". Intryck hittills: ISO verkar mkt lovande, handgreppet känns som en akilleshäl i byggkvalitén.
 
Äntligen dök den upp! Fick min levererad idag från ScandinavianPhoto. Nr 1 i deras kölista ;-)
Laddas för närvarande, men den känns otrolig gedigen.
 
Fick idag kl 13 mejl att jag kan hämta min D7000 hos Kameradoktorn i morgon.

- Jag har en gammal D200 och hade tänkt köpa efterföljaren till D700 men med D7000 kan jag fortsätta använda mitt Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED och kamerahuset fungerar också med mitt gamla favoritobjektiv 28mm/2.0 så kostnaden blir betydligt mindre.
 
Jag köar också hos Cyber.
Dom skulle leverera ut 10 kit och fem hus imorgon.
Men jag ligger efter dom i kön.
 
ANNONS