Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Det där gör mig inte mindre sugen på att beställa en D7000, särskilt när min D70 då och då levererar bilder som den jag bifogar till detta inlägg :(

Byt upp dig. Du kommer inte ångra. D7000 är en otrolig bra kamera som du kommer att ha mycket nöje med i många år. D70 är hopplöst långt efter nu.

Jag har tagit foton med D7000 både på knattehockey och inomhus i simhall och är betagen av hur väl exponerade fotona är. Varje gång. Kör auto iso och kan säga att inomhusfoto har fått en ny dimension med kvaliteten på höga iso värden. Du kommer att bli förvånad.

Det finns dock förbttringspotential vad gäller filmning. Inte så mycket på själva bildkvaliteten utan mer på ljud och fokus. Kameran tar upp varje minste oljud från fokuseringen. Af jagar för mycket så jag kör nu helt manuellt. Tror dock inte det är bättre på andra DSLR. Men om man tror at man kan filma lika enkelt som med en dedikerad videokamera så får man tänka om. Dock ingen dealbreaker då fotoegenskaperna väger upp i massor. Om man inte har för kort skärpedjup så kan man filma bra med manuell fokus. Filmar man med stativ och använder fast fokus så kan man ha ordentligt roligt med att prova lite olika objektiv och skärpedjup.
 
Ja, planen är att köpa en D7k, men 10k är ganska mycket pengar när man går på CSN (vi tog oss upp i existensminimum i våras, det var najs!) :)

Vill man filma kan man ju testa de nya Sony-kamerorna med genomskinlig spegel, det är ganska häftigt hur bra autofokusen fungerar där. Men jag tänkte ju köpa en ny stillbildskamera... :)
 
Det är inga dåliga råfiler D7000 spottar ur sig. Upp till 25 MB jmf med D70's 6 MB. Det kommer nog betyda att CD/DVD mediet blir för litet för effektiv extra backup. ;-)
 
Ni som skriver att autofokusen låter mycket när man filmar, använder ni AF objektiv då eller AF-S? Jag kan tänka mig att ljudet är ganska naturligt när man inte kör AF-S
 
Avtryck?

Kanske en konstig fråga till er som fått er D7000, men:
Hur upplevs avtrycket? Är det "snabbt", dvs. kort "black-out-time"?

Och hur upplevs känslan i AE-lock-knappen - är den distinkt nog för att fungera som AF-ON (via inställningarna)?
 
Kanske en konstig fråga till er som fått er D7000, men:
Hur upplevs avtrycket? Är det "snabbt", dvs. kort "black-out-time"?

Och hur upplevs känslan i AE-lock-knappen - är den distinkt nog för att fungera som AF-ON (via inställningarna)?

Min bedömning av "avtrycket" är att "black-out-tiden" är försumbar.

Använder själv tumfokus så AE-lock knappen känns bra och fungerar fint med AF-ON. Tummen kan vila på knappen när man inte fokuserar och är direkt redo för med ett litet tryck fokusera. Känns riktigt bra.

Själva utlösarknappen är distinkt, och den "vandrar" lagom så att man kan effektivt ha AE-lock på den och komponera om.
 
Kanske en konstig fråga till er som fått er D7000, men:
Hur upplevs avtrycket? Är det "snabbt", dvs. kort "black-out-time"?

Och hur upplevs känslan i AE-lock-knappen - är den distinkt nog för att fungera som AF-ON (via inställningarna)?

jag har provkört kameran idag tillsammans med 5dmk2, jag kan inte 16-85 objektivet men AF kändes lite långsam tillsammans med kameran, det fanns skilnader att låsa AF och komponera om, låsningens nertryck kändes lite kort till avtryck jämfört med 5dmk2 , själva responsen med avtryck var det ingenting jag reagerade för.Jag reagerade därimot på att kameran hade trevligt tyst och distinkt slutar/spegelljud.
Har jag tid så skall jag fortsätta i morgon att prova kameran.

Vad är det du tänker på?
 
Senast ändrad:
Har haft min D7000 en vecka nu, och jag håller med om det mesta Mikael skriver ovan.

Avtrycket är inte riktigt i klass med de bästa Nikon-modellerna, men helt OK.
Saknar ett riktigt distinkt "mellanläge". Men, helt OK för en konsumentkamera.

AF-ON på AE/AF L-knappen bör funka fint, för den knappen är väldigt distinkt och behaglig på D7000. Klart bättre än på min D200, och helt i klass med AF-ON-knappen på D3.

Slutarljudet är lågt och mjukt, för att vara Nikon. Q-läget är än lite tystare.

Hög-ISO?
Har bara jämfört D7000 "erfarenhetsmässigt" med min D3. D7000 är mycket bra för en APS-C, men den 3,5 år gamla D3 vinner fortfarande klart.
 
jag har provkört kameran idag tillsammans med 5dmk2, jag kan inte 16-85 objektivet men AF kändes lite långsam tillsammans med kameran, det fanns skilnader att låsa AF och komponera om, låsningens nertryck kändes lite kort till avtryck jämfört med 5dmk2 , själva responsen med avtryck var det ingenting jag reagerade för.Jag reagerade därimot på att kameran hade trevligt tyst och distinkt slutar/spegelljud.
Har jag tid så skall jag fortsätta i morgon att prova kameran.

Vad är det du tänker på?

Jag upplever avtrycket (ljud & känsla) på min D80 som ganska... "kla-dång". :)
Inte särskilt snabb känsla jmf. med ex. D200, D300, Canon D7 osv. (som är mer avancerade, jag vet).

AF-on på AE-Lock -knappen funkar inte alls bra på D80 (tycker jag) då den är väldigt svampig.

Tycker du beskriver det bra om D7000. Verkar lovande!

Ser fram emot fler intryck från din och andras första tester!
 
Har haft min D7000 en vecka nu, och jag håller med om det mesta Mikael skriver ovan.

Avtrycket är inte riktigt i klass med de bästa Nikon-modellerna, men helt OK.
Saknar ett riktigt distinkt "mellanläge". Men, helt OK för en konsumentkamera.

AF-ON på AE/AF L-knappen bör funka fint, för den knappen är väldigt distinkt och behaglig på D7000. Klart bättre än på min D200, och helt i klass med AF-ON-knappen på D3.

Slutarljudet är lågt och mjukt, för att vara Nikon. Q-läget är än lite tystare.

Hög-ISO?
Har bara jämfört D7000 "erfarenhetsmässigt" med min D3. D7000 är mycket bra för en APS-C, men den 3,5 år gamla D3 vinner fortfarande klart.

Nikon d7000 och Pentax K5 har idag det högsta uppmätta dynamiska omfånget av alla SLR kameror beroende på att det finns mycket lite utläsningsbrus i skuggorna och på lägsta iso. I det perspektivet så är båda kamerorna ett framsteg, att jmf med en D3 i högre iso är inte riktigt rättvist men tänk vad denna konstruktion hade kunnat åstakomma om sensorn hade varit 24x36mm och inte 15x23mm stor.
 
Senast ändrad:
I det perspektivet så är båda kamerorna ett framsteg, att jmf med en D3 i högre iso är inte riktigt rättvist men tänk vad denna konstruktion hade inneburit om sensorn hade varit 24x36mm och inte 15x23mm
Det är en högst relevant jämförelse, med tanke på hur många som hävdat att "APS-C nu är ikapp/förbi FF". Min poäng var bara att D7000 / K-5 inte ens är ifatt 3,5 år gamla FF-sensorer. Än mindre är de "förbi".

Samma sak gäller så klart D700, som ju har samma sensor som D3, och som också betingar "konsumentpris" idag.
 
Någon som fått utskickat från scandinavian på sistone? :)

Väntar själv på leverans och verkar ju dyka upp överallt förutom där just nu =(
 
Det är en högst relevant jämförelse, med tanke på hur många som hävdat att "APS-C nu är ikapp/förbi FF". Min poäng var bara att D7000 / K-5 inte ens är ifatt 3,5 år gamla FF-sensorer. Än mindre är de "förbi".

Samma sak gäller så klart D700, som ju har samma sensor som D3, och som också betingar "konsumentpris" idag.

jag vill inte gå in i en diskussion hur bra eller dålig d7000 är i jmf med en d3 och höga iso innan alla paramterar är deklarerade exv erhållet skärpedjup, upplösning osv.
Men både Pentax och Nikon tycks ha fått fram två bra nya APS kameror kring sonys nya sensor
 
Det är en högst relevant jämförelse, med tanke på hur många som hävdat att "APS-C nu är ikapp/förbi FF". Min poäng var bara att D7000 / K-5 inte ens är ifatt 3,5 år gamla FF-sensorer. Än mindre är de "förbi".

Samma sak gäller så klart D700, som ju har samma sensor som D3, och som också betingar "konsumentpris" idag.

Det finns alltid personer som överdriver. Själv väntar jag på att göra egna jämförelser men jag beställde en D7000 sent (24/9). Ingen seriös fotograf skulle hävda att en APS-C sensor är lika bra eller bättre än en FF dito eller en FF lika bra eller bättre än en MFD. Att sedan bilderna i praktiken i många fall kommer att vara svåra att skilja åt är en annan sak.

Skillnaden mellan min D3s och D300 är upp till 3 EV (ISO 51200 på D3s lika med ISO 6400 på D300). D7000 är ca 2/3 - 1 EV bättre i färdig bild dvs ISO 12800 på D7000 lika med ISO 6400 på D300. D3s är mao fortfarande upp till två steg bättre. Formodligen blir D4 (16 - 18 MP) även den förbättrad så att skilnaden återigen närmar sig 3 EV på de allra högsta ISO-talen.

Vad många människor tycks glömma är att bortom alla siffror och 100% crops så skall man bedöma hela färdiga bilder. Även om skillnaden mellan FX och DX består eller tom utökas så kommer bildkvaliteten på DX-kamerorna att vara så pass hög att under normala förhållanden på ISO 100 - 3200 räcker bildkvaliteten mycket långt (förutsatt att raw används och adekvat bildbehandling görs).

Fotograf med D3s och D300 som testat D7000:

http://wildlifeacrossthewater.blogspot.com/2010/11/nikon-d7000-af-impressions.html
 
DxOlabs

Enligt deras rankning av sensorer, når Nikon D7000 ej upp till Pentax K5. Såg detta på The Online Photographer. Vad skall man säga? Bara nästbäst. Trist!
 
ANNONS