Annons

D70s to D1H..Silly? (På Dpreview)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du med den kommentaren, egentligen?

Faktum är ju att en D1H spöar skiten ur en D70 på flera vis. Och om något av dessa är väldigt viktigt för din fotografiska stil, så är väl en billig D1H ett mycket bra (och klokt) köp?

Eehh...ja? Jag har väl inte sagt något annat?

Sa bara att det inte på minsta vis var "silly" att överväga en D1H istället för en D70. Det var allt.

det finns fler med instegskameror som gärna vill köpa en D1H...
om det är vettigt vet jag inte, men suget finns där iallafall!

OscarM skrev:
det finns fler med instegskameror som gärna vill köpa en D1H...
om det är vettigt vet jag inte, men suget finns där iallafall!

Vettigt är det nog, om man klarar sig med manuella objektiv, och lågt brus på högre iso.
Det går ju som bekant att skriva ut interpolerade bilder i A3 med vanliga D1, så jag kan inte se varför det inte skulle gå med D1h.

Det GÅR att skriva ut bilder från en 0,3 megapixels mobilkamera över en hel husvägg också. Bra lär det inte bli dock.
2,6 mp är ganska lite, och det är klart att det blir skillnad mot en D70. Tänk också på att bruset per pixel kommer att synas mycket tydligare med en så låg upplösning, och i praktiken kan det mycket väl upplevas som högre.

Makten skrev:
Det GÅR att skriva ut bilder från en 0,3 megapixels mobilkamera över en hel husvägg också. Bra lär det inte bli dock.
2,6 mp är ganska lite, och det är klart att det blir skillnad mot en D70. Tänk också på att bruset per pixel kommer att synas mycket tydligare med en så låg upplösning, och i praktiken kan det mycket väl upplevas som högre.

En interpolerad bildfil från en D1 ser inte så tokig ut i A3, förutsatt att den inte är lätt oskarp direkt ur kameran.
Det verkar som proffshusens pixlar håller högre kvalitet.

Ta bara exemplet med han på dpreviev som jämförde en interpolerad 10mp-bild från D2Hs mot D200.
Nu vet jag

Jag tror det du säger stämmer, angående att bruset syns tydligare. Dock brusar D1h betydligt mindre och resultatet blir troligvis likvärdigt efter att bilden är interpolerad.

ANNONS
Götaplatsens Foto